Mijn oudste dochter is kortgeleden achttien jaar geworden. Dus ze is volwassen. Tenminste, dat vindt zij zelf. De overheid vindt dit trouwens ook. Haar beide ouders denken daar heel anders over, want papa en mama moeten nog steeds alles voor haar doen.
Zo moest ze haar verzekering wijzigen. Dit vond ze lastig, ze had dit nog nooit gedaan. Dus ik zeg tegen haar dat papa morgen wel even belt. Dus ik belde de verzekering waarop de verzekeringsvrouw aan de andere kant van de lijn zei: ‘Ja meneer uw dochter is achttien, dus u kunt haar verzekering niet wijzigen. Ze moet zelf bellen.’ Dus toen heb ik opgehangen. En in plaats van dat ik mijn dochter heb gevraagd zelf te bellen, heb ik toen zelf opnieuw gebeld, heb een hoog stemmetje opgezet en heb net gedaan of ik mijn dochter was.
We hebben tien minuten gebeld en aan het einde van het gesprek zei de verzekeringsvrouw: ‘Nou ik heb de gegevens gewijzigd en als u wilt dat ik het doorvoer moet morgen uw dochter zelf even bellen. Maar ze kan het ook gewoon even via internet doen met haar DigiD.’
Bellen
Nu heb ik wel gênantere dingen gedaan, dus ik ben inmiddels de schaamte voorbij. Maar vooral bij de opmerking, dat je het ook online kunt regelen, voelde ik mijzelf oud. Waarom had ik er niet aan gedacht dat het gewoon online kon?
Het kwam door de brief die we hadden gekregen. Je kon ook bellen stond erin. En ik vind bellen nog steeds makkelijker dan online inloggen op een website. Het is gewoon een vorm van luiheid, want ik weet altijd precies wat er gebeurt. Dan wil ik inloggen en dan weet ik mijn gebruikersnaam niet meer omdat ik inmiddels veertien e-mailadressen heb. Vervolgens weet ik het wachtwoord niet meer, dus dan bel ik liever. En in het geval van mijn dochter weet ik zeker dat het antwoord op de vraag ‘Weet jij je inloggegevens van je DigiD ook?’ haar antwoord is ‘Wat is een DigiD?’. En dan moeten we weer een DigiD aanvragen. En daar heb ik dus even helemaal geen zin in.
Net als haar vader
Dit bleek overigens niet zo te zijn. Ze had de DigiD-app gewoon op haar telefoon. Toen ik haar de url van haar verzekering had geappt, had ze het wijzigen van haar verzekering ook binnen twee minuten geregeld. Ze is helemaal niet kinderachtig, ze is gewoon lui. Net als haar vader.
Dit artikel verscheen eerder in Computable-magazine #04/23, de Career Guide
Modern times anno 2023
Klinkt eerder als slecht geïnformeerd want de onjuiste aannames van Jacob vergeten de ‘Never waste a good crisis’ waardoor jongeren de DigiD app waarschijnlijk al eerder geïnstalleerd hebben. Het authenticatie middel van de overheid wordt tenslotte door veel diensten gebruikt om identiteitsfraude met hoge stemmetjes te voorkomen, het doel heiligt het middel.