Bird en CM.com, beiden actief op de markt voor het afhandelen van berichtenverkeer, wacht een harde prijzenoorlog. Nadat CM.com uit Breda een overnamebod van het Amsterdamse Bird had afgeslagen, is ceo Robert Vis met zijn Bird keihard in de aanval gegaan.
Topman Vis stelt klanten van CM.com kostenbesparingen van 50 procent op sms- en voice-diensten in het vooruitzicht als ze naar Bird overstappen. En de migratie is bij gebruik van een api in dertig minuten afgerond, belooft Vis.
CM.com weigert desgevraagd commentaar. Ook wordt niet ingegaan op het verwijt van Bird dat het bedrijf uit Breda weinig transparant is qua prijzen en verborgen marges hanteert. Voor Vis is het overigens niet de eerste keer dat hij naar het prijswapen grijpt. Ook in de Verenigde Staten deed hij dat in de concurrentiestrijd met Twilio.
Bod intrekken
Birds agressieve overstapprogramma komt kort na het besluit van het bedrijf om het overnamevoorstel voor CM.com in te trekken. Dit gebeurde nadat het bestuur van CM.com Bird’s bod van 220 miljoen euro (inclusief overname van schulden en geld in kas) had afgewezen. De aandeelhouders werden in totaal 166 miljoen euro aangeboden, maar CM.com vond dat te weinig.
Ook trok topman Jeroen van Glabbeek de waarde van de deal voor zijn klanten, personeel en aandeelhouders in twijfel. Vis daarentegen noemde een samengaan in beider voordeel omdat dan vuist kan worden gemaakt tegen de concurrentie.
