Het gebruik van web filtering groeit hard door de toenemende populariteit van ‘social networking’ sites zoals Hyves (meer dan 1 miljoen gebruikers in Nederland), LinkedIn (350.000 zakelijke gebruikers) en YouTube. Dit signaleert email en web security specialist Email Systems.
Steeds meer it-managers blokkeren toegang tot deze netwerksites, en sites als Hotmail en Gmail. 83 procent van alle web filtering klanten van Email Systems blokkeert inmiddels alle ‘social networking' sites. Ook video sites worden steeds vaker tegengehouden: meer dan 53 procent klanten blokkeert YouTube tijdens kantooruren, en 64 procent blokkeert streaming en downloaden van video content.
Naar schatting 40 procent van de bedrijven in Nederland filtert nu het webverkeer. Dit percentage neemt snel toe, omdat steeds meer bedrijven gevoelig zijn voor de schaduwkanten van excessief websurfen: lagere productiviteit, hogere risico's en minder controle. Veelvuldig bezoek aan ‘social networking' sites verhoogt de kans op lekken van vertrouwelijke informatie, en op ‘identity theft': het ontvreemden van contactgegevens. Daarnaast groeit het niet-zakelijke emailverkeer, omdat veel van de interactie tussen de netwerkers via e-mail gaat. Nu al is volgens IDC meer dan 40 procent van alle zakelijk ontvangen e-mails niet-werkgerelateerd.
Met name LinkedIn, een zakelijk netwerk met inmiddels meer dan 350,000 Nederlandse gebruikers, is in dit opzicht een toenemende zorg voor veel it-managers.
Jeroen Vroemen, directeur van Email Systems Nederland:
"Hotmail, Gmail, en Youtube waren al een bron van zorg voor onze klanten. Daar komen nu de snelgroeiende social networking sites bij, met hun nieuwe en steeds geavanceerdere mogelijkheden voor interactie. Voor steeds meer managers is de maat vol. Zij nemen maatregelen en willen meer controle over het gebruik van het web binnen hun organisatie."