Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Microsoft minder, Oracle meer winst

15 december 2000 - 14:003 minuten leestijdActueelData & AIMicrosoft
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

TILBURG – Microsoft heeft, net als bijna al zijn concurrenten, te lijden onder de slappe PC-markt. Oracle lijkt de spreekwoordelijke uitzondering die de regel bevestigt.

Microsoft gaf gisteren een heuse winstwaarschuwing af voor het tweede kwartaal. En tegelijk wees de software-reus uit Redmond een hele trits schuldigen aan: de kwakkelende consumenten-PC-markt, de stagnerende zakelijke PC-markt en vooral niet te vergeten de economie in z’n geheel. De vette jaren in de Westerse economie lijken langzaam maar zeker naar hun einde te lopen: de jaarlijkse groei neemt stukje bij beetje af.
Toch wordt deze ontwikkeling over het algemeen niet gezien als een reden voor paniek of somberheid, maar eerder als een stimulans voor meer gezond realisme. Er is tenslotte nog steeds sprake van macro-economische groei, alleen gaat die wat minder snel.
Op micro-economische schaal heeft Microsoft de winstverwachtingen voor het tweede kwartaal met vijf à zes procent naar beneden bijgesteld. Dat betekent nog altijd dat de onderneming in dat kwartaal voor 6,4 tot 6,5 miljard dollar aan producten denkt te verkopen. De winst-per-aandeel zal daarmee uitkomen ergens tussen de 46 en 47 dollarcent.
Microsoft is nog steeds overtuigd van de eigen kracht en stelt dat het ten opzichte van de belangrijkste concurrenten "sterker dan ooit" is. Voor het volledige boekjaar verwacht de onderneming inkomsten van 25,2 tot 25,4 miljard dollar en een winst-per-aandeel van ongeveer 1,81 dollar.
Opvallend genoeg merkt Oracle de gevolgen van een afremmende markt in het geheel niet, want het bedrijf noteerde over het tweede kwartaal (afgesloten op 30 november) een verkoopstijging van 14,5 procent, tot 2,7 miljard dollar. De inkomsten uit licenties en producten bedroegen zo’n 1,1 miljard dollar en de inkomsten uit diensten ongeveer 1,5 miljard. Volgens Oracle hadden de cijfers nog véél mooier kunnen zijn als de wisselkoersen niet tegen hadden gezeten.
De netto-inkomsten van Oracle stegen in het tweede kwartaal met 62 procent, tot 622,8 miljoen dollar. Dat leidt tot een winst-per-aandeel van 11 dollarcent, één cent meer dan op Wall Street werd verwacht. Daarmee komt Oracle natuurlijk veel florissanter uit de bus dan zijn concurrenten, waaronder Microsoft, die hun cijfers allemaal naar beneden moeten bijstellen. Volgens Jeff Henley, de financieel directeur van het bedrijf, zijn er tot op heden geen tekenen van verval te bespeuren. "We zijn dan ook geen desktop-bedrijf, dus het is waarschijnlijk dat onze zaken de komende tijd alleen nog maar beter zullen gaan", zo sprak hij optimistisch.
Oracle verwacht dat in het derde kwartaal de applicatie-verkopen met zo’n 25 procent zullen groeien en de database-handel met ongeveer 15 procent. De winst-per-aandeel zou daarmee nog verder kunnen stijgen, tot 12 dollarcent.
 
Jeroen Bezem
 

Meer over

Besturingssystemen

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging van AI in de praktijk

    AI is hot, maar de praktijk binnen grote organisaties blijkt weerbarstig. Stop met brandjes blussen; zo schaal en beveilig je met succes.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    AchtergrondCarrière

    Gazonnetje of golfbaan maaien via de cloud

    ai employee ai-werknemer
    ActueelData & AI

    Kort: Overheid start NEN 7510-onderzoek naar labhack, ai neemt banen over en is grootste internetgebruiker (en meer)

    Joost Smit
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Op deze vier paarden zet Google Cloud in

    Jan-Pieter d'Anvers
    AchtergrondSecurity & Awareness

    ‘Als we data veilig willen houden, moeten we ons haasten’

    Anoniem smartbril smart glasses
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: QR-phishing evolueert, opbrengst gen-ai valt tegen, bril nu security risk (en meer)

    OpinieData & AI

    Het is niet alles goud wat er blinkt: belang van pragmatisme rondom ai

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs