Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

MarketCap: ‘Bedrijfsinformatie slecht benut’

19 september 2007 - 09:274 minuten leestijdActueelSoftware & DevelopmentMarketCap
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

Beschikbare informatie in bedrijven wordt niet goed benut en is versnipperd aanwezig. Dit blijkt uit een recent onderzoek naar het gebruik en de bekendheid van Business Intelligence (BI) en Corporate Performance Management (CPM).

Veel bedrijven gebruiken losse tools om informatie te bekijken en te begrijpen in plaats van een geïntegreerd business intelligence-platform. Dit laatste is essentieel om business intelligence binnen een onderneming optimaal te benutten.

Het onderzoek is door MarketCap uitgevoerd onder meer dan 300 Nederlandse middelgrote en grote bedrijven en instellingen. MarketCap heeft het onderzoek uitgevoerd in nauwe samenwerking met SAS Institute, een vooraanstaande leverancier van Business Intelligence oplossingen.

Informatie slecht benut
De meeste bedrijven slaan gegevens wel op een centrale plek op of in een datawarehouse. Maar daarnaast gebruikt 47 procent van de respondenten verschillende plekken om data op te slaan, terwijl een geïntegreerd BI-platform inzicht en grip biedt op de organisatie. Een robuust intelligence-platform en voorspellende analysekracht zorgen ervoor dat organisaties operationele, tactische en strategische informatie real-time ter beschikking hebben. Dit maakt beslissingen op alle niveaus en voor verschillende rollen op het juiste moment mogelijk.

De wens om informatievoorzieningen te verbeteren, is er wel. Ongeveer 94 procent van de respondenten geeft aan integratie van informatiebeheer met collega´s belangrijk te vinden. Volgens de respondenten is integratie van belang omdat dit de kwaliteit van de informatie verbetert, maar ook omdat het kostenbesparend is.

Ruud Alaerds, Managing Partner van MarketCap, zegt hier over: "Bij veel bedrijven zie je dat men veel tijd en geld steekt in het verzamelen en opslaan van – vooral financiële – data en informatie. Echter voor het bekijken en begrijpen van deze data worden losse tools gebruikt in plaats van een geïntegreerd platform. Het is een typische goedkoop is duurkoop benadering. Door deze aanpak wordt de onderbouwing voor beslissingen die effect hebben op de toekomst geminimaliseerd. Zodoende worden vaak kansen gemist; marktkansen, kans op meer omzet en marge."

De ondervraagde bedrijven beseffen wat het belang is van informatie-inzicht. Drievierde van de respondenten geeft aan een Business Intelligence-platform als toekomstperspectief te zien. Volgens MarketCap is het van belang dat bedrijven de komende periode standaardiseren en consolideren.

De belangrijkste bevindingen van het onderzoek zijn verder:
– Business Intelligence is als term bekend onder de respondenten. Corporate Performance Management is minder bekend. Wanneer de respondenten gevraagd wordt om trefwoorden te geven bij beide termen, is de diversiteit aan antwoorden zeer groot. Er is nog niet een eenduidig beeld van zowel Business Intelligence als Corporate Performance Management.
– Van de beschikbare informatie is volgens de meeste respondenten de voorspellende waarde ondermaats. Opvallend is wel dat dit niet het belangrijkste verbeterpunt is voor de meeste bedrijven. Kwaliteit van informatie is het eerst genoemde verbeterpunt.
– Zestig procent van de ondernemingen heeft behoefte aan een branchegerichte standaardoplossing.
– Tweederde van de ondernemingen geeft aan BI en CPM te gaan gebruiken voor strategisch management.
– De meeste ondernemingen blijken slechts algemene doelen te hebben. Slechts een kwart van de bedrijven heeft meetbare en verifieerbare doelen die direct voorkomen uit de strategie.
– De investeringsintenties in BI zijn het hoogst in de sector Manufacturing (deze sector omvat de branches Industrie, Bouw en een deel IT en Telecom bedrijven). De investeringsplannen zijn het laagst in de sector Zakelijke Dienstverlening.

Trends en bestedingen
De business intelligence-markt is aan het consolideren. Veel bestaande BI-leveranciers worden overgenomen en IT-leveranciers van oorspronkelijk andersoortige oplossingen zijn nu toegetreden tot de business intelligence-markt. De druk op kleinere gespecialiseerde BI-leveranciers wordt groter. Deze BI-spelers moeten een nieuwe rol zien te vinden of worden overgenomen door grotere leveranciers.

Een andere trend is dat met BI meer vooruit wordt gekeken. Tot nu toe werd BI ingezet om naar cijfers uit het verleden te kijken. De verwachting is dat BI een voorspellende waarde krijgt door data uit het verleden te analyseren, zodat er voorspellingen kunnen worden gedaan.

De BI-markt ontwikkelt zich sterk. De licentieopbrengsten stijgen aanzienlijk. Zo was de markt in 2004 nog met 3,2 procent gegroeid, in 2007 is de verwachting dat de licentieopbrengsten met 11 procent zullen toenemen .

Over de studie ´Business Intelligence en Corporate Performance Management´ (editie juni 2007):
MarketCap voert op continue basis onderzoek en analyse uit naar de toepassingen en ontwikkelingen op gebied van ICT. In juni 2007 heeft MarketCap voor het eerst het onderzoek Business Intelligence en Corporate Performance Management uitgevoerd. Het betreft een zeer uitgebreid en uniek onderzoek waarvoor interviews afgenomen zijn met 303 bedrijven en instellingen verdeeld over verschillende branches en werknemersklassen.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Staat Digitale Connectiviteit Bouw- en Installatiebranche

    Connectiviteit is de kern van veel processen en van strategisch belang voor de toekomst. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder

    Partnerartikel
    AdvertorialCloud & Infrastructuur

    Hybride cloud: belofte of valkuil?

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder De hybride cloud is de belofte van dit moment. Organisaties zien een model voor zich...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    basic
    ActueelSoftware & Development

    Kort: Back to basic!

    lek muur dam
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Claude onthoudt langer, lekken groter, de omgekeerde ai-generatiekloof  (en meer)

    ai ontslag banen
    ActueelData & AI

    Kort: China hackt ook Nederland, Moskou beheert Node.js-hulpprogramma, Nvidia groeit hard (en meer)

    AchtergrondCarrière

    Willem van der Poel – Een avonturier in de techniek

    ActueelData & AI

    Ai maakt populaire programmeertalen nog populairder

    OpinieData & AI

    Van opensource naar ‘open washing’: waarom bedrijven nu misbruik maken van vertrouwen in licenties

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs