Een handvol ondernemers heeft in de aanloop naar, tijdens het Paasweekeinde en er vlak na deals gemaakt of de laatste handtekening gezet voor extra financiering. Bij TSH, Solid Partners, Unica, Eljes, Blinqx, Simplicate, Remote, Easop, Symson, Optiprice, Team5pm, Lijm, Partnify, Stories en Stipple konden de champagneflessen open.
TSH en Unica
– TSH, aanbieder van beheerde diensten, voegt Solid Partners toe aan zijn ‘keten’ van meer dan twintig bedrijven. De dienstverlener uit Raalte en Deventer blijft met zijn 45 medewerkers onder de eigen merknaam opereren. Solid richt bij klanten in onder meer het notariaat, autobranche, groothandel en zorgsector de it en telecom in.
Herbert Voordes blijft aan als directeur bij Solid Partners. Commerciële man Peter van den Bos neemt afscheid. John Reynders, topman van TSH, weet zeker dat Solid Partners zich snel thuis zal voelen binnen TSH.
– Technisch dienstverlener Unica neemt Eljes Infrastructurele Projecten over, dat glasvezelnetwerken aanlegt voor datacenters en netwerkproviders in de Benelux. Met de overname vergroot Unica de breedte van de dienstverlening van het cluster Unica Datacenters.
Eljes is gespecialiseerd in engineering, installatie, beheer en onderhoud van glasvezelnetwerken, zowel binnen datacenters als tussen datacenters. Eljes is gevestigd in Zeewolde, heeft 24 medewerkers in dienst en behaalde in 2023 een omzet van vijftien miljoen euro.
Blingx en Remote
– Softwareleverancier Blinqx uit Barendrecht neemt Simplicate over. Deze software-as-a-service (saas)-speler op het gebied van crm- en projectmanagement-software voor zakelijke dienstverleners blijft zelfstandig opereren als nieuw segment binnen Blinqx onder leiding van oprichters Peter Hager en Gerard Loode. Zij nemen gelijktijdig een belang in Blinqx om gezamenlijk verder te ondernemen.
Ruud van der Kruk, directeur Blinqx, verwacht nu sneller te kunnen groeien binnen Nederland en omringende landen. Een andere reden voor de overname is dat Simplicate de afgelopen tien jaar veel ervaring heeft opgedaan in het uitbouwen van een saas-bedrijf.
– Remote, een Amerikaans-Nederlandse it-dienstverlener voor het ondersteunen van internationaal verspreide teams, heeft de overname van Easop afgerond. Deze in 2022 opgerichte, van origine Belgische startup biedt een compliance-oplossing voor het toekennen en beheren van aandelenkapitaal aan medewerkers, rekening houdend met de wet- en regelgeving in de afzonderlijke landen.
Door de overname van Easop wordt het voor klanten van Remote eenvoudiger om aandelen toe te kennen aan teamleden over de hele wereld. Het stelt ze daarmee in staat om aantrekkelijkere arbeidsvoorwaarden aan te bieden en de concurrentie een stapje voor te blijven bij het aantrekken van talent. Daarbij gaat het niet alleen om multinationals maar ook om startups en andere bedrijven die grensoverschrijdende ambities hebben.
Symson en Team5pm
– Symson kondigt de overname aan van OptiPrice, een specialist in ‘dynamic pricing’ voor de detailhandel en e-commerce-sector uit Arnhem. Symson versterkt hiermee zijn eigen prijsoptimalisatie- zijn door artificiële intelligentie verrijkte softwareplatform. De spin-off van de Erasmus Universiteit wil naast Nederlandse groei uitbreiden in het Verenigd Koninkrijk en de Noordse regio.
OptiPrice biedt functionaliteit om prijsstelling te configureren op basis van de prijzen van concurrenten, die automatisch worden binnengehaald door ‘scrapers’ op het internet. De software beschikt over en plug-and-play-connectiviteit met diverse erp- en e-commerce-systemen. De connectie met bijvoorbeeld online-marktplaats Channable levert koppelingen op met e-handelsoplossingen van onder andere Shopware, CommerceTools, Shopify, BigCommerce en Magento.
– Team5pm neemt socialmediabureau Lijm Amsterdam over. Doel is de vorming van een data-driven content groep. Lijm heeft specialistische kennis van platformen als TikTok, Instagram en Snapchat.
Vorig jaar lanceerde Team5pm eigen ontwikkelde software: Topictree. De tooling-mix behoort tot de eerste in zijn soort, waarbij real-life data over het zoek- en kijkgedrag van consumenten samenkomen.
Partnify, Stories en Stipple
– Partnify heeft een investering van vijfhonderdduizend euro opgehaald. Dit platform beoogt mkb-bedrijven, zakelijke dienstverleners en adviseurs beter te laten samenwerken. Al deze partijen worden online samengebracht in een schaalbare cloudomgeving. Kleinere bedrijven schakelen steeds vaker projectmatig externe expertise in, om zo meer kennis en vaardigheden bij hun organisatie te betrekken.
Door een veranderende arbeidsmarkt en het steeds vaker uitbesteden van werkzaamheden, willen opdrachtgevers grip kunnen houden op extern lopende projecten. Partnify biedt opdrachtnemers, zoals freelancers en bureaus, een naar eigen zeggen meer efficiënte manier om samen te werken, zonder lange offertetrajecten. Door onderdelen te automatiseren kunnen projecten sneller worden uitgerold, terwijl de kosten van samenwerking en projectbegeleiding lager worden.
– Met 850.000 euro extra steun komt Stories weer een stap dichterbij het doel: de one-stop-shop zijn voor zelfstandige zorgverleners. Door fysieke en digitale oplossingen (praktijkruimtes en software) te bieden hoopt de starter het werk van deze mensen beter te ondersteunen.
Nederland kent al bijna 110.000 coaches en ruim 60.000 zelfstandige therapeuten. En dit aantal blijft groeien. Tot de investeerders behoren Marc van Agteren (Usabilla), Jan-Willem van Boeckel (Treatwell) en Foppe Eshuis (Millten).
– Stippl, de all-in-one reis-app, heeft 575.000 euro opgehaald bij Marbruck Investments uit Australië en het Nederlandse Volve Capital. Het geld is mede bestemd voor de ontwikkeling van een ai-functie voor de planning van reizen. Stipple claimt 250.000 gebruikers. Met het groeigeld moet een sprong naar een miljoen gebruikers eind dit jaar mogelijk zijn.