Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Digitale transformatie

Iets hoger budget voor digitale transformatie

03 januari 2024 - 15:449 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & TransformatieMicrosoft
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

Duurste transities nog steeds bij overheid

ONDERZOEK – Nederlandse organisaties trekken iets meer budget uit voor het realiseren van een digitale transformatie. Dit blijkt uit onderzoek van Enigma Research, in opdracht van Computable, onder 371 direct betrokkenen bij digitale transformaties. Ten opzichte van 2022 nemen de kleinere budgetten iets af en nemen de grotere budgetten juist toe. Daarbij wel aangetekend dat het percentage organisaties dat geen budget heeft voor een digitale transformatie ook iets toeneemt.

Geschatte budget 2023
voor digitale transformatie
20232022
< €100.00022%23%
€100.000 – €1.000.00011%12%
> €1.000.00019%17%
Geen budget6%5%
Weet niet42%44%

De percentages in 2023 zitten dicht bij de percentages van vorig jaar, toen Computable voor het eerst onderzocht hoe het met digitale transformaties in Nederland gesteld is. De budgetten onder een ton en tot een miljoen euro namen beide 1 procent af, terwijl de budgetten boven een miljoen euro juist met 2 procent groeide. Daarbij valt dan weer op dat 10 procent van de respondenten aangeeft dat het budget boven de vijf miljoen euro ligt, 1 procent meer dan in 2022. Overigens geeft ook 6 procent aan dat het helemaal geen budget voor een digitale transformatie heeft, eveneens een toename van 1 procent ten opzichte van vorig jaar.

Hoogst vertegenwoordigde functiegroepen
  • 17% It-management
  • 13% Directie/algemeen management/C-level
  • 13% It-specialist
  • 11% Consultancy/advies
  • 10% Beleid/bestuur/staf
  • 5% Commercieel/verkoop
  • 4% It-beheerder
  • 3% Marketing/pr/communicatie
  • 3% Onderwijs, onderzoek & wetenschap
  • 3% Technische functies
  • 18% Overig
Overheid koploper

Net als vorig jaar zeggen dus bijna alle respondenten (94 procent) dat hun bedrijf inspanningen verricht/budget heeft om digitaal te transformeren. Ruim twee op de vijf (42 procent) weet echter niet hoe groot dit budget is. Hoe groter de organisatie, hoe vaker ondervraagden aangeven de budgetomvang niet te weten. Onder degenen die het wel weten, wordt procentueel een hoger budget genoemd naarmate men bij een grotere organisatie werkt. Beslissers kunnen vaker een inschatting maken van het budget dan professionals (73 procent vs. 37 procent).

Omvang organisatie (in fte)Percentage
<5024%
50-25015%
250-100017%
>100038%
Weet niet6%
Omvang ict-afdeling (in fte)Percentage
<520%
5-2019%
20-10019%
100-50015%
>50013%
Weet niet14%

Net als vorig jaar is de overheid koploper wat betreft de hoogte van het geschatte budget dat wordt uitgetrokken voor de digitale transformatie. Een kwart (25 procent) van de ondervraagden noemt een budget van vijf miljoen euro of meer. Vorig jaar gaf 14 procent in de overheidsbranche aan een budget van dergelijke omvang uit te trekken. Er wordt door de overheid dus nog meer budget uitgetrokken in vergelijking met een jaar geleden. In de ict-branche neemt het budget juist enigszins af; waar vorig jaar 12 procent vijf miljoen euro of meer uittrok, is dit in 2023 nog maar 7 procent.

Hoogst vertegenwoordigde branches
  • 27% Ict
  • 18% Gezondheids- en welzijnszorg
  • 13% Overheid
  • 6% Advies/consultancy
  • 6% Onderwijs/opleiding
  • 5% Zakelijke dienstverlening
  • 3% Logistiek/transport/opslag/distributie
  • 2% Banken/financiële dienstverlening
  • 2% Industrie
  • 18% Overig
Posten en redenen

De kosten die worden gemaakt voor de digitale transformatie vallen voornamelijk onder het ict-gerelateerde budget. Meer dan de helft noemt de post ‘ict/informatievoorziening’ (52 procent) en nog eens 8 procent zegt dat de kosten onder ‘digital’ vallen. Gemiddeld wordt 34 procent van het totale ict-budget voor de digitale transformatie gereserveerd. Bij ruim één op de vijf (22 procent) vallen de kosten die gemaakt worden voor de digitale transformatie niet onder het ict-gerelateerde budget, maar onder de post ‘bedrijfsvoering’. Eén op de tien noemt verder de posten ‘algemeen’ (11 procent), ‘project-/programmamanagement’ (11 procent) en/of ‘strategie’ (10 procent).

Budgetverantwoordelijke afdeling
(meerdere antwoorden mogelijk)
Percentage
Algemeen11%
Bedrijfsvoering22%
Digital8%
Directie9%
Facilitair3%
Finance5%
HR3%
ICT/Informatievoorziening52%
Marketing4%
Project-/Programmamanagement11%
Sales5%
Strategie10%
Anders2%
Weet niet23%

Voor ruim één op de vijf (22 procent) is de ‘modernisering/optimalisering van de werkomgeving’ de belangrijkste reden voor de digitale transformatie. Nog eens één op de tien noemt ‘data-driven worden’ (10 procent) of zorgen voor een ‘wendbare organisatie’ (10 procent). Deze laatste reden wordt twee keer zo vaak genoemd door beslissers ten opzichte van professionals (14 procent vs. 7 procent). Andere redenen voor de digitale transformatie zijn ‘security/beveiliging’ (9 procent) en ‘compliancy’ (8 procent). Binnen de overheid is ‘compliancy’ vaker een reden (17 procent vs. 6 procent). Van alle ondervraagden noemt 7 procent verder ‘een optimale klantbeleving’ of ‘operational excellence’. Respondenten die werkzaam zijn binnen de advies-/consultancybranche zijn meer met digitale transformatie bezig om zo ‘een nieuwe markt te betreden’ (17 procent). Van alle respondenten noemt 5 procent dit als belangrijkste reden.

Belangrijkste reden voor digitale transformatie
  • 22% Modernisering/optimalisering werkomgeving
  • 10% Data-driven worden
  • 10% Wendbare organisatie
  • 9% Security/beveiliging, weerbare organisatie
  • 8% Compliancy, voldoen aan wet- en regelgeving
  • 7% Operational excellence
  • 7% Optimale klantbeleving
  • 5% New business/nieuwe markt betreden
  • 4% Slagvaardig informatiemanagement
  • 5% Anders
  • 13% Weet niet
Budget en uitbesteding

Net als vorig jaar (65 procent), komt er ook dit jaar bij een ruime meerderheid (68 procent) van de organisaties meer budget vrij en/of is er de afgelopen twee jaar al meer budget vrijgekomen vanwege de behoefte om digitaal te transformeren. Micro-organisaties maken opvallend minder vaak budget beschikbaar dan de grotere bedrijven (50 procent vs. 71 procent). Ook in de ict-branche (59 procent) en in de branche onderwijs/opleiding (57 procent) wordt minder budget hiervoor vrijgemaakt.

Aandeel digital transformatie in totale ict-budgetPercentage
<10%10%
10-25%30%
25-50%31%
50-75%22%
>75%7%

Bij bijna drie op de vijf (59 procent) organisaties wordt de digitale transformatie (mede) extern uitgevoerd; 6 procent besteedt het volledig extern uit en 53 procent vult het gevarieerd in met intern en extern. Een krappe derde (32 procent) opereert volledig zelfstandig en 9 procent zegt niet te weten of de digitale transformatie intern wordt uitgevoerd of wordt uitbesteed. Hoe kleiner de organisatie, hoe vaker de digitale transformatie volledig intern wordt gedaan. Het zijn verder vaker bedrijven in de branches ict (48 procent), advies/consultancy (43 procent) en zakelijke dienstverlening (43 procent) die de transformatie volledig intern uitvoeren. De overheid (73 procent) en bedrijven in de gezondheids- en welzijnszorg (71 procent) besteden de digitale transformatie het vaakst (gedeeltelijk) uit.

Gemiddeld wordt door organisaties 36 procent van het budget dat gereserveerd is voor de digitale transformatie extern besteed door één of meerdere partners in te schakelen. Dit is nagenoeg een even groot deel als vorig jaar (38 procent). Ict-bedrijven besteden procentueel het minste budget aan externe partijen (21 procent vs. 41 procent).

Meerjarig proces

Slechts 8 procent van de ondervraagden zegt dat hun organisatie slechts maximaal één jaar uittrekt voor de digitale transformatie; bij meer dan negen op de tien (92 procent) duurt het proces dus langer. Eén op de vijf (20 procent) organisaties heeft een traject van tussen de één en twee jaar voor ogen. Nog eens ruim een kwart (26 procent) verwacht de digitale transformatie in een tijdsbestek van twee tot drie jaar te kunnen uitvoeren. De grootste groep (45 procent) trekt langer dan drie jaar voor het proces uit.

Naarmate organisaties groter worden, neemt het tijdspad wat betreft het aantal jaren dat er voor de digitale transformatie wordt uitgetrokken verder toe. Binnen de overheid en publieke branches duurt de transformatie het langst; 67 procent van de overheidsorganisaties, 57 procent van de bedrijven in de gezondheids- en welzijnszorg en 55 procent van respondenten die werkzaam zijn in de branche onderwijs/opleiding zegt er langer dan drie jaar over te doen. Binnen de branches ict, advies/consultancy en zakelijke dienstverlening duurt het proces doorgaans minder lang.

Succesfactoren en struikelblokken

Om de digitale transformatie te doen slagen zijn ‘commitment van de medewerkers’ (18 procent) en ‘leiderschap’ (17 procent) de meest genoemde kritieke succesfactoren. ‘Leiderschap’ wordt nog vaker genoemd door beslissers (25 procent vs. 10 procent bij de professionals). Eén op de tien (10 procent) ziet verder een ‘wendbare organisatie’ als kritieke succesfactor en nog eens 9 procent noemt een ‘moderne it-omgeving’. Andere kritieke succesfactoren die door minimaal 6 procent worden genoemd zijn ‘strategische vernieuwing’ (8 procent) en ‘voldoende steun van de top’ (6 procent).

Kritieke succesfactoren
  • 18% Commitment medewerker
  • 17% Leiderschap
  • 10%Wendbare organisatie
  • 9% Moderne it-omgeving
  • 8% Strategische vernieuwing
  • 6% Voldoende steun van de top
  • 5% Vlekkeloze samenwerking
  • 5% Extra aandacht voor security/keuze voor security by design
  • 5% Voldoende opleiding personeel
  • 4% Voldoende budget
  • 2% Voorsprong op concurrentie
  • 4% Anders
  • 7% Weet niet

De ‘capaciteit/beschikbaarheid van personeel’ (38 procent) en de ‘bedrijfscultuur’ (36 procent) zijn de meest genoemde factoren die een digitale transformatie lastig maken. De ‘bedrijfscultuur’ wordt nog vaker door beslissers als remmende factor gezien (44 procent vs. 31 procent van de professionals). Ook speelt deze factor vaker mee naarmate een organisatie groter wordt. De ‘complexiteit van het it-landschap’ (29 procent) en de ‘digivaardigheid van het personeel’ (27 procent) zijn andere factoren die door minimaal een kwart worden genoemd. Ook hier zien beslissers de ‘digivaardigheid van het personeel’ vaker als belemmerende factor dan professionals (33 procent vs. 22 procent). Verder ziet bijna nog eens één op de vijf van alle respondenten ‘legacy’ (19 procent) en ‘geld/kosten’ (18 procent) als factoren die de digitale transformatie lastig maken.

Struikelblok (meerdere antwoorden mogelijk)Percentage
Bedrijfscultuur36%
Capaciteit/beschikbaarheid personeel38%
Complexiteit it-landschap29%
Concurrentie2%
Digivaardigheid personeel27%
Gebrek aan middelen9%
Geld/kosten18%
Legacy19%
Moeizame samenwerking9%
Personeel dat dwars ligt8%
Security-issues, angst voor hackers8%
Shadow it5%
Te weinig commitment van de top12%
Technical debt14%
Anders5%
Weet niet12%

De overheidsbranche ziet de meeste beren op de weg met betrekking tot de digitale transformatie; zij benoemen procentueel de meeste factoren die een digitale transformatie lastig maken. Verder is er een verband in het aantal genoemde factoren dat de digitale transformatie lastig maakt en de grote van de organisatie. Naarmate de bedrijfsomvang toeneemt, worden er meer belemmerende factoren genoemd.

Microsoft belangrijke speler

Microsoft wordt zowel als externe implementatiepartner (bijna 6,5 procent) als leverancier van technologie voor een digitale transformatie (ruim 22 procent procent) het vaakst genoemd. Alleen wat betreft de adviserende rol binnen het proces van de digitale transformatie speelt Microsoft (ruim 3 procent) een meer bescheiden rol. Hier zijn het vaker Deloitte, Gartner en KPMG die worden genoemd. Capgemini, McKinsey en Quint staan op gelijke hoogte met Microsoft. Als alle resultaten bij elkaar worden geveegd, dan is Microsoft met afstand de beste digital transformer van Nederland.

Top 25 digital transformers

PositieDigital transformerAandeel
1.Microsoft11,44%
2.Accenture1,99%
3.Capgemini1,86%
 Deloitte 
 KPN 
6.Salesforce1,73%
7.Cegeka1,46%
 HP 
9.Afas1,33%
10.Cisco1,20%
 Fellowmind 
 Gartner 
13.CGI1,06%
 IBM 
 KPMG 
 Oracle 
 PinkRoccade 
 SAP 
19.Amazon Web Services0,93%
 Conclusion 
 McKinsey 
 Quint 
23.Asapcloud0,80%
 Centric 
 Dell 

Top 10 concultants/adviseurs

PositieConsultant/adviseurAandeel
1.Deloitte4,15%
2.Gartner3,63%
 KPMG 
4.Capgemini3,11%
 McKinsey 
 Microsoft 
 Quint 
8.Accenture2,59%
9.Cegeka2,07%
 CGI 
 Conclusion 
 KPN 

Top 10 implementatiepartners

PositieImplementatiepartnerAandeel
1.Microsoft6,48%
2.Accenture3,24%
3.Capgemini2,78%
 Cegeka 
5.Deloitte2,31%
6.Afas1,39%
 CGI 
 Fellowmind 
 IBM 
 KPN 
 Oracle 
 PinkRoccade 
 Salesforce 
 TCS 

Top 10 leveranciers

PositieLeverancierAandeel
1.Microsoft22,02%
2.HP3,25%
3.Salesforce2,89%
4.Amazon Web Services2,53%
 Cisco 
6.Dell2,17%
 SAP 
8.Afas1,81%
 Oracle 
10.Accenture1,08%
 Atos 
 Centric 
 Fellowmind 
 Fortinet 
 Google 
 IBM 
 KPN 
 PinkRoccade 

Onderzoeksverantwoording
Enigma Research heeft in opdracht van Computable een onderzoek uitgevoerd naar de stand van zaken rondom digitale transformaties in Nederland. Voor dit onderzoek is gebruikgemaakt van een kwantitatief online-onderzoek. Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 30 maart tot en met 15 mei 2023. De totale steekproef heeft een omvang van 618 personen; 421 personen ronden de vragenlijst volledig af. Van deze 421 vallen er vijftig buiten de doelgroep; hiermee komt het totaal aantal volledig ingevulde vragenlijsten binnen de doelgroep op 371.

Dit artikel staat ook Computable-magazine #05/6 2023

Meer over

Digitale transformatie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Stem nu voor de Computable Awards 2025!

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    ActueelCarrière

    Kort: Asus vangt bot bij rechter om thuiswerken, 145,5 miljoen EU-subsidie voor cyberbeveiliging (en meer)

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Kernapplicaties smeken om platform- en devops-aanpak

    Gemeentehuis
    ActueelData & AI

    Ook gemeente Emmen start met ai-systeem voor raadsinformatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs