COLUMN – In de ict beleef je meer dan eens een déjà vu. Sowieso wordt elk jaar de beste nieuwe smartphone ter wereld door Apple gepresenteerd. En die kan elk jaar weer net zo veel als de veel goedkopere modellen uit Azië. Ook krijgen we er elk jaar weer een nieuwe afkorting bij. De ene keer is het erp dan weer bi dan weer ai.
En van de week had ik ook weer zo’n déjà vu. Meta gaat een slimme bril introduceren. Maar de hype van slimme brillen hebben we toch ook al gehad? We waren toch al tot de conclusie gekomen dat het nul toegevoegde waarde had om met zo’n Hans- Anders-montuurtje van Google op te lopen?
Maar met de Specsavers van Google, daar wilde je natuurlijk niet mee gezien worden
Er werden ons gouden bergen met de nieuwe bril beloofd. We zouden op afstand opereren met zo’n smartbril, ons hele leven zou worden gefilmd en de middelbare school zou worden afgeschaft. Maar met de Specsavers van Google, daar wilde je natuurlijk niet mee gezien worden. Je was vroeger al gepest. Dat wilde je niet nog een keer overdoen.
Super handig?
Dus bij Meta hebben ze gedacht, we gaan dit anders doen. We gaan een fatsoenlijk montuur van een duurder brillenmerk nemen en we leggen de lat qua functionaliteit iets boven de drempel. Oftewel, je kunt er mee filmen. Misschien dat het nu wel een succes wordt. Misschien gaat hetzelfde gebeuren als met de smartwatches. Hiermee kun je op je horloge zien dat je gebeld wordt. Super handig. Maar mensen hebben hem niet om omdat hij handig is maar omdat ze hem mooi vinden.
Ik moet eigenlijk ook een bril op. Maar ik heb de pech, mij staat een bril niet. Ik heb een te groot voorhoofd. Als ik een bril op doe heb ik nog steeds een groot voorhoofd maar dan met een bril op. Ik heb dan ook besloten om geen bril te dragen maar een grotere flatscreen-tv te kopen. En ik heb wel een smartwatch. Je kunt namelijk het lettertype daarvan erg groot maken.
Jacob Spoelstra is columnist/stand-upcomedian. Kijk voor meer informatie op www.jacobspoelstra.nl.het

Dat ICT cyclisch is door het afstoffen van oude ideeën in een nieuw jasje is geen nieuws. De cloud werd al in de jaren 60 van de vorige eeuw bedacht. Het heette toen nog utility computing en werd een hype toen marketing zich ermee ging bemoeien. Voor een déjà vu hoef je alleen maar onder de motorkap te kijken want wat betreft het koppelen van AI aan AR is een bril handig als ik kijk naar het ecosysteem. Introduceren van slimme bril gaat niet om het montuur maar de functionaliteit die ermee geboden wordt.
Super handig gaat vooral om de functionaliteit want een grotere flatscreen-TV is niet een draagbare oplossing zoals een bril met mogelijkheid om tot 25 maal in te zoomen. Of een bril waarmee je in het donker kunt zien want veel van onze hedendaagse techniek werd door Chriet Titulaer al gezien toen we nog zwart-wit televisie hadden. Eruit zien als een nerd maar hierdoor wel alles weten over de persoon die je wilt versieren gaat om de informatie.
Het gaat dus meer om de aha-erlebnis gaat, een filosofische beleving die om inzichtelijkheid gaat in plaats van dan de herkenning. Want intelligentie van een bril zit ook meer in de mogelijkheden van IoT dan het montuur.