Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Samenwerken is sleutel tot adoptie van software

23 augustus 2024 - 14:013 minuten leestijdOpinieSoftware & Development
Jean de Villiers en Tim Eclair-Heath
Jean de Villiers en Tim Eclair-Heath

BLOG – Veel bedrijven zijn bang om op technologisch gebied achter te blijven op de concurrentie en introduceren daarom in rap tempo nieuwe technologieën en diensten in hun organisatie. Maar een nieuwe technologie is niet per definitie een recept voor succes, want zelfs de slimste oplossing staat of valt met de acceptatie van gebruikers. En daar kunnen niet alleen bedrijven die de software implementeren een rol in spelen, maar ook softwareleveranciers.

Zoals Steve Jobs ooit zei: ‘Technologie op zichzelf is niet genoeg.’ Daarom stoppen softwareleveranciers, en zeker cloudbedrijven, veel tijd in het tevreden houden van klanten. Leveranciers realiseren zich dat ontevreden klanten makkelijk overstappen, omdat ze sinds de komst van de cloud niet meer vastzitten aan legacy-software op locatie. Softwareleveranciers komen dan ook niet meer weg met ‘we leveren de software en je hoort pas weer van ons zodra je licentie verloopt’. Zij moeten vandaag de dag hun best doen om de software continu aan de voorkeuren van individuele gebruikers te laten voldoen. En dat binnen de mogelijkheden van de software. Bij cloud-applicaties maken bedrijven bijvoorbeeld hoofdzakelijk gebruik van de functies en mogelijkheden die in het abonnement zijn inbegrepen. Gelukkig zijn deze zo flexibel in te richten dat cloudproviders niet alles tot in het oneindige hoeven aan te passen en verfijnen.

Toewijding

Een klantsuccesplan voor de adoptie van de software staat of valt met de toewijding van zowel de softwareleverancier als het bedrijf dat de software implementeert. Het is daarom belangrijk dat bedrijven de leverancier meenemen in de punten waarop er binnen de organisatie sprake is van terughoudendheid om vervolgens samen een oplossing te vinden. Als bezwaren in een vroegtijdig stadium zijn op te lossen, is de kans op een breed draagvlak veel groter.

Bedrijven die vragen durven te stellen, zullen dat terugzien in tevreden gebruikers

De bedrijven die de software implementeren kunnen de leveranciers daarbij als vraagbaak inzetten. Softwareleveranciers weten immers niet alleen hoe ze om moeten gaan met weerstand, maar hebben ook veel kennis in huis om met andere specifieke uitdagingen om te gaan. Zonde om die kennis niet te benutten.  

Klaar

De juiste leverancier staat voor, tijdens en na de ingebruikname van de software klaar. Om zo de gebruikersacceptatie te bevorderen, met de gebruikers te communiceren, aanpassingen door te voeren en value engineering in te zetten om de waarde van de oplossing te vergroten en de kosten te verlagen. Bedrijven die zich proactief opstellen, vragen durven te stellen en een beroep doen op de hulp van leveranciers, zullen dat terugzien in tevreden gebruikers. Zo maken bedrijven en softwareleveranciers samen hét verschil voor de gebruikers.  

Jean de Villiers is chief customer officer bij Unit4

Tim Eclair-Heath is global vp success engineering

Meer over

Softwarebeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    ActueelSoftware & Development

    Rodeo Software-oprichter Vos veroordeeld tot 63 mln schadevergoeding

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Proximus en Thales vernieuwen it bij Navo, ASR in zee met Outsystems (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Cybercrimineel ligt op de loer in hoogseizoen, Centric verkoopt Belgische detachering (en meer)

    toetsenbord met security-icoontjes in de vorm van sloten die open en dicht zitten.
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: European Security Program Microsoft, Atos ondersteunt Nations League, ai-assistent in A&H-winkels (en meer)

    ActueelSoftware & Development

    Kort: 10 miljoen voor Wuunder, TCS kennispartner verzekeraars, Frans factuurplatform naar Benelux (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Grote Ierse aankoop Wolters Kluwer, VirtualMetric haalt 2,25 miljoen op, nieuwe directeur Calco (en meer)

    Eén reactie op “Samenwerken is sleutel tot adoptie van software”

    1. Een oudlid schreef:
      26 augustus 2024 om 10:07

      De introductie van diensten gaat om meer dan software als we kijken naar de discipline van service lifecycle management. Klanten willen hierin een roadmap want de eendagsvliegen in de cloud leveren niet alleen uitdagingen op met afspraken in de service levels maar brengen ook steeds meer problemen met de compliance. Legacy zit namelijk niet in de code maar in het beheer ervan waarin een Europese wetgeving dwingt tot langere lifecycles.

      Subonderdeel van SLM is CSI want niet de klant is koning maar de kosten van services als we kijken naar de rode innovaties van het vinden van kostenoptimalisaties. En legacy-software op locatie biedt hierin als voordeel dat je de volledige regie in handen hebt want het beheer kun je gedeeltelijk uitbesteden aan een partij met kennis. Denk globaal, koop lokaal zou ik communicatie met de klant niet overlaten aan de softwareleveranciers omdat je dan commercieel niks meer te vertellen hebt. Kostenoptimalisatie van de cloud door de tussenhandel eruit te halen is tenslotte eenvoudig met software.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs