Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Banken zetten in op ai-agenten, maar echte doorbraak blijft uit

[Afbeelding: MMD Creative/Shutterstock]
17 november 2025 - 07:003 minuten leestijdActueelData & AICapgemini
William Visterin
William Visterin

Fraudedetectie in een fractie van de tijd, kredietaanvragen die zichzelf verwerken en klantvragen die worden beantwoord zonder menselijke tussenkomst. Ai-agenten beloven een revolutie in de financiële sector, maar de grootschalige uitrol blijft vooralsnog uit. Slechts één op de tien banken en verzekeraars heeft de technologie al op grote schaal ingezet.

Dat blijkt uit het World Cloud Report in Financial Services 2026 van het Capgemini Research Institute. Volgens het onderzoek zetten banken ai-agenten vooral in voor klantenservice (75%), fraudedetectie (64%), kredietverwerking (61%) en klantonboarding (59%). Bij verzekeraars ligt de focus op klantenservice (70%), acceptatie (68%), schadeafhandeling (65%) en onboarding (59%).

Forse economische impact verwacht

Het Capgemini Research Institute schat dat ai-agenten tegen 2028 tot 450 miljard dollar aan economische waarde kunnen genereren voor de financiële sector. Die belofte vertaalt zich in concrete investeringen: bijna twee op de drie bedrijven reserveert momenteel tot veertig procent van hun generatieve ai-budget voor agenttechnologieën. Een kwart van de organisaties verwacht die uitgaven tegen 2028 met zestig procent te verhogen.

Dankzij de combinatie van AI en cloud kunnen banken en verzekeraars hun klanten sneller, accurater en efficiënter bedienen, zegt Ravi Khokhar, global head of cloud for financial services bij Capgemini. Hij waarschuwt echter dat leidinggevenden een langetermijnvisie moeten ontwikkelen. ‘Dat betekent dat ze voorbij de hype en naar de inhoud moeten kijken. Leidinggevenden zullen moeten nadenken over een schaalbare ai-strategie voor de lange termijn.’

Pilots overal, uitrol (bijna) nergens

Hoewel de verwachtingen hooggespannen zijn, bevindt tachtig procent van de financiële instellingen zich nog in de idee- of pilootfase. Slechts 10 procent van de ondervraagde bedrijven heeft ai-agenten daadwerkelijk op grote schaal ingevoerd. Een derde van de banken ontwikkelt hun eigen ai-agenten intern, terwijl bijna de helft nieuwe functies creëert om medewerkers ai-agenten te laten begeleiden en monitoren.

De verwachte voordelen zijn aanzienlijk. Tweeënnegentig procent van de bedrijven gelooft dat ai-agenten hen zullen helpen uitbreiden naar nieuwe markten zonder zware infrastructuurinvesteringen. Negenenzestig procent ziet kansen om dynamische prijzen en gepersonaliseerde aanbiedingen te implementeren.

Regelgeving, kosten en vaardigheden als struikelblok

De adoptie stuit echter op hardnekkige obstakels. Vrijwel alle leidinggevenden (92%) wijzen op een dreigend tekort aan vaardigheden bij zowel management als medewerkers. Daarnaast vormt regelgeving en compliance een grote uitdaging (96%), hoewel de sector dit tegelijkertijd als topprioriteit beschouwt.

Ook de hoge implementatiekosten vormen een belemmering. Een kwart van de bedrijven overweegt daarom de komende achttien maanden over te stappen naar een service-as-a-software-model, waarbij niet wordt betaald voor licenties maar voor concrete resultaten zoals opgeloste fraudegevallen of verwerkte transacties.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Trek AI uit de experimenteerfase

    Een gids over AI als strategisch instrument en op welke manier je écht waarde toevoegt aan je organisatie.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Een echte geïntegreerde AI oplossing

    Efficiëntie door een geïntegreerde AI oplossing met Mobile XL Mobile XL helpt organisaties bij het toepassen van AI binnen hun...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ai-agent hacker
    Security & Awareness

    Ai-agent: de nieuwe geheim agent

    Innovatie & Transformatie

    EZ ondersteunt 11 onderzoeksprojecten met 105 miljoen euro

    progress process overname
    Data & AI

    Kort: Rvb en Wibra moderniseren, overname ai-analist door Wolters Kluwer (en meer)

    OpenAI gat in hand
    Data & AI

    Is OpenAI het gat in Microsofts hand?

    Innovatie & Transformatie

    IFS toont kracht van industriële ai met partnerschappen en praktijkcases

    Data & AI

    Van angst naar adoptie: zo krijg je medewerkers mee met ai

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs