Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Over cognitive document processing en wat wat je ermee kan

27 januari 2025 - 16:054 minuten leestijdOpinieData & AICapgemini
Reinoud Kaasschieter
Reinoud Kaasschieter

BLOG – Cognitive document processing (cdp) zal een cruciale rol gaan spelen in het verbeteren van bedrijfsprocessen en het verhogen van de kwaliteit van klantinteractie. Vooral de machine-interpretatie van vrije tekst biedt mogelijkheden voor meer efficiëntie in een digitaliserende wereld.

Cdp heeft een lange weg afgelegd sinds de dagen van handmatige gegevensinvoer. Vroeger, en nu nog steeds, worden documenten handmatig verwerkt, wat tijdrovend en foutgevoelig is. Ingescande documenten worden door medewerkers bekeken en de gegevens uit de documenten worden handmatig ‘overgeklopt’ in data-entry-systemen.

Cdp automatiseert deze stappen. Met behulp van optical character recognition (ocr) en intelligent character recognition (icr) is gedrukte of geschreven tekst om te zetten in machineleesbare gegevens. Formulierherkenning maakt het mogelijk de lay-out van een formulier te herkennen en van dat formulier de invulvelden uit te lezen.

Dit is wat Angelsaksische landen digitization noemen: elke keer dat je iets in bits en bytes vertaalt – bijvoorbeeld door een foto of een document te scannen – digitaliseer je dat object.

Deze technologie is niet nieuw, ze bestaat al vele decennia. Wat wel nieuw is, is intelligent document processing (idp), waarbij kunstmatige intelligentie (ai)- en machine learning (ml)-technieken nu worden gebruikt om ongestructureerde gegevens in documenten te begrijpen en te interpreteren. Dit betekent ook dat bovengenoemde functies beter worden.

Maar Cdp heeft daarom iets ouderwets. Want die gebruikt er nog papieren formulieren? Doordat heel veel diensten online worden aangeboden, wordt er geen echte noodzaak gevoeld om Cdp toe te gebruiken. Is dat misschien de reden dat CDP zo weinig wordt toegepast?

Voordelen van papier

Wie al zijn klantcontacten met elektronische formulieren afhandelt, bespaart snel veel tijd en geld. Deze ontwikkeling heeft allang plaatsgevonden. Wie een bestelling plaatst, doet dat via een eForm of andere elektronische manier. Er komt geen papier meer bij te kijken.

Zo wordt in de zorg steeds meer gedigitaliseerd. Daarbij worden onder andere papieren formulieren vervangen door elektronische formulieren. Deze transformatie heeft veel voordelen, zoals minder zorgkosten en een dalende zorglast voor patiënt en zorgverlener.

Maar dat papieren communicatie nog steeds populair is terwijl er al veel digitale alternatieven zijn, wijst ook op de voordelen van papier. Een ervan is dat het gemakkelijk is om aantekeningen te maken en om te delen. Papier is laagdrempelig en wordt gemakkelijker nogmaals erbij gepakt. Deze herhaling maakt het makkelijker om kennis te behouden en bewuster keuzes te maken of een gesprek aan te gaan.

Wat je in de praktijk tegenkomt, is dat we op een elektronisch formulier niet alles kwijt kunnen wat we willen mededelen. Een opmerking in de kantlijn, het anders gebruiken van een invulvakje, het niet invullen van een (verplicht) veld vanwege privacy, het zijn zaken die op papier mogelijk zijn. Daardoor kunnen meer nuances en uitzonderingen worden gecommuniceerd dan wanneer er sprake is van one-size-fits-all-formulieren.

Wie zijn processen en data-invoer te veel structureert, kan zijn klantvriendelijkheid doen verminderen. Je kan namelijk van tevoren niet alle (persoonlijke) situaties voorspellen waar je als organisatie op moet reageren. Je kan nooit wegkomen met ‘computer says no‘. Of met ‘schrijf maar een e-mailtje’ als je niet meer weet hoe het moet. Een organisatie moet altijd haar beslissingen kunnen uitleggen. En dat betekent ook een bovengrens aan de complexiteit van de daarbij gebruikte computersystemen.

Vrij tekst

Alleen bij het interpreteren van vrije tekst door, bijvoorbeeld uit een e-mail de gewenste gegevens te lezen, is ai en machine learning (ml) echt nodig. En dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Om dit te bereiken moet ai nog wel een stuk accurater, preciezer en robuuster werken. De ontwikkelingen in de ai-sector gaan razendsnel, dus over een paar maanden kan het zover zijn.

Juist het analyseren van vrije tekst met al haar nuances is een mogelijkheid die ai aan het bieden is. Door de integratie van ai zullen de mogelijkheden van cdp verder uitbreiden, waardoor het mogelijk wordt om complexere documenten te verwerken en nieuwe inzichten te genereren.

Echte digitalisering betekent dat data uit de hele organisatie wordt verwerkt met behulp van geavanceerde digitale technologieën. Dit leidt tot fundamentele veranderingen in bedrijfsprocessen en kan nieuwe bedrijfsmodellen en sociale veranderingen teweegbrengen.

Wie cdp blijft koppelen aan rigide processen, haalt niet de voordelen uit deze ai-gebaseerde systemen. Cdp-systemen zullen in de toekomst context en semantiek beter begrijpen, wat leidt tot nauwkeurigere gegevensextractie. Misschien moeten we aiook vragen hoe een zaak af te handelen op een case-by-case-basis. Het draait uiteindelijk om het resultaat, niet om het proces.

Reinoud Kaasschieter is enterprise-architect bij Capgemini

Meer over

AIArtificial intelligenceDocumentmanagementKunstmatige intelligentie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    ActueelCarrière

    Kort nieuws: Netcompany verhuist naar de Hofstad, meer omzet Besi, Fugaku snelste super (en meer)

    Gemeentehuis
    ActueelData & AI

    Ook gemeente Emmen start met ai-systeem voor raadsinformatie

    2 reacties op “Over cognitive document processing en wat wat je ermee kan”

    1. Jack Jansonius schreef:
      28 januari 2025 om 11:39

      Hier worden ai en ml opgevoerd om processen en data-invoer minder te structuren.

      Want inderdaad: “Je kan namelijk van tevoren niet alle (persoonlijke) situaties voorspellen waar je als organisatie op moet reageren.” En bovendien: “Een organisatie moet altijd haar beslissingen kunnen uitleggen”.

      Daarvoor bieden ai en ml mijns inziens echter geen soelaas.

      Wat in het interessante artikel dan ook ontbreekt is ontologie en decision intelligence.
      Waarbij “intelligence” wordt gedefinieerd als: informatie-inwinning ten behoeve van probleemoplossing/dienstverlening.

      Login om te reageren
    2. dino schreef:
      30 januari 2025 om 18:35

      beslissingen kunnen uitleggen..

      AI krijgt ze zn data uit het www, het Internet, je weet wel.
      Zoals Christenen alles kunnen verklaren met “er staat geschreven” kan AI dat dus ook.
      Alleen bij www staat er zoveel geschreven he. En door zovelen.
      Je kunt er natuurlijk waardefactoren aan hangen, waarbij een bijzonder bijv hoogleraar een hogere waarde krijgt dan random guy on the internet.
      Maar leidt vast weer tot een ethische dillemas, want hoogleraar publiceert vaak veel en boze blanke man is geen wijze, bescheiden vrouw.
      En de machthebbers die pleiten voor onbegrensde AI, om maar geen achterstand op te lopen op concurrende grootmachten. Hoe belangrijk zijn zij ?
      Waardetoekenning op kennis, intellect of populariteit ?
      Zou OpenAI na z’n eerste interne crisis ook weer great again willen worden ?
      Met chatgpt first beleid voor en door OpenAI zelf, met heffingen op deepseek.

      In de film “Her” (2013) upgraded het OS zichzelf.
      En schiep daarmee een nieuw cluster en zag dat het goed was.

      Maar ja, misschien is AI ook maar een mening.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs