Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Standaarden worden continu bijgesteld

22 oktober 2012 - 11:45OpinieData & AI
Sikko Sikkema
Sikko Sikkema

Dagelijks maken wij gebruik van vele standaarden zonder dat we daar bij stilstaan. En dat is maar goed ook want stil staan hoe dingen werken die we dagelijks gebruiken is een onmogelijke en vermoeiende zaak. Dingen werken en als ze dat niet doen dan zoeken we wat anders. Zo gaat het ook met standaarden.

Standaarden worden opgesteld met onder andere de bedoeling van het vergroten van het gemak. Na het opstellen van een standaard wordt ze vastgesteld en bevroren. Indien de standaard het gemak niet meer ondersteund omdat ze bijvoorbeeld verouderd is wordt de standaard bijgesteld aan de nieuwe eisen van de tijd. Gelukkig maar anders lopen standaarden binnen een korte tijd achter de feiten aan zeker als het een raakvlak heeft met techniek.

Daarnaast zijn standaarden afgesproken binnen een bepaalde regio. Zo hebben wij lokaal, binnen Nederland, bepaalde standaarden. Buiten Nederland gelden voor hetzelfde onderwerp andere standaarden. Doen zij het daar dan slechter of doen wij het beter? Ik vermoed dat over de grenzen heen het gebruik anders is zonder dat je het kunt kwalificeren als slechter of beter.

Inzoomend op de wereld van ecm met het deelgebied record management is het al niet anders. In alle werelddelen zijn record management standaarden gemaakt. Zo heeft bijvoorbeeld Australië zijn AS 4390, de Verenigde Staten hun DoD 5015.02 STD, Europa MoReq, Duitsland Domea, Groot Brittannië PRO en Nederland zijn NEN 2082. De Australische AS 4390 was de eerste standaard. Amerika volgde al heel snel met de DoD en de andere standaarden zijn daarvan weer afgeleid met hun eigen accenten. Maakt het dan een groot verschil welke standaard gebruikt wordt? In al die landen worden immers stukken gearchiveerd, beheerd en eventueel vernietigd op een succesvolle wijze. En ja, er zijn accent verschillen. Gelukkig maar want anders worden we in een harnas geperst. Liever nog zou ik het zien dat in de lokale standaarden de accenten optioneel worden zodat we dan eindelijk kunnen komen tot één wereldwijde standaard. Nu nog maar wachten tot die standaard weer wordt bijgewerkt!

Meer over

ECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Vrouwe Justitia
    ActueelCarrière

    Collectieve rechtszaak tegen Workday voor leeftijdsdiscriminatie door ai

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelCarrière

    Kort: Ernst-Jan Stigter directeur Sopra Steria Nederland, nepmails namens de NCSC (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    2 reacties op “Standaarden worden continu bijgesteld”

    1. Michiel Croon schreef:
      25 oktober 2012 om 13:32

      Hallo Sikko,

      Eens met je betoog dat standaarden uniform(er) moeten worden.

      Standaarden worden niet alleen per regio vastgesteld maar soms ook per branche, product of (helaas) per organisatie (waarmee het geen open standaard is natuurlijk).

      Laten we niet vergeten dat er achter deze standaarden organisaties zitten met hun eigen belangen en vaak een onderling politiek krachtenveld. S@les in de bouw versus ETIN versus NEN versus ISO versus BSI versus ISACA versus ITSMF versus The Open Group versus de ASL/BiSL foundation etc. Dit bepaalt ook dat landen soms hun eigen standaard graag ontwikkelen met zoals jij schrijft hier en daar een accentverschil ten opzichte van good practice elders.

      Die accentverschillen kunnen zowel voortkomen uit noodzaak (bijv. afwijkende lokale wetgeving) maar ook uit bovengenoemde politiek.

      Login om te reageren
    2. Pascal schreef:
      25 oktober 2012 om 15:10

      Michel Croon je brengt het leuk en netjes omschreven.

      Een standaard kan inderdaad pas een standaard zijn als iedereen deze zonder problemen kan toepassen.
      Dit wil dus zeggen dat de specificatie van zo’n standaard voledig open en omonstreden moet zijn en dat een ieder deze zonder meer moet kunnen toepassen.
      Anders is het eenvoudigweg geen standaard.

      Helaas is het idd zo dat met name politieke lobies het toepassen van open standaarden proberen te frustreren.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs