Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Total enterprise reinvention

Roy & Sjoerd
30 mei 2023 - 14:254 minuten leestijdAdvertorialInnovatie & Transformatie
Externe bijdrage
Externe bijdrage

Tijdwinst pakken in de digitale transformatie is concreter dan je denkt. Accenture gebruikt er de term total enterprise reinvention voor. Zo’n 8 procent van bedrijven hebben volgens Roy Ikink en Sjoerd van Gendt alles in huis om op die manier digitale transformatie versneld en volcontinu door te voeren, met goede leiders, een sterke digital core en genoeg technische kennis (ook in de board) van data, AI en cloud.

Ze bestaan echt: bedrijven die steeds weer jaloersmakende groeicijfers laten zien. Crisis of niet, de bedrijfsresultaten zijn uitstekend, kwartaal op kwartaal op kwartaal. Hoe kan dat? Roy Ikink en Sjoerd van Gendt hebben daar wel een idee over. Zonder in detail te treden over individuele bedrijven en eventuele (toekomstige) klanten, stellen zij dat total enterprise reinvention de sleutel is. Met andere woorden: de betreffende bedrijven hebben een gerichte strategie om groei te stimuleren en de operatie te optimaliseren. In dit artikel leggen Ikink en Van Gendt uit hoe het werkt.

Opschalen en door

Sjoerd & Roy

Van Gendt: “Total enterprise reinvention zou je kunnen zien als een versnelde en volcontinue vorm van digitaal transformeren. Wij hebben geconstateerd dat wereldwijd 8 procent van de door Accenture onderzochte bedrijven dat inmiddels doet. Zij spelen beter in op veranderingen. Kijk, iedereen heeft te maken met macro-economische veranderingen zoals de pandemie, de enorme volatiliteit in de markten of nieuwe technologische ontwikkelingen rond data, AI en de cloud. Maar die 8 procent heeft snel reageren op zulke veranderingen als het ware in het DNA verankerd. Zij realiseren 10 procent meer omzet en halen ook sneller waarde uit hun transformatie, 30 procent sneller in het eerste jaar, en ze realiseren een betere customer experience.” 

Ikink vult aan: “Deze voorlopers ofwel reinventors zetten digitalisering structureel, volcontinu en met een hogere snelheid in om dingen anders te doen. Dan hebben we het niet over een paar procentjes maar over versnellingen met een factor twee, drie of vier.  In combinatie met onze compressed transformation-aanpak kan een wereldwijde uitrol van een product of dienst versneld worden van vijf naar twee jaar. Wij hebben daar best practices, modelprocessen en voorgeconfigureerde systemen voor op de plank liggen.”

Een praktijkvoorbeeld. Een Nederlandse klant in de hightech-industrie draait data-analytics over de hele waardeketen: inkoop, productie en klantbenadering. Ikink: “Zij creëren waarde door dingen efficiënter te doen en processen te harmoniseren. Ook de governance hebben ze eromheen gemaakt. Hun projecten leveren nu al honderden miljoenen aan waarde op. Het is continu verbeteren, opschalen en door.”

De juiste mindset

Zonder de juiste mindset en een goede wisselwerking tussen IT en de business lukt dit alles natuurlijk nooit. Van Gendt: “De mensen in de board moeten zelf voldoende kennis hebben en verantwoordelijkheid nemen.” Ikink: “Het is een illusie te denken dat de gemiddelde CIO deze verandering zelf kan drijven. Hij kan alleen faciliteren. IT moet de business (de interne klant) opleiden en inspireren. De kennis mag nooit op de IT-afdeling blijven hangen. Wij zeggen: ga eens samen op bezoek bij je klanten en laat ze vertellen waar het naartoe gaat in de technologie. Als de business het snapt, kan het vliegwiel op gang komen en is er veel waarde te halen. Op meerdere vlakken.”

Waardecreatie gaat niet meer enkel over klantwaarde en winst. Van Gendt: “We bewegen toe naar ‘360-value’. Naast winst en klantwaarde zijn ook sustainability, goed scoren op de ESG-doelen, bedrijfsimago en talent binnenhalen essentieel. De maatschappij is veeleisender geworden, dus wat voeg je toe? Soms moet je misschien niet alleen voor winst gaan maar ook bijvoorbeeld voor het binnenhalen van de juiste mensen.” Ikink vat samen: “Bedrijven die erin slagen het huidige verandertempo vast te houden, en elke maand de lat een stapje hoger te leggen, presteren beter. De combinatie van talent, leiderschap, de nieuwste technologie en de wil om continu te verbeteren maken het verschil.”

Lees het volledige artikel hier: 
https://www.accenture.com/us-en/insights/consulting/total-enterprise-reinvention

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Eén reactie op “Total enterprise reinvention”

    1. dino schreef:
      16 juni 2023 om 14:06

      But wait, there’s more!
      If you order now you’re getting not one, not two, but three total enterprise reinvention startup packages for $19.95, plus a mechanized back scratcher and a wearable blanket that also makes great fries.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    Defensie wil naar een betere commandovoering

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs