Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Spoelstra Spreekt: Bel me niet

Jacob Spoelstra
10 april 2024 - 09:05OpinieFinanciële dienstverlening
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

COLUMN – Altijd superirritant als mensen je bellen onder het eten. Het zijn ook nooit mensen die je net even wilt spreken. Het zijn meestal verkopers of oplichters en meestal allebei.

Aan de deur en de telefoon moet je geen zakendoen. De Consumentenbond waarschuwde er een paar weken terug nog voor. Vooral op het gebied van telecom en energiecontracten word ook ik vaak lastiggevallen. Ik gebruik dan altijd de Jerry Seinfeld-truc. Ik zeg dat ik nu even geen tijd heb en vraag ze dan om hun eigen telefoonnummer zodat ik ze op een later moment terug kan bellen. En dan antwoorden ze altijd met ‘dat doen we niet’. ‘Oh’, zeg ik dan, ‘je vindt het zeker vervelend als ik je thuis bel? Nou dan weet je ook een keer hoe wij ons altijd voelen als jullie bellen.’ En dan leg ik neer.

Contact via app

Er bellen ook steeds vaker oplichters. Mensen die zich bijvoorbeeld voordoen als bankmedewerker. Bij de ING hebben ze sinds kort een functie in de app waarmee je kunt controleren of je wel echt een bankmedewerker aan de lijn hebt.

Banken willen je geld lenen voor te hoge rentes en je geld hebben voor te lage rentes

Ik heb zelf een betere check. Als iemand je belt die zegt dat hij van de bank is, dan is het nooit iemand van de bank. Mensen van de bank nemen geen contact met je op. Ze willen je geld lenen tegen te hoge rentes of ze willen je geld hebben voor een te lage rente. En voor rest willen ze niks met je te maken hebben. De bank en ik hebben contact via een app.

Kauwgumballenautomaat

Vroeger was dat anders. Ik ben zo oud dat ik nog weet dat je geld op moest halen in het bankgebouw. Ik weet zelfs nog dat ik voor het eerst een geldautomaat zag. Je had het gevoel alsof je voor een kauwgumballenautomaat stond waar gratis geld uit kwam. Mijn vrouw heeft dat gevoel nog steeds. Zij kan ook zo een half uur met een oplichter aan de telefoon zitten. Oplichters hebben inmiddels een app waarmee ze kunnen herkennen dat ze mijn vrouw aan de lijn hebben.

Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra is columnist en stand-upcomedian. Kijk voor meer informatie op www.jacobspoelstra.nl.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Hoe krijgen we weer grip op cloud-kosten?

    De enorme toename van public cloud gebruik binnen organisaties zorgt voor uitdagingen in de relatie tussen IT en Finance. Samen zijn ze de grip op de cloud-kosten kwijtgeraakt.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Eén reactie op “Spoelstra Spreekt: Bel me niet”

    1. Een oudlid schreef:
      12 april 2024 om 08:57

      Wat een slap verhaal. Zo was de ‘flapentap’ vanaf het begin al handig omdat vroeger iedereen moest werken tijdens de openingstijden van banken. De goede oude tijd waarin je gulden nog een daalder waard was op de markt omdat big brother niet mee keek met betalingen. Banken zijn slecht maar de overheid is nog slechter als we kijken naar een verlies aan privacy als gevolg van digitaal betalen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Krimp groei
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Fintech snel minder populair, Centric neemt Groupcard niet over (en meer)

    OpinieInnovatie & Transformatie

    20 jaar tech: 10 lessen in leiderschap en groei

    Goodbye
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: GitHub-ceo zwaait af, Perplexity jaagt op Google’s Chrome (en meer)

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Groupcard-huis ingestort; Centric reddende engel?

    M&A, Fusie & Overname
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Palo Alto Networks koopt Cyberark voor 25 miljard, ai-security scheelt 40 procent bij datalek (en meer)

    Lek - Leak
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Komt de SharePoint-hack door een MAPP-lek?, overnames in Amsterdam (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs