Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Verkoop je ziel niet aan de cloud

08 maart 2022 - 15:554 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Jan Karremans
Jan Karremans

Het kan verleidelijk zijn een grote cloudprovider in te huren die zichzelf positioneert als een onestopshop. Verleidelijk, maar niet altijd een goed idee.

Hoewel de cloud een gelijk speelveld creëert door alle gebruikers toegang te geven tot dezelfde infrastructuur en technologie, kan het ook differentiatie in de weg staan. Dit komt doordat organisaties de controle over hun data weggeven aan een generalist die zich specialiseert in infrastructuur, niet in databases. 

Hart van de organisatie

De database vormt het hart van de organisatie. Op basis hiervan zijn assets te inspecteren, analyseren en optimaliseren. Het is een tool die essentieel is voor het vormen van een slimme strategie en het ontwikkelen van nieuwe inkomstenstromen. Daarnaast helpen data niet alleen de infrastructuur, maar ook de organisatie om haar flexibel te houden en snel te laten aanpassen aan nieuwe behoeften in de markt. 

In een tijdperk van toenemende digitalisering is het riskant om data toe te vertrouwen aan een generalistische cloudprovider. Niet alleen omdat je dan de controle over jouw data uit handen geeft, maar ook de manier waarop deze verwerkt en beheerd worden. Vooral bij workloads en applicaties die voor differentiatie zorgen, moet je erop vertrouwen dat de cloudprovider de technologie en de waarde daarvan voor het bedrijf en zijn concurrentiepositie begrijpt. Een goede cloudpartner is voortdurend op zoek naar nieuwe en betere databeheermogelijkheden die bedrijven helpen hun concurrentievoordeel te behouden.

Geef jouw data wat liefde

‘Data is de nieuwe olie’ of ‘data is het nieuwe goud’. Het is zeker waar dat data macht bieden, en deze macht moet beschermd worden. Als een bedrijf data-enabled of data-gedreven is of wil worden, dan is het logisch data wat meer liefde te geven. Zoals computerwetenschapper Kurt Bollacker zei: ‘Data waarvan wordt gehouden, hebben de neiging om te overleven.’

Data zijn echter alleen goed te behandelen als deze ondersteund worden door een kwalitatief product en door toegankelijke experts die de technologie kennen. Op die manier zijn eventuele vragen of nieuwe behoeften snel aan te pakken. Ook zijn op basis van inzichten belangrijke strategische beslissingen te nemen over hoe de eigen producten of diensten te analyseren, optimaliseren en differentiëren. Voordelen van het werken met een gespecialiseerde database-partner ten opzichte van een generieke cloudprovider zijn:

  • Planning

Als er belangrijke wijzigingen zijn in de architectuur staan er deskundige adviseurs klaar die kunnen helpen prestaties in de cloud te optimaliseren. 

  • Ontwerp

Een database-expert kan helpen het databaseontwerp te verbeteren om de impact van onverwachte afwijkingen (zoals bugs) te minimaliseren en de time-to-market te verkorten.

  • Doorlopend beheer

Vooral bij gebruik van open-source databases in een kritieke omgeving, is het niet raadzaam te wachten tot de community een probleem aanpakt. Een deskundige partner die in zijn software investeert, maakt het makkelijker om beveiligings- en prestatieproblemen voor bedrijfskritische systemen snel op te lossen.

  • Toekomstplannen

De juiste database-specialist heeft de middelen om een roadmap te ontwikkelen. Dit helpt de strategische waarde van data te maximaliseren.

Trend

In de wereldwijde economie van tegenwoordig wordt het bereiken van differentiatie ten opzichte van de concurrentie steeds afhankelijker van data en hoe goed organisaties deze gebruiken om kansen te identificeren en hun producten en dienst te optimaliseren. Wij zien ook de trend dat bedrijven hun strategieën voor cloudmigratie naar omgevingen van grote cloudproviders heroverwegen. Deze heroverweging gaat niet alleen over het verlagen van soms onverwacht hoge kosten voor infrastructuur, maar ook over het bepalen welke mogelijkheden nodig zijn voor databeheer om de bedrijfsdoelen en de differentiatie van producten of diensten te ondersteunen. 

Data zijn een onderscheidende factor. Het is dus van cruciaal belang dat een cloudprovider over genoeg gespecialiseerde vaardigheden en kennis beschikt om innovatie te stimuleren en de database-stack goed te beheren. Zonder dergelijke strategische partnerships haalt een organisatie mogelijk niet het meeste uit zijn data en laat het concurrentievoordeel liggen.

Meer over

ArchitectuurArchiveringDatabases

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Servers onder de loep – Een nieuw tijdperk

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Computable.nl

    Virtualisatie heruitgevonden met VM’s en Containers

    15 redenen om bestaande virtuele machines te behouden en ruimte te creëren voor vernieuwing

    8 reacties op “Verkoop je ziel niet aan de cloud”

    1. Jack Jansonius schreef:
      18 maart 2022 om 15:34

      Een interessante vraag in dit verband is nog even of “ziel” een theologisch, filosofisch, psychologisch, religieus, ethisch, metafysisch, mystiek of spiritueel begrip is.

      Een wetenschappelijk begrip is het in ieder geval niet.

      Ik ga dus niet een opmerking maken over ‘liefde voor data’, maar liefde voor (gemeenschappelijke) taal zou hier zeker kunnen helpen.

      Login om te reageren
    2. Een Oudlid schreef:
      18 maart 2022 om 19:18

      Jack,
      Taal is een vreemd ding, de metaforische titel is bijvoorbeeld niet te kaderen in een wetenschappelijke definitie door de context waarin woorden met elkaar gebruikt worden. Een taalkundige ontleding leert trouwens dat het niet om het te verhandelen object gaat maar om degene waarmee de handel bedreven wordt en we zullen hierin maar niks over de liefde zeggen;-)

      Login om te reageren
    3. Jack Jansonius schreef:
      26 maart 2022 om 09:42

      Oudlid, zou jij willen beweren dat ‘iets doen met hart en ziel’ alleen maar beeldspraak is?

      Nu geef ik toe dat het zeer lastig is om aan te tonen dat liberalen een hart en een ziel hebben 🙂
      Het was dus niet zo slim van de bekende liberaal Klaas D. om zichzelf op LinkedIn een Fun Lovin’ Liberal te noemen.

      Helaas zijn er technocraten, autocraten en godsdienstfundamentalisten in deze wereld waar van een hart en een ziel aantoonbaar geen sprake is.

      Login om te reageren
    4. Een Oudlid schreef:
      26 maart 2022 om 11:14

      Jack,
      Stel je nu een retorische vraag?

      Je eigen betoog over het metaforische begrip ziel betekent dat het beeldspraak is, een stijlfiguur die inspeelt op de gedachte en het gevoel. En dat jij de gedachte en het gevoel filosofisch ontleedt in zoiets als ‘sein und zeit’ is een afwijking in je cogito, ergo sum;-)

      Maar on-topic, ik wees op de ruil want zijn data nu de onderscheidende factor of de informatie en kennis die je hieruit kunt halen? En wat is dan de ‘apis philosophorum’ hierin?

      Tenslotte wordt steeds meer informatieoverdracht middels ongestructureerde data gedaan terwijl hierin vaak niet de context en de semantiek van de taal eenduidig is vastgelegd. Want kun jij zonder emoticons de toon van de boodschap bepalen?

      Login om te reageren
    5. Jack Jansonius schreef:
      31 maart 2022 om 08:21

      Oudlid, dat is een mooie reactie van je!

      Door het begrip ziel metaforisch te noemen komen we uit bij de filosoof van de wil tot macht en de dood van God, namelijk: https://nl.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Nietzsche

      “De metafoor is in Nietzsches kennistheorie van fundamenteel belang. Hier is niet meer de rede aan het werk, maar de verbeeldingskracht, geen logisch maar een esthetisch vermogen.”

      “Het is voor het menselijk bestaan van levensbelang de wereld te kennen. Alhoewel onze begrippen illusoir en metaforisch zijn, zijn ze onmisbaar om te overleven. Onze begrippen berusten weliswaar op metaforen, maar ze mogen niet als nutteloos worden bestempeld. We construeren volgens Nietzsche de werkelijkheid door namen en begrippen te formuleren. Dit is de leugen die ten grondslag ligt aan alle kennis. Met het uitvinden van het kennen stelt de mens zichzelf centraal in de wereld. Hij is dan geen deel meer van die werkelijkheid. “

      Het zal je duidelijk zijn dat deze filosoof mij op geen enkele manier aanspreekt.

      De onderscheidende factor is de voorafgaande kennis om uberhaupt feiten te kunnen waarnemen en registreren.

      Login om te reageren
    6. Een Oudlid schreef:
      31 maart 2022 om 10:40

      Jack, let even op de ‘apis philosophorum’ aangaande de omzetting van data want in de kadering van ‘sein und zeit’ is een feit pas een feit als we in mijn mooie reactie even kijken naar het fenomeen van ‘Beauty in the eye of the beholder’ en mijn opmerking over ongestructureerde data. Dus is on-topic de database de ‘apis philosophorum’ of zijn er nog meer mogelijkheden om orde te brengen in de chaos?

      Uiteraard mag de auteur meedoen in de filosofische beschouwingen want hoewel Jack geen liefhebber van Nietzsche is denkt hij uiteindelijk wel in dezelfde loketten. Want gaat de metaforische verbeeldingskracht in de taal uiteindelijk niet om de semantische discussie?

      Login om te reageren
    7. dino schreef:
      31 maart 2022 om 12:07

      Vergeet ook niet dat de rode vlag vaak een ongestelde vraag is.
      en dat wat groen is en je niet meer kunt zien een komkommer kan zijn die net de hoek om is.
      zo kan ik net als jullie nog uren doorgaan.
      als pruritus scroti mijn prioriteitenlijst niet had omgegooid.

      Login om te reageren
    8. Een Oudlid schreef:
      1 april 2022 om 08:06

      Bijna Dino want je hangt zelf eerst een betekenis aan een kleur om vanuit de visuele metafoor verder te borduren in je verhaaltje. Kortom, de pot verwijt de ketel dat deze zwart ziet als het om het krabbelen van heilige kruisjes gaat;-)

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    SureSync en Logius genomineerd voor Co...

    SureSync is dit jaar trots op drie nominaties bij de Computable Awards 2025. Eén van de meest opvallende nominaties is...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Cloud & Infrastructuur

    Minister vreest Chinese spelletjes om Nexperia vleugellam te maken

    Carrière

    Onverantwoord gedrag kostte Chinese bestuurder Nexperia de kop

    Cloud & Infrastructuur

    Digitale Denen wijzen de weg

    Windows 10
    Cloud & Infrastructuur

    Ondersteuning Windows 10 gestopt; problemen in zicht

    Cloud & Infrastructuur

    Google bundelt zakelijke ai onder Gemini Enterprise

    Cloud & Infrastructuur

    EU grijpt nog niet in tegen Microsofts cloudlicenties op Google en AWS

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs