McAfee maakt vandaag de resultaten bekend van een onderzoek van het McAfee® SiteAdvisor™ team naar de veiligheid van zoekmachines op internet. Het onderzoek, dat van januari tot en met april van dit jaar liep en waarin de vijf meest gebruikte zoekmachines zijn bestudeerd (Google, Yahoo!, MSN, AOL en Ask), is uitgevoerd in samenwerking met de bekende spyware-researcher Ben Edelman die in een adviserende functie verbonden is aan McAfee. Gebruikers van zoekmachines blijken aanzienlijke risico’s te lopen door te klikken naar websites die hun online veiligheid ernstig in gevaar kunnen brengen. En dat is ook het geval bij volkomen normale zoektermen.
Een greep uit de belangrijkste uitkomsten:
- Alle populaire zoekmachines geven op veelgebruikte zoektermen resultaten waarin gevaarlijke websites voorkomen.
- Bij sommige veelgebruikte zoektermen, zoals “gratis screensavers”, “digitale muziek”, “populaire software” en “artiesten”, loopt het aandeel potentieel gevaarlijke sites op tot maar liefst 72%.
“Zoekmachines spelen een prominente rol in het gebruik van internet”, zegt Chris Dixon, hoofd van het McAfee SiteAdvisor productteam. “Ze zijn voor veel gebruikers een handig startpunt en in die hoedanigheid genereren ze naar schatting zo'n 50% van alle site-bezoeken. Maar de professionele verspreiders van spam, adware en andere ongewenste code weten ook waar de meeste gebruikers te vinden zijn en die doen er dan ook alles aan om in de resultaten van populaire zoekmachines terecht te komen. Op basis van het normale surfgedrag is onze schatting dat internetgebruikers in de Verenigde Staten alleen al per maand 285 miljoen keer doorklikken naar riskante websites.”
SiteAdvisor, maker van het gelijknamige softwaresysteem dat veiligheidsindicaties geeft bij vrijwel alle sites op internet en waarschuwt voor gevaarlijke websites, is onlangs door McAfee overgenomen. De McAfee SiteAdvisor software kan gratis worden gedownload op www.us.mcafee.com.
Het nu gepubliceerde onderzoek, mogelijk gemaakt door de enorme database van site-veiligheidsscores die het afgelopen jaar door het SiteAdvisor team is opgebouwd, is de eerste analyse in deze omvang van de veiligheid van online zoekmachines. Die scores zijn tot stand gekomen op basis van geautomatiseerde tests waarin websites worden geëvalueerd op diverse potentiële problemen voor de gebruiker. Zoals exploitatie, downloads die spyware, adware of andere vormen van ongewenste programmatuur blijken te bevatten, pop-ups en per e-mail verzonden aanmeldingsformulieren.
Een van de meest opvallende uitkomsten van het onderzoek is dat alle zoekmachines resultaten geven waarin gevaarlijke websites voorkomen. Daarnaast blijken riskante resultaten ook voor te komen bij allerlei 'normale' zoektermen, bijvoorbeeld bij woorden als “games”, “artiesten” en “films” die met name door het jongere internetpubliek veelvuldig worden gebruikt. 'Gesponsorde' zoekresultaten – waarvoor wordt betaald door firma's die op de betreffende site adverteren – blijken over het algemeen gevaarlijker dan resultaten waar geen geldelijke belangen mee gemoeid zijn. Gemiddeld is 8,5% van de gesponsorde links gevaarlijk, terwijl bij de niet-gesponsorde links maar in 3,1% van de gevallen sprake is van een risico.
“Zoekmachines zijn te belangrijk om ze te laten verworden tot een zoveelste online faciliteit die wordt gedomineerd door de slechtste elementen van het internet”, aldus Edelman. “De internetgebruiker wil zonder gevaren kunnen zoeken en daar heeft hij ook recht op. De beveiligingsgemeenschap kan op dit gebied belangrijk werk verrichten.”