Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Jacob Spoelstra

Spoelstra Spreekt: Niks geleerd

06 januari 2021 - 08:43OpinieCarrière
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

Ik merk dat we in Nederland het lerend vermogen van een goudvis hebben. In deze tweede lockdown doen we alles hetzelfde als in de eerste. We durven het niet eens meer intelligent te noemen.

Ik kom daarop omdat ik mijn kinderen weer thuisonderwijs zie volgen. De eerste lockdown ging het nog moeizaam met kleine stapjes en onhandige leraren die geen idee hadden hoe ze online les moesten geven, dus dat dan maar deden op dezelfde manier alsof iedereen nog in de klas zat. Deze lockdown gaat het precies hetzelfde. Er is niks geleerd. De lessen worden online gegeven alsof het een tv-uitzending uit 1953 is. Het verbaast me nog dat het in kleur wordt uitgezonden.

Youtube, TikTok en Instagram

Er is dus het afgelopen half jaar nul nagedacht over hoe je juist kunt profiteren van zo’n crisis en het onderwijs digitaler kunt maken. Nee, ze gaan ervan uit dat we na deze golf gewoon weer met z’n allen met een boek in het klaslokaal gaan zitten. De leraar houdt een suf praatje van een kwartier waarna de kinderen aan het werk worden gezet.

Ik had verwacht dat er nu wel een wiskundeleraar zou zijn die zou zeggen: ‘Jongens, we kappen met deze suffe Zoom-meeting, jullie letten toch niet op en als ik geen schoolbord heb, weet ik niet hoe ik het moet uitleggen. Hier heb je een linkje van een Youtube-filmpje waar een puber van twaalf jaar op drie verschillende manieren de stelling van Pythagoras uitlegt met nog een leuke animatie erbij ook. Je huiswerk staat op TikTok en we toetsen via Instagram.’ Niets van dit alles.

Geen ict’er

Ik hoorde de afgelopen week een leraar zeggen: ‘Ja sorry ik ben leraar, geen ict’er.’ Maar ict hoort bij je vak. Het hoort tegenwoordig bij alle vakken. Het jongetje van twaalf is ook geen ict’er. Sterker nog, hij is niet eens een leraar. Hij legt het wel beter uit.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Jacob Spoelstra
    MagazineInnovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Lijstjes

    Jacob Spoelstra
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Onverantwoord

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra Spreekt: Machtsmisbruik

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra Spreekt: Maffiapraktijken

    Jacob Spoelstra
    OpinieGovernance & Privacy

    Spoelstra Spreekt: Niet te geloven

    Jacob Spoelstra
    OpinieData & AI

    Spoelstra Spreekt: Gokken

    13 reacties op “Spoelstra Spreekt: Niks geleerd”

    Nieuwere reacties »
    1. Jan van Leeuwen schreef:
      6 januari 2021 om 12:30

      Een enorme misser Jacob, met teveel redenen om aan te geven waarom.

      Kommentaar is eenvoudig, iets wezenlijks bijdragen klaarblijkelijk ook voor Jacob te moeilijk. Hij is geen leraar.

      Login om te reageren
    2. Martijn Bellaard schreef:
      6 januari 2021 om 15:02

      Ik snap je opmerking, maar het is ook wel weer kort door de bocht. Digitaliseren en Online les geven zijn twee totaal verschillend dingen. De eerste is oude wijn in nieuwe zakken, de twee is dat je nadenkt hoe je digitale middelen in kan zetten in je les. Ik snap je verwarring, maar het gaat dus om twee verschillende zaken.

      Het dus logisch dat de leraar ze lessen niet aanpast, want hij moet online les gaan geven. Bij eerste lockdown was het voor (veel) docenten overleven. Hoe ga ik het online uitleggen, hoe hou ik mijn leerlingen betrokken, hoe ga ik toetsen, hoe, hoe hoe etc. Bij deze lockdown hebben ze het “trukje” geleerd en doen dat dus.

      Jij verwacht dat hij dan ook gaat digitaliseren. Dit vraag om hele andere vaardigheden. Deze vaardigheden worden niet getraind binnen een school. Veel scholen hebben nauwelijks aandacht voor digitaliseren. Verder dan alles in Office 365 te zetten komen ze niet.

      Je kunt wel de vraag stellen of ons huidige onderwijs systeem nog voldoet. Je heb gelijk dat op youtube filmpjes zijn te vinden over elk onderwerp met vaak een beter uitleg dan de docent zelf. Op dit moment hebben we een school systeem van voor de jaren 60 en we passen hem niet aan. Pas als we het systeem op zijn kop gaan zetten kunnen we digitalisering beter vorm geven in ons onderwijs.

      Login om te reageren
    3. R.J. Tuijnman schreef:
      6 januari 2021 om 15:06

      @Jan van Leeuwen: ik kan voor een groot deel in je kritiek meegaan: het is wat makkelijk scoren tegen de toch al overbelaste leerkrachten die amper de tijd hebben om op hun bekende wijze hun lessen voor te bereiden, laat staan dat ze even met nieuwe technieken in de weer kunnen gaan.
      Toch heeft het onderwijsveld dit ook wel aan zichzelf te danken. Enerzijds doordat het algehele niveau van de onderwijsgevenden drastisch achteruit is gehold sinds men het beroep niet langer als een serieuze carrièrekeuze ging beschouwen maar als een leuk deeltijdbaantje.
      Anderzijds heeft men die overbelasting over zichzelf afgeroepen door de hele maatschappij op de onderwijs-hooivork te laden: integratie, m/v, milieu, arm/rijk en noem alle maatschappelijke items maar op waarvoor er actiegroepen en lobbyisten over het Binnenhof hebben gehuppeld. Al die ballast heeft het onderwijs zich eigen gemaakt met mensen die vooral weinig affiniteit met – om maar wat te noemen – exacte vakken hadden. Lieve mensjes die vooral creatief, sociaal en idealistisch bezig wilden zijn om door het kind naar een nieuwe wereld te gaan.
      Dan trek je een bepaald soort publiek voor de klas. En dat publiek is door de bank genomen niet het publiek dat zich makkelijk technologisch gestoelde manieren van lesgeven eigen weet te maken.
      Voeg daarbij de tijd- en energieverslindende papieren tijgers die ze door de overheid, de inspecties en de onderwijsbegeleiders door de strot werden geduwd en het plaatjes dat Jacob schetste neemt vaste vorm aan….
      PS: 23 jaar onderwijservaring…

      Login om te reageren
    4. dino schreef:
      6 januari 2021 om 16:53

      Nee, geen leraar.
      Jacob Spoelstra is columnist en stand-upcomedian.
      23 jaar humorervaring…

      Login om te reageren
    5. Een oudlid schreef:
      6 januari 2021 om 18:16

      Het is niet recentelijk maar ook nog geen 10 maanden geleden dat ik met bestuur gesproken heb over de catch-22 in het onderwijs want HOE vraag van Martijn lijkt me irrelevant zolang WAAROM vraag om te veranderen beantwoord wordt door degene die geen belang in verandering hebben. Als je 23 jaar lang hetzelfde riedeltje vertelt dan ben je behoorlijk vastgeroest, alle actiegroepen en lobbyisten die over het Binnenhof hebben gehuppeld hebben dan ook niks veranderd aan de stelling van Pythagoras. Wiskunde kunnen we niet makkelijker maken maar wel leuker;-)

      https://wiskundeacademie.nl/

      Login om te reageren
    6. Jan van Leeuwen schreef:
      6 januari 2021 om 22:32

      Zo zie je maar Dino, ervaring is ook niet alles . . . .

      Login om te reageren
    7. R.J. Tuijnman schreef:
      7 januari 2021 om 08:19

      Even voor de goede orde: die 23 jaar onderwijservaring staan achter mijn naam, niet die van Jacob…

      Login om te reageren
    8. Jan van Leeuwen schreef:
      7 januari 2021 om 08:49

      ik doelde op de 23 jaar “humorervaring”.
      Voor mensen uit het onderwijs zou men meer respekt moeten hebben, daar werkt “digitalisering” niet, net zo min als dat in de zorg werkt. Sinds een jaar werk ik samen met een opleider om een opleidingssysteem op te bouwen, dan leerje wat dat betekent.

      Login om te reageren
    9. Henri Koppen schreef:
      7 januari 2021 om 13:37

      The tools for learning are abundant. It’s the desire to learn that’s scarce. -Naval

      Verder is het artikel spot on, behalve dan dat er nog voldoende plee papier in de supermarkt ligt. Dat is echt anders 🙂 We leren toch wel iets….

      Login om te reageren
    10. R.J. Tuijnman schreef:
      7 januari 2021 om 13:56

      HENRI KOPPEN | 7 JANUARI 2021 14:37: Dat komt omdat half Nederland nog steeds met de voorraad van de vorige golf aan het afvegen is…

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs