Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

It-beheer volgens bsm levert een win-winsituatie op

02 december 2010 - 11:54ChannelWerkplek & BeheerSPS
Redactie Computable
Redactie Computable

Het verbaast me dat we ons vaak wel goed oriënteren op de aanschaf van beheeroplossingen, maar ons te weinig druk maken over hoe we deze oplossingen in het beheerproces gaan inzetten. Om er vervolgens in de praktijk achter te komen dat goed beheer arbeids- en kostenintensiever is dan we dachten.

Nog vreemder is het als je bedenkt dat 60 procent van het it-budget uit beheerkosten bestaat en we dus juist hierop moeten sturen. It-omgevingen worden steeds complexer en beschikbaarheideisen hoger, waardoor inzicht in relaties met bedrijfsprocessen cruciaal is om het juiste dienstenniveau te kunnen bieden. Naar mijn mening kan een professionele it-dienstverlener op basis van business service management (bsm) de it-beschikbaarheid verhogen en de kosten sterk reduceren. Meer voor minder dus. Maar hoe?
Allereerst breng je de belangrijkste bedrijfsprocessen in beeld en maak je inzichtelijk welke onderdelen van de it-infrastructuur hieraan verbonden zijn. Maak met de it-beheerorganisatie per bedrijfsproces afspraken over leveringscondities, kwantificeer deze en bepaal je dienst. Vervolgens zet je it-middelen en it-processen in die de levering effectief en efficiënt ondersteunen. Door deze te verbinden aan de bedrijfsprocessen kunnen de it-beheerders volgens afspraak en juiste prioriteitstelling te werk gaan.
Maar hoe meet je het succes? Om te meten hoe succesvol je als professionele it-dienstverlener bent, moeten rapportages geïntroduceerd worden. Deze rapportages geven een veelheid aan kengetallen weer, die verbonden zijn met de afspraken en leveringscondities per bedrijfsproces. Controle en rapportering vergen een ijzeren discipline in de uitvoering van de it-processen, maar leveren uiteindelijk veel op. Zo ontdek je namelijk patronen, trends en afwijkingen in alle facetten van de it-levering. Op grond hiervan kun je voorspellingen doen, zodat op het juiste moment maatregelen genomen kunnen worden en onnodige uitval en hoge herstelkosten worden voorkomen. Rapportering zorgt voor inzicht, waardoor je verantwoording kunt afleggen en sturend kunt optreden. Dit proces wordt ook wel business service management (bsm) genoemd.
Op bsm gebaseerde it-diensten leveren meer rendement, continuïteit en tevreden, trouwe klanten op. Kortom, een win-winsituatie voor zowel de it-dienstverlener als zijn klanten. Hoe is dat bij jou als it-dienstverlener?
Peter van Haaften, partner manager bij SPS

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Laptop in brand
    Werkplek & Beheer

    Van incident naar impact: waarom ‘dex-it’ strategisch maakt

    Werkplek & Beheer

    Microsoft jaagt prijzen M365-abonnementen tot 33 procent omhoog

    Cloud & Infrastructuur

    Kort: Evides selecteert Digital Survival Company en KPMG in zee met Databricks (en meer)

    Cloud & Infrastructuur

    Lenovo start refurbish-dienst voor bedrijven

    Werkplek & Beheer

    Belastingdienst zet door met Microsoft365: ‘geen Europees alternatief beschikbaar’

    Cloud & Infrastructuur

    Bird begint prijzenslag tegen CM.com

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs