Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

16 juni 2025 - 17:003 minuten leestijdAchtergrondData & AIOpenAISnowflake
William Visterin
William Visterin

Artificiële intelligentie (ai) is inmiddels volwassen genoeg voor grootschalige inzet in bedrijven, oppert Sam Altman, ceo en mede-oprichter van OpenAI. Dat is een boodschap die hij een jaar geleden nog niét durfde te verkondigen. ‘Er komt nog veel vooruitgang op ons af.’

Sam Altman deed de uitspraken op de recente Snowflake Summit tijdens een fireside chat tussen hemzelf en Sridhar Ramaswamy, ceo van Snowflake. Beiden deelden hun visie op de toekomst van enterprise ai voor een auditorium vol data- en it-professionals. Ramaswamy benadrukte onder meer het belang van data in het ai-verhaal. ‘Er bestaat geen ai-strategie zonder datastrategie. Data zijn de brandstof voor ai, stelde hij.

Kosten laag houden

Vooral de uitspraken van Altman, drijvende kracht achter ChatGPT en mede-oprichter van OpenAI, vormden de kern van de discussie over hoe bedrijven in 2025 met ai aan de slag moeten gaan.

Toen hem werd gevraagd welk advies hij bedrijfsleiders in 2025 zou geven over ai, antwoordde Altman zonder aarzelen: ‘Just do it. Er is nog veel terughoudendheid. De modellen veranderen zo snel, en er is altijd wel een reden om te wachten op de volgende versie. Maar als technologie zich snel ontwikkelt, winnen bedrijven die het snelst schakelen en de kosten van fouten laag houden.’

Hiermee onderstreepte hij dat de tijd van voorzichtige experimenten voorbij is en dat ai inmiddels volwassen genoeg is voor grootschalige inzet. Volgens Altman zou hij een jaar geleden nog anders hebben geadviseerd: ‘Vorig jaar zou ik tegen een groot bedrijf gezegd hebben dat ze wel een beetje kunnen experimenteren, maar dat het nog niet klaar is voor productie. Dat is nu echt veranderd. Onze enterprise business is enorm gegroeid.’

En dan moet volgens Altman het beste nog komen. Hij voorspelt een toekomst, volgend  jaar al, waarin bedrijven – van een bedrijf dat chips ontwerpt tot biotechnologie – hun meest complexe problemen aan een ai kunnen voorleggen. ‘Binnenkort zullen modellen in staat zijn om dingen uit te zoeken die teams van mensen zelfstandig niet kunnen’, aldus Altman. Er komt nog veel vooruitgang op ons af.’

Daar is het agi-moment

Een van de meer opvallende onderdelen van het gesprek richtte zich op autonome ai-agenten en de weg naar artificial general intelligence, het befaamde agi. Dit is de hypothetische vorm van kunstmatige intelligentie waarbij een machine de capaciteit heeft om elke intellectuele taak te begrijpen of te leren die een mens kan uitvoeren.

Altman vertelde in dat kader over zijn recente ervaringen met OpenAI’s ontwikkelde coding agent: ‘De coding agent die we net hebben gelanceerd, gaf mij echt een ‘agi-moment’. Je kunt hem taken geven, hij werkt op de achtergrond en is ontzettend slim. Op dit moment is hij misschien nog als een stagiair die een paar uur per keer werkt, maar straks is het een ervaren software-engineer die dagenlang zelfstandig functioneert.’ Voor Altman zou een systeem pas echt AGI zijn als het bijvoorbeeld ‘autonoom nieuwe wetenschappelijke ontdekkingen kan doen’. Maar over de definitie en tijdlijn van agi bleef Altman nuchter: ‘Als je vijf jaar terug zou gaan en iemand zou vandaag’s ChatGPT laten zien, zou de meeste mensen zeggen: dat is agi. We zijn erg goed geworden in het aanpassen van onze verwachtingen. De vraag wat AGI precies is, doet er uiteindelijk minder toe dan de snelheid van de vooruitgang.’

[Bijschrift] Sam Altman (OpenAi, links) in een ‘fireside chat’ met Sridhar Ramaswamy (Snowflake, rechts) tijdens de recente Snowflake Summit.



Meer over

agiAIAI-agent

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: Ernst-Jan Stigter directeur Sopra Steria Nederland, nepmails namens de NCSC (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    ActueelCarrière

    Kort nieuws: Netcompany verhuist naar de Hofstad, meer omzet Besi, Fugaku snelste super (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs