Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

AcICT zet vraagtekens achter opzet Vrachtwagenheffing

vrachtwagen
13 juni 2023 - 14:183 minuten leestijdActueelOverheidAdviescollege ICT-toetsingMinisterie van Infrastructuur en Waterstaat
Alfred Monterie
Alfred Monterie

Het programma Vrachtwagenheffing (VWH) dreigt onnodig duur te worden opgezet. De kans is groot dat dit programma voor het invoeren van een heffing voor vrachtwagens op basis van afgelegde kilometers, op daartoe aangewezen trajecten, zijn doel voorbij schiet. Het Adviescollege ICT-toetsing (AcICT) ziet aanzienlijke risico’s bij dit programma waarmee het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I en W) innovatie en verduurzaming wil bevorderen.

Met de invoering van de vrachtwagenheffing gaan binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens per gereden kilometer betalen voor het gebruik van de Nederlandse wegen. De netto-opbrengst uit de vrachtwagenheffing zal in overleg met de vervoerssector worden teruggesluisd voor innovatie en verduurzaming van de vervoerssector. De invoering van vrachtwagenheffing start naar verwachting in 2026.

AcICT concludeert in zijn advies dat de maatschappelijke meerwaarde van VWH voor een belangrijk deel wordt bepaald door de omvang van de terugsluizen van de opbrengsten en het moment waarop dit start. Dat vraagt om een doelmatig ingericht stelsel en een slagvaardige uitvoering van het programma. Maar AcICT twijfelt of de overheid dat voor elkaar krijgt.

Het invoeren van VWH vereist een infrastructuur voor registratie, inning, toezicht en handhaving. Daarmee is het in zichzelf al een dure manier om verduurzaming van de vervoerssector te stimuleren. De jaarlijkse rekening voor de vervoerssector voor de dekking van de realisatie- en exploitatiekosten bedraagt de eerste vijf jaar 205 miljoen euro. De geraamde netto-opbrengst van 491 miljoen euro resulteert in de eerste vijf jaar daarom in een netto jaarlijkse terugsluis van 286 miljoen euro. Als de kosten onverhoopt hoger uitkomen, valt de terugsluis lager uit.

AcICT vreest dat het ministerie te veel voortborduurt op de verouderde techniek van de On Board Unit (OBU). Inmiddels dienen zich alternatieven aan. Het programma Vrachtwagenheffing is zich hier weliswaar van bewust, maar het adviescollege mist de doorvertaling daarvan naar de aanbestedingen. Dit kan leiden tot een onnodig duur stelsel.

Alternatieven

De markt biedt nu al geïntegreerde oplossingen die de aanschaf van een OBU overbodig maken, zoals een ‘slimme’ tachograaf. Hoewel de regelgeving alternatieve technologie niet uitsluit, lijkt het programma in te zetten op OBU’s. Daardoor committeert de overheid zich voor een tiental jaren aan deze technologie. Tussentijds overstappen naar alternatieve oplossingen leidt immers tot een forse afschrijving op de investering in OBU’s.

Het programma Vrachtwagenheffing schat het aantal benodigde OBU’s voor de zogenoemde Hoofddienstaanbieder (HDA) op 630.000. Hiermee is een investering gemoeid van circa 95 miljoen euro. Ook private aanbieders van een European Electronic Toll Service (EETS) kunnen de administratie van de gereden kilometers en de betaling van tolgelden verzorgen. Maar niet alle vervoerders kunnen of willen daar gebruik van maken.

Ticketsysteem?

AcICT vindt het ook verkeerd om een ticketsysteem als alternatief voor OBU’s bij incidenteel gebruik van het Nederlandse wegennet expliciet uit te sluiten. Het ministerie wees dit aanvankelijk af omdat deze oplossing duurder zou uitvallen. Ervaringen in andere EU-landen laten echter zien dat digitale ticketsystemen wel degelijk een doelmatig alternatief vormen voor incidentele gebruikers van het wegennet en voor gestolen of defecte OBU’s.

Het programma heeft op hoog niveau ‘waarde-scenario’s’ opgesteld, constateert AcICT. De uitwerking van de hierin geformuleerde business-eisen in ict-eisen loopt nog terwijl het ontwikkeltraject van de software al is gestart. Dat kan leiden tot herstelwerk en vertraging, zo waarschuwt het adviesorgaan.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Eén reactie op “AcICT zet vraagtekens achter opzet Vrachtwagenheffing”

    1. P.J Westerhof LL.M MIM schreef:
      14 juni 2023 om 16:44

      ‘Make or Buy’ onduidelijk, verouderde techniek, Benefits Management niet op orde, Programme & Project Governance niet op orde, Requirements Management niet op orde, Implementatie Management niet op orde, geen pilot-fase.
      Test Management en Acceptatie Management zullen kortom onvermijdelijk ook niet op orde zijn.

      Kortom, alle trekken van een faalproject.
      De opbrengst wordt geraamd op 807 miljoen Euro, de totale realisatiekosten op 400 miljoen. Beiden – uiteraard – zeer optimistisch. Mijn verwachting isdan ook precies het omgekeerde, waarna het programma zal worden beëindigd. Tegen die tijd zit er alweer een nieuw kabinet.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    Open Webconcept levert AI-oplossing vo...

    Hoe bescherm je persoonsgegevens in documenten die je als overheid wil delen of hergebruiken? Het project ‘Anonimiseren met LLM’ –...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Zwarte lijst VS bedreigt tech-samenwerking: VVD eist maatregelen

    China chip soevereiniteit Nexperia
    Overheid

    Vakbond CNV kritisch op Chinese invloed bij Nexperia en andere tech-bedrijven

    Cloud & Infrastructuur

    Personeelskosten en cloudgebruik drijven ict-kosten gemeenten op

    Cloud & Infrastructuur

    Chipconflict tussen Nederland en China legt VW-fabrieken lam

    Data & AI

    Spoelstra Spreekt: Gokje

    Nexperia
    Cloud & Infrastructuur

    Nederland en China zoeken uitweg in escalerende Nexperia-crisis

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs