Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Armand Lejeune

OU scoort met overdracht digitale didactiek

18 augustus 2020 - 14:553 minuten leestijdAwards NieuwsCloud & InfrastructuurComputableOpen Universiteit
Armand Lejeune
Armand Lejeune

Half maart 2020 moest het Nederlandse onderwijs in allerijl de omslag naar online lesgeven maken toen scholen werden gesloten vanwege de coronauitbraak. De Open Universiteit (OU) heeft al sinds haar oprichting in 1985 veel ervaring met onderwijs op afstand. Nu veel docenten daar halsoverkop mee aan de slag moesten, besloot de OU haar kennis over online onderwijs te delen met de Nederlands onderwijsgemeenschap. Onderwijswetenschappers en medewerkers van het Expertise Centrum Onderwijs werden 15 maart 2020 gemobiliseerd om de kennisoverdracht van digitale didactiek te borgen. In een agile benadering vonden vanaf 17 maart 2020 de eerste online colleges plaats. De jury van de Computable Awards 2020 in de categorie Onderwijsproject nomineert het project ‘DDGuide’.

Docenten in het onderwijs werden onverwacht geconfronteerd met de gevolgen van de lockdown en de afhankelijkheid van software. Klassikaal onderwijs, veelal ondersteund door software bepaalde niet alleen hun lespraktijk. De klas was ook de plaats waarin sociaal én zakelijk de samenwerking met leerlingen en docenten plaatsvindt. Goed doordachte didactiek in het leslokaal is belangrijk. Helaas laat de kennis van digitale didactiek nogal eens wat te wensen over. En ook al weten we welke aspecten van belang zijn om hoogwaardige didactische werkvormen te ontwikkelen, dan worden die vaak niet goed of helemaal niet toegepast.

DDGuide, een initiatief van de Open Universiteit, speelde in op dit probleem, dat urgent werd 15 maart 2020. De lockdown van het onderwijs vergde een snelle transfer van kennis inzake digitale didactiek. Het initiatief maakte het mogelijk om op een wetenschappelijke verantwoorde wijze een nodige verschuiving in teweeg te brengen door principes van elementen van digitale didactiek te introduceren bij docenten, die gewend zijn om les te geven aan een klas leerlingen in een traditioneel klaslokaal.

Juryoordeel

Op 15 maart jongsleden werd het onderwijs voor de leeuwen gegooid, ineens moesten we onilne gaan lesgeven. Onderwijs heeft nu niet bepaald de naam ict-minded te zijn en veel onderwijsmensen moesten ineens totaal omdenken en hun werkwijze totaal anders aanpakken. Een project zoals DDGuide gaf aan onderwijsmensen houvast vanuit een organisatie die sinds 1985 al succesvol op deze manier lesgeeft. Een zeer te prijzen initiatief en hulplijn die aan het onderwijs geboden werd. Bijzonder is ook dat dit initiatief binnen 72 uur na de persconferentie van Rutte tot stand is gekomen en is de gehele onderwijswereld in beweging gekomen. Vanuit dit perspectief zou een eventuele Computable Award ook als een soort van oeuvreprijs voor het onderwijs gezien kunnen worden.

Een kritische kanttekening zou wel kunnen zijn hoe groot nu daadwerkelijk de impact van DDGuide is geweest op het online onderwijs, want ik ken weinig onderwijsmensen die ervan gehoord hadden. Ook heb ik het niet langs zien komen in allerlei online onderwijsgroepen. Wel is er massaal informatie gedeeld over Google Meet, Microsoft Teams en Zoom; de tips over hoe de tools het beste te gebruiken en correct in te zetten vlogen je om de oren. Maar dit kan dus aan de doelgroep benadering liggen en doet verder niet af aan het initiatief van de Open Universiteit. Maar of deze tool nu maatgevend en bepalend is geweest voor de plotselinge ommekeer van het onderwijs na 15 maart valt te betwijfelen. Toch is dit is wel typisch en toonaangevend hoe de onderwijssector reageerde op de lockdown en dat een project zoals DDGuide wel degelijk een blijvende rol kan blijven spelen in het toekomstige onderwijs. Want één ding is zeker, de lockdown heeft ons laten zien dat er wel degelijk andere wegen zijn die ook naar Rome leiden. Daarom nomineert de jury van de Computable Awards 2020 in de categorie Onderwijsproject graag dit project.

Terug naar de overige genomineerden

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Winst
    ActueelGovernance & Privacy

    Computable nomineert vijf onderwijsprojecten

    Edwin Charité
    Awards NieuwsData & AI

    BlockChange scoort met digitale kluis voor leerlingen

    Ruud Mulder
    Awards NieuwsData & AI

    Cold case-onderzoek Saxion krijgt nominatie

    Jury Onderwijsproject, Computable Awards 2020
    AchtergrondCarrière

    ‘Ict maakt onderwijs klantgerichter’

    Guido de Nobel
    Awards NieuwsCloud & Infrastructuur

    Wizenoze scoort met geschikt internet voor educatie

    Edwin van Dis
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Windesheim scoort met virtual reality bij revalidatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs