Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Helpdesk even effectief in Engels als in moedertaal

19 september 2007 - 08:35ActueelInnovatie & Transformatie
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Helpdeskmedewerkers die klanten toespreken in het Engels in plaats van hun moedertaal, functioneren niet minder effectief of efficiënt dan helpdeskmedewerkers voor wie Engels hun moedertaal is. Dat is de conclusie van onderzoek van de Universiteit Twente.

De Filippijnse student Ardion Beldad onderzocht in hoeverre het gebruik van Engels als tweede taal tot misverstanden of onbegrip leidt. Misverstanden blijken niet vaker voor te komen in gesprekken waarin beide gesprekspartners Engels als tweede taal gebruiken. Het aantal misverstanden in gesprekken waarin Engels voor beide gesprekspartners de moedertaal is blijkt dus gelijk. In beide situaties komt bijvoorbeeld het misverstand voor of een serienummer van een kortingspas op het pasje zelf staat of op de chip van die pas.

Het horen van een vreemde taal bij het eerste contact met de helpdesk kan voor bellers waarvan Engels de moedertaal is zorgen voor verwarring. Bijvoorbeeld als een helpdeskmedewerker in het Nederlands opneemt terwijl de beller waarvan de moedertaal bijvoorbeeld Engels of Frans is, die taal niet verwacht. "Goedemorgen, met Sandra" is voor een Engelstalige of Franstalige beller in eerste instantie onbegrijpelijk. Volgens de onderzoeker treden er echter heel snel ‘reparatietechnieken' in werking waarbij zowel de medewerker als beller de ander probeert te interpreteren om, via het Engels, tot wederzijds begrip komen. Zo verloopt de communicatie niet alleen effectief, maar ook redelijk efficiënt.

Het onderzoek bevestigt de trend van call-centers om mensen in dienst te nemen die naast hun moedertaal goed zijn in het Engels. Deze medewerkers kunnen zowel taalgenoten als Engelstaligen goed te woord staan. De onderzoeker wijst in dit verband op ‘offshoring' naar bijvoorbeeld India, de Filippijnen, Maleisië en Zuid-Afrika, gebieden waar mensen zowel goed hun eigen taal spreken als bedreven zijn in het Engels.

In het onderzoek zijn 25 gesprekken opgenomen, waarvan er elf tot op elke regel zijn geanalyseerd. De moedertaal van de helpdeskmedewerkers was overwegend Nederlands, de moedertaal van de bellers varieerde

Volgens de beroepsvereniging STIC (Studiekring voor Technische Informatie en Communicatie) onderstreept het onderzoek van de Universiteit Twente het belang van goed Engelstalig onderwijs in Nederland. Voorzitter Leo Adank:"Op die manier blijven helpdesks in Nederland behouden en vallen ze niet ten prooi aan offshoring."

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs