Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Een goede vad kijkt vér vooruit

25 september 2007 - 21:00ChannelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Een goede value-added distributeur (vad) blijft altijd op zoek naar nieuwe kansen, lang voor ze algemeen bekend zijn in de markt. Hij haalt nieuwe technologieën en producten binnen, lang voor er zelfs maar een euro op is verdiend. Bij succes hoort helaas ook risico.

Er zijn tal van voorbeelden om dit te illustreren. Het onbekende SCO Unix ging in 1986 in distributie; Linux en open source werden binnengehaald toen iedereen twijfelde of er geld mee te verdienen viel; XenSource virtualisatie werd gedistribueerd vóór de overname door Citrix. Binnenkort komt daar misschien Zimbra met zijn Exchange-compatibele server onder Linux bij. Het tot nu toe relatief onbekende bedrijf is onlangs voor driehonderd miljoen dollar door Yahoo overgenomen.

De cyclus van tekentafel tot product kan jaren duren. Zo is het ook voor een vad: na de marktintroductie kan het lang duren voor het geld oplevert. De kwaliteit van een vad bepaalt grotendeels de mogelijkheden. Een goede vad moet opkomende trends goed kunnen inschatten.

Daarom zijn vads het uitgelezen middel om een nieuwe markt te ontginnen voor vendors. De vad kent de markt en het lokale kanaal beter en een vendor heeft onvoldoende mankracht om een markt te ontwikkelen. Verder ligt het financiële risico voor de vendor bij de vad en worden juridische en fiscale verplichtingen door de vad per land afgedekt. Voor deze toegevoegde waarde mag een vad terecht een gezonde marge vragen.

Toch is het zo dat hoe groter het succes van een product, hoe groter het risico voor een vad. Als de markt groot genoeg is zal een vendor zijn eigen lokale aanwezigheid willen regelen, het aantal kanalen uitbreiden, broadliners aantrekken of oem-bundels beschikbaar maken. Daarmee dalen de marges voor vads.

Een vad moet soms accepteren dat een niche product gemeengoed wordt. Als de marges het vad-model niet langer kunnen verantwoorden, zal de moeilijkste maar onvermijdelijke beslissing genomen moeten worden: afscheid nemen. Gelukkig zijn er veel vendoren die lang loyaal blijven.

Erik Monninkhof
Directeur bij Dupaco

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Carrière

    Computable Awards: de hoogmis van de ict-sector

    Innovatie & Transformatie

    Hulde aan de winnaars van de Computable Awards 2025

    Overheid

    ‘Nederlandse Digitaliseringsstrategie gaat zeker één miljard per jaar kosten’

    Innovatie & Transformatie

    Europa, laat je niet opnieuw gijzelen door technologie

    Overname
    Innovatie & Transformatie

    Kort: ChatGPT maakt zich er te gemakkelijk vanaf, grote overname Vertiv (en meer)

    Data & AI

    Banken zetten in op ai-agenten, maar echte doorbraak blijft uit

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs