Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Ai
[Kundra/Shutterstock]

Gesign-ai-leerd: Over nieuwe generaties chatbots

29 juli 2024 - 10:453 minuten leestijdActueelData & AICapgeminiEpurpleSalesforceUtrecht AI Labs
Alfred Monterie
Alfred Monterie

In deze rubriek een greep uit de stortvloed aan berichten over artificial intelligentie (ai):

Salesforce eerste autonome ai-agent

Salesforce test momenteel een chatbot die dankzij artificiële intelligentie (ai) volledig autonoom werkt. Einstein Service Agent begrijpt allerlei bijzondere vragen van mensen die een probleem hebben. De chatbot onderneemt actie zonder vooraf geprogrammeerde scenario’s. De ai-agent analyseert de volledige context van het bericht van de klant. Zonder dat er een mens aan te pas komt, bepaalt de chatbot welke acties moeten volgen. 

Omdat de software tekst, afbeeldingen, video en audio begrijpt, kunnen klanten bijvoorbeeld foto’s sturen wanneer hun probleem te moeilijk is om in woorden uit te leggen. De chatbot weet bijvoorbeeld raad met retourzendingen omdat hij zelfstandig allerlei gegevens kan verwerken, zoals productdetails, aankoopgeschiedenis, klantvoorkeuren, garantie en voorraadinformatie. De ai-agent kan de retourzending automatisch verwerken en van begin tot eind met de klant communiceren. 

Onderzoek Capgemini

De adoptie van generatieve ai voltrekt zich in een hoog tempo, zo blijkt uit een rapport van Capgemini. Bijna een kwart van de bedrijven integreert nu dit soort ai in enkele van hun vestigingen of functies. In 2023 was dit nog maar 6 procent. De voorlopers op dit gebied plukken nu al de vruchten, aldus de it-dienstverlener die de gemiddelde verbetering in klantbetrokkenheid en tevredenheid becijfert op 6,7 procent. Dit percentage is de ‘winst’ in domeinen waar ai-technologie in het afgelopen jaar is getest of ingezet.

Slechts zelden geldt een verbod op het gebruik van publieke generatieve ai-tools op de werkplek. Bijna alle onderzochte organisaties (97 procent) staan toe dat werknemers generatieve ai op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die werknemers moeten volgen. Capgemini richtte dit onderzoek op organisaties met een jaarlijkse omzet van meer dan één miljard dollar in veertien landen.

Utrecht AI Labs krijgt versterking

Utrecht AI Labs, een snelgroeiende organisatie waaronder inmiddels vijftien labs vallen, krijgt versterking. Remco Veltkamp is per 1 augustus benoemd tot wetenschappelijk directeur Utrecht. Zijn expertise ligt op het vlak van media-  en gametechnologie, met de nadruk op het gebruik van patroonherkenning en kunstmatige intelligentie in het algemeen. 

Veltkamp moet de samenwerkingsverbanden op ai-gebied uitbouwen. Aan de labs zijn meer dan twintig partnerorganisaties, ruim vijftig promovendi en tientallen onderzoekers en masterstudenten verbonden. Sinds dit jaar zijn de AI Labs een aparte divisie binnen het departement Informatica, met de duidelijke opdracht om samenwerking te zoeken binnen de hele universiteit. 

Epurple combineert ai met RAG

Epurple (on line marketing) lanceert een nieuwe generatie ai-chatbots. Deze chatbots zijn te trainen op interne documentatie van klanten en customer support. Het bedrijf uit Vianen heeft een methode ontwikkeld om de frequentie van hallucinaties te verlagen. De ai komt aanzienlijk minder snel met onjuiste of verzonnen antwoorden, aldus Epurple. 

Dit kan door slimme algoritmes te combineren met ‘retrieval-augmented generation, een geavanceerd systeem dat relevante informatie uit databases en documentatie ophaalt.

Meer over

AIchatbot

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Ai
    ActueelData & AI

    Gesign-ai-leerd: Lekken gedicht in SAP AI Core en dunken met Samsung

    Ai
    ActueelData & AI

    Gesign-ai-leerd: Opscheppers en twijfelaars over voordelen ai op werk

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs