Supply chain executives zetten hun geld vooral op werkkapitaaloptimalisatie, maar gebruiken artificiële intelligentie (ai) vaak verkeerd. Slechts vier op de tien zet ai in voor risicobeheersing, terwijl drie op de tien werkkapitaal als belangrijkste investeringsdoel noemt.
Logistieke bedrijven gebruiken ai vooral voor vraagvoorspelling en voorraadbeheer, maar vermijden automatisering die disrupties voorkomt. Dat concludeert FourKites, aanbieder van een supply-chain-netwerk, uit eigen onderzoek onder zo’n vijfhonderd leidinggevenden. ‘Managers willen werkkapitaalverbeteringen, maar ze analyseren problemen in plaats van ze te voorkomen,’ aldus de ontwikkelaar van ai-agents voor supply chain platforms.
Volgens het onderzoek leidt werkkapitaaloptimalisatie met 27,6 procent de investeringsprioriteiten, bijna dubbel zoveel als concurrentievoordeel (14,9 procent) en driemaal duurzaamheid (8,4 procent). Toch zet slechts 37 procent ai in voor risicobeheersing, de plek waar cashverlies door vertragingen en noodtransport kan worden voorkomen. West-Europese bedrijven lopen achter op Amerikaanse. Zo gebruiken slechts 33 procent van de Duitse bedrijven ai voor risicobeheersing tegenover 48 procent in de VS. Ook plannen slechts 20 procent van hen ai voor autonome uitvoering, vergeleken met 31 procent in de VS. Bedrijven richten zich liever op voorraadbeheer, met 31 procent respectievelijk 55 procent, terwijl juist automatisering van disruptiemanagement directe besparingen oplevert, aldus het bedrijf.
Supply chain al goedkoper door ai-agents
Het onderzoek laat verder zien dat integratieproblemen vaker worden genoemd dan datakwaliteit: 46 procent ziet legacy-integratie en toolfit als grootste obstakel. Organisaties die sterk inzetten op autonome besluitvorming zeggen dat werkkapitaaloptimalisatie pas lukt door disrupties te voorkomen. Deze groep gebruikt ai-agenten al om detentiekosten en noodtransport te vermijden, terwijl concurrenten blijven debatteren over de rol van ai buiten forecasting. Het rapport benadrukt dat interoperabiliteit en vertrouwen in autonome systemen cruciaal zijn om de kloof tussen strategie en uitvoering te dichten.
‘De echte verschuiving naar agentische workflows zal plaatsvinden binnen bedrijven, waar gesloten omgevingen en strikt toezicht bedrijven in staat stellen de uitvoering veilig te automatiseren,’ aldus Sriram Nagaswamy, manager technologie FourKites tegen Computable. Hij denkt dan ook dat consumenten-ai in 2026 waarschijnlijk eerder een geavanceerd onderzoeksinstrument blijft dan een echte agent. ‘De veiligheidsrisico’s die gepaard gaan met het verlenen van autonome toegang tot financiële rekeningen of open webnavigatie aan software zijn simpelweg te groot, waardoor de uiteindelijke ‘actie’ bij mensen blijft.’
