Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
[Afbeelding: cybrain/Shutterstock.com]

Veel websites slecht zichtbaar voor ai-assistenten

10 april 2025 - 10:42ActueelData & AISnakeware
Alfred Monterie
Alfred Monterie

Veel Nederlandse websites zijn nog onvoldoende zichtbaar voor ai-systemen. En dat terwijl ai-agenten een steeds grotere rol spelen in het webverkeer. Waar websites tot voor kort vooral afgestemd moeten zijn op menselijke bezoekers en zoekmachines, is daar de ai-assistent als derde gebruiker bijgekomen. Maar daar wordt nog te weinig rekening mee gehouden. Dit blijkt uit een benchmarkonderzoek van digital agency Snakeware.

Artificiële intelligentie (ai)-systemen zoals ChatGPT, Perplexity en Google’s Gemini analyseren websites technisch, semantisch en gestructureerd om zelfstandig antwoorden te formuleren. Ate van der Meer, mede-oprichter van Snakeware (uit Sneek), zegt: ‘Deze ontwikkeling heeft directe gevolgen voor de digitale vindbaarheid. Websites die niet toegankelijk of begrijpelijk zijn voor ai-agents, dreigen uit beeld te raken in deze nieuwe supersnel opkomende laag van online interactie.’

Volgens Van der Meer is ai de gebruiker en service van vandaag. Het is verkeerd om te denken dat ai pas in de toekomst gaat spelen. ‘Organisaties die hun digitale content niet op orde hebben voor deze taalmodellen, verliezen snel terrein in online zichtbaarheid en daarmee conversie en succes,’ zegt hij.

Robotvriendelijkheid

In het onderzoek van Snakeware worden websites in drie sectoren (foodretail, travel en b2c) bekeken. Belangrijk om ai-verkeer aan te trekken blijkt een open opzet, goede structuur en snelle laadtijden. Platforms als Dirk.nl en Vomar.nl scoren om die reden hoog. Grote concurrenten zoals Albert Heijn en Jumbo doen dat minder. Ze blokkeren ai-verkeer gedeeltelijk via verplichte log-ins of postcodechecks.

Van der Meer ziet robotvriendelijkheid uitgroeien tot een nieuwe standaard. GEO (Generative Engine Optimization) komt op als meetbare standaard voor digitale toegankelijkheid richting ai. Deze indicator kijkt onder andere naar snelheid, gestructureerde data, semantische opbouw en technische openheid.

Ai-vindbaarheid

Van der Meer: ‘GEO is het optimaliseren van je website voor ai-gestuurde zoek- en antwoordsystemen. Dus niet alleen zichtbaar zijn in Google, maar ook begrepen en genoemd worden door ai-assistenten zoals ChatGPT, Copilot en Gemini.

Het onderzoek is uitgevoerd met publieke tools zoals Google PageSpeed Insights, Screaming Frog en structured data-analyse. Snakeware pleit voor een open en controleerbare aanpak van ai-vindbaarheid.

Meer over

AI-agent

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    ActueelCarrière

    Kort nieuws: Netcompany verhuist naar de Hofstad, meer omzet Besi, Fugaku snelste super (en meer)

    Gemeentehuis
    ActueelData & AI

    Ook gemeente Emmen start met ai-systeem voor raadsinformatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs