Google hoeft Chrome niet van de hand te doen, zo is in de VS besloten, maar moet wel zoekgegevens gaan delen met klanten waaronder Apple. En de EU heeft een boete voor Google uitgesteld.
In de rechtszaak die het Amerikaanse Ministerie van Justitie in 2020 had aangespannen tegen Google is er eindelijk een uitspraak. Het bedrijf hoeft niet zoals geëist Chrome te verkopen. De districtsrechter is echter niet helemaal meegegaan in de argumenten van het bedrijf en heeft besloten dat de zoekgigant geen exclusieve contracten mag sluiten en dat het zoekgegevens moet delen met concurrenten.
Standaardzoekmachine
‘De zaak draaide om Googles positie als standaardzoekmachine voor een reeks van zijn eigen producten, zoals Android en Chrome, en voor producten van andere bedrijven,’ verduidelijkt de BBC. ‘Tijdens de rechtszaak werd onthuld dat Google in 2021 meer dan 26 miljard dollar betaalde voor dergelijke deals met Apple, Mozilla en andere.’
‘Het bedrijf mag nu geen exclusieve contracten meer sluiten voor Google Search, Chrome, Google Assistent of de Gemini-app. Vóór de uitspraak betaalde Google telefoonfabrikanten miljarden dollars om de producten van het technologiebedrijf exclusief te preloaden of te promoten.’ De uitspraak betekent dat die bedrijven nu ook de oplossingen van concurrenten mogen pre-installeren of promoten.
Googles zoekactiviteiten zullen dit jaar ‘naar verwachting bijna 200 miljard dollar genereren, en tientallen miljarden daarvan zullen naar distributiepartners gaan.’
Niet blij
De waarde van het aandeel Alphabet, het moederbedrijf van Google, steeg met meer dan acht procent na de uitspraak. Toch is het bedrijf niet blij. ‘De uitspraak van vandaag erkent hoezeer de branche is veranderd door de komst van ai, waardoor mensen veel meer manieren hebben om informatie te vinden,’ reageert Google. ‘Dit onderstreept wat we al zeggen sinds deze zaak in 2020 werd aangespannen: de concurrentie is intens en mensen kunnen gemakkelijk de diensten kiezen die ze willen.’ Nu het bedrijf zoekresultaten moet delen met derden, zegt het zich zorgen te maken over de gevolgen daarvan ‘voor onze gebruikers en hun privacy’.
Het goede nieuws volgt op ander goed nieuws voor de zoekgigant. De Europese mededingingsautoriteiten hebben namelijk hun adtechboete voor Alphabet en Google voor onbepaalde tijd uitgesteld, in afwachting van de verlaging van de tarieven op Europese auto’s door Washington zoals afgesproken in het nieuwe handelsakkoord. De vertraging zal naar verwachting niet langer dan een maand duren, volgens Reuters. ‘Google riskeert een bescheiden boete omdat het bedrijf naar verluidt zijn eigen advertentiediensten heeft bevoordeeld ten opzichte van die van concurrenten.’