Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
securitybewustwording

Gedragsverandering cruciaal bij security-awareness

22 januari 2024 - 10:004 minuten leestijdAchtergrondSecurity & AwarenessSupply Value
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

IT Trendsonderzoek 2024 van Supply Value: trend 5 security awareness

Cyber- en datasecurity spelen een belangrijke rol binnen organisaties. Bij 90 procent van de security-incidenten gaat het om een menselijke fout. Om de organisatie goed te beschermen is het essentieel dat het personeel zich bewust is van de digitale gevaren, maar ook begrijpt hoe het gedrag aan te passen; dit noemen we security-awareness, de nummer 5-trend in het IT Trendsonderzoek 2024 van Supply Value.

Voorbeelden van zulke menselijke fouten zijn het klikken op verkeerde links, een ongeautoriseerd persoon toegang geven tot it-systemen of gebouwen of het overmaken van geld in opdracht van een crimineel die zich voordoet als de ceo.

Toenemend belang

De noodzaak voor het ontwikkelen van security-awareness binnen de organisaties wordt steeds duidelijker. Uit het IT Trendsonderzoek 2024 blijkt dat security-awareness bij 84 procent van de bedrijven een hoge of zeer hoge prioriteit heeft. Dit is een toename ten opzichte van vorig jaar waar namelijk circa 72 procent aangaf dat security-awareness prioriteit had binnen de organisatie. Dit laat zien dat het belang van een goede security-awareness binnen organisaties alleen maar toeneemt.

Via een testmail wordt gekeken of medewerkers op een mogelijk gevaarlijke link klikken

Niet alleen binnen it-organisaties speelt security-awareness een rol; binnen elke soort organisatie wordt de beveiliging van gegevens en data belangrijker. Het IT Trendsonderzoek 2024 laat zien dat om samenwerking binnen de keten goed te laten verlopen het essentieel is dat er duidelijke afspraken worden gemaakt over de toegang tot en omgang met data, ook over organisatiegrenzen heen. Deze afspraken omvatten ook voldoende bewustwording van de digitale risico’s, omdat het gedrag bij de ene organisatie steeds vaker gevolgen kan hebben voor andere organisaties, variërend van financiële impact tot imagoschade.

Terugkerende prioriteit

Deze bewustwording binnen organisaties gaat gepaard met enkele ontwikkelingen. Uit het IT Trendsonderzoek 2024 blijkt dat, in plaats van het geven van eenmalige trainingen, het essentieel is dat security-awareness blijft terugkeren op de prioriteitenlijst van de organisatie. Op deze manier blijven de medewerkers zich bewust van mogelijke risico’s en kunnen bedrijven de ontwikkelingen in de buitenwereld de baas blijven. Dit is in lijn met de resultaten van vorig jaar, wat aantoont dat security-awareness relevant blijft.

Een nog steeds veelgebruikte manier om medewerkers voor te bereiden op de gevaren van cybercriminelen is het uitvoeren van campagnes waarin je test of werknemers vatbaar zijn voor phishingmails. Hierbij wordt via een testmail gekeken of medewerkers op een mogelijk gevaarlijke link klikken. Meerdere respondenten geven aan dat dit soort campagnes een goede methode zijn om de security-awareness binnen de organisatie te verhogen.

Verantwoordelijkheden

Bewustwording alleen is echter niet voldoende. Veel belangrijker is dat individuele gebruikers daadwerkelijk handelen om risico’s te minimaliseren als onderdeel van hun verantwoordelijkheden. Deze verantwoordelijkheden dienen duidelijk vastgelegd te worden in het informatiebeveiligingsbeleid. Daarbij moet de organisatie ook aandacht besteden aan de psychologische componenten van gedragsverandering. Bewustzijn van de digitale risico’s is de eerste stap, maar het zal het doel missen wanneer medewerkers niet daadwerkelijk reageren op de risico’s die ze waarnemen.

Het is belangrijk om regelmatig phishing-campagnes uit te voeren om het bewustzijn binnen de organisatie te monitoren

Het belang van security-awareness blijft toenemen. Dit komt omdat steeds meer organisaties zich bewust worden van de risico’s van menselijke fouten met betrekking tot de beveiliging van data en gegevens. Om deze kwetsbaarheid te beperken, worden verschillende vormen van trainingen en bewustwordingscampagnes gebruikt.

Bewustwording en gedragsverandering

Het belang van security-awareness binnen organisaties blijft toenemen. Om ervoor te zorgen dat een organisatie het risico op beveiligingsincidenten minimaliseert, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de mensen binnen die organisatie zich bewust worden en blijven van hun rol binnen de it-beveiliging van de organisatie. Een van de manieren om dit te bereiken is het geven van regelmatige trainingen.

Daarnaast is het zaak om een structurele gedragsverandering te realiseren. Want als er geen aandacht wordt besteed aan de psychologische componenten van gedragsverandering, zullen medewerkers hun gedrag niet aanpassen en dus niet correct reageren op de risico’s die ze waarnemen. Hierdoor zullen er securityrisico’s binnen de organisatie blijven. Als de bewustwording en de gedragsverandering gerealiseerd zijn, dan is de kans op menselijke fouten binnen de organisatie het kleinst waardoor de data en gegevens veilig blijven. Tot slot is het belangrijk om regelmatig phishingcampagnes uit te voeren om het bewustzijn binnen de organisatie te monitoren.

Ga naar de complete top 10 trends uit het IT Trendsonderzoek 2024 van Supply Value.

Deze bijdrage is ook in sterk verkorte vorm terug te vinden in jaargids Computable 100, magazine #1 2024

Meer over

Security awareness

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: Asus vangt bot bij rechter om thuiswerken, 145,5 miljoen EU-subsidie voor cyberbeveiliging (en meer)

    OpinieSecurity & Awareness

    Wanneer elke seconde telt: voorbereid zijn op een cyberincident

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Onkraakbaar: België en Luxemburg delen eerste grensoverschrijdende quantumverbinding

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Cybercrimineel ligt op de loer in hoogseizoen, Centric verkoopt Belgische detachering (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Waarom het NCSC niet het nationale Csirt is

    OpinieSecurity & Awareness

    Iot-beveiliging: het vergeten risico in cybersecuritystrategie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs