Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Marco Gianotten

Businessimpact moet leiden bij ontwerp KPI’s

07 september 2015 - 14:083 minuten leestijdOpinieWerkplek & Beheer
Marco Gianotten
Marco Gianotten

Ooit afgevraagd waarom wegonderhoud in Nederland ’s nacht gebeurt en in andere landen zo vaak nog overdag? Dat komt door een simpele impactindicator van Rijkswaterstaat om het negatief effect van tijdsverlies voor de BV Nederland te kunnen minimaliseren.

Dat is outside-in denken ofwel wat is het effect van mijn handelen (wegonderhoud) op een ander (gebruikers van de weg). Daartegenover staan de denken-in hokjes-indicatoren waar it nog vol mee zit.

Anti-Stau. Wat is die indicator van Rijkswaterstaat? Voertuigverliesuren. Afgekort tot VVU staat dit voor het totaal aantal uren reisverlies als gevolg van een beperking in de wegcapaciteit, zoals een ongeval of wegonderhoud. Een VVU staat gelijk aan een voertuig (van personenauto tot vrachtwagen) dat een uur vertraging heeft gehad, of zestig voertuigen die één minuut vertraagd zijn. Rijkswaterstaat kent ook een waarde in geld aan VVU’s toe: op dit moment twintig euro per VVU over alle type voertuigen. Met deze eenheid kunnen de economische kosten van files worden berekend (bijna een miljard euro per jaar) en aan de hand daarvan wordt bekeken wat het beste tijdstip is voor gepland wegonderhoud.

Rijkswaterstaat zet het aantal VVU’s (economische schade voor de werkgebruikers) af tegen de kosten van het onderhoud (zoals uitgaven aan wegenbouwers en andere aannemers). Over het algemeen geldt, dat onderhoud overdag goedkoper is dan ’s nachts of in het weekend: tijdstippen waarop de arbeidskosten hoger uitvallen. In Duitsland heb ik regelmatig overdag im Stau gestanden – als gevolg van overdag geplande wegwerkzaamheden. In Nederland kiest Rijkswaterstaat voor hogere onderhoudskosten door ’s nachts het onderhoud te doen. Waarom? Omdat dan het aantal VVU’s het laagst is.

Businessverliesuren. Met de toenemende afhankelijkheid van it zouden we performance indicatoren moeten gaan herinrichten met een vergelijkbare maat: ‘businessverliesuren’. Maatstaf is de economische impact van geplande en ongeplande onbeschikbaarheid. Dat is beter dan de economisch contextloze beschikbaarheid percentages die we nu vaak hanteren: 99,5 zegt namelijk niets over de impact. De contextgerelateerde kpi voor it is in opmars.

Rabobank verving het beschikbaarheidpercentage door het aantal geraakte klanttransacties (als gevolg van een verstoring) en Tesco koos voor de schap(on)beschikbaarheid van levensmiddelen in zijn supermarkten. Dit zijn voorbeelden van outside-in denken bij het ooit zo gesloten it-bolwerk. Je kunt zo ook kiezen voor het maken van betere afspraken tussen klant en leverancier. Ik sprak met een uitbesteder die zijn service provider wekelijks maar een uur gaf voor onderhoud. Daardoor was er vaak te weinig tijd om het onderhoud goed en gecontroleerd te doen.

De economisch beste periode voor onderhoud lag op zondagen tussen 02:00 en 06:00. Waarom dan niet de volle 4 uur ‘weggeven’ in ruil voor een beschikbaarheid van 99,99 procent voor de resterende 164 uren van de week? Economisch gezien is dat veel logischer.

Nog wat wereldvreemd? De discussie over cijfers gaat veel beter wanneer je er ook iets concreets bij kunt voorstellen: ‘waar hebben we het eigenlijk over?’. Verloren omzet en het aantal geraakte klanten zeggen veel meer over de echte wereld dan latency en uptime. Met contextrijke kpi’s laat je als cio zien dat niet uitsluitend bezig bent met de binnenwereld van bits en bites, maar ook oog hebt voor de buitenwereld – en dus voor bedrijfsresultaat.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Staat van Digitale Connectiviteit binnen de Bouw- en Installatiebranche 2025

    Digitale connectiviteit is de kern van veel processen in de bouw en volgens insiders van strategisch belang voor de toekomst van de sector. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    knop op toetsenbord met rolstoelsymbool
    ActueelOverheid

    Einde aan wildgroei van overheidswebsites

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    HP en de rode lijn van Fantasia naar The Future of Work

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    Pax8 schudt met cloud-marktplaats de distributiewereld op

    OpinieSecurity & Awareness

    Wanneer elke seconde telt: voorbereid zijn op een cyberincident

    OpinieWerkplek & Beheer

    Werkapparatuur: top 5 ergernissen (en hoe ze te voorkomen)

    2 reacties op “Businessimpact moet leiden bij ontwerp KPI’s”

    1. Felix The Cat schreef:
      16 september 2015 om 16:49

      Als business niet betrokken is bij KPI’s, dan doet die business iets fout. IT-bolwerk is term nog gebezigd door Marco, omdat zijn eigen business er zelf beter van wordt ?
      Misschien denkt hij nog in hokjes, maar IT en businesss verschillen niet zoveel meer. IT = Big business.
      Big data ?

      Login om te reageren
    2. Ewoud D. schreef:
      16 september 2015 om 18:40

      Hoewel ik VVU een leuk verhaal vind is het natuurlijk nogal ‘monopolie’ geld als een bus vol met passagiers maar op twintig euro gewaardeerd wordt, de studenten en gepensioneerden heb geen economische waarde?

      Prachtig dat Rabobank de rekenregels aangepast heeft maar ze hadden dan ook de meeste verstoringen, beetje zoals NS de meting van klanttevredenheid doet. Fictieve winstderving klinkt trouwens heel erg als de Capclaim waar reken-je-rijk ondernemers ook droomden.

      Zeker valt er wat te zeggen om de kosten van downtime inzichtelijk te maken maar laten we het dan wel realistisch houden, voor je het weet zit je in een vorm van micromanagement waarin je uren in minuten moet verantwoorden. En ook niet onbelangrijk is het testen van je uitwijk, hier wordt het namelijk altijd enigszins hilarisch.

      Zo wordt nog weleens een uptime van 99,99% geëist terwijl de RTO 24 uur is. Omdat 90% van de verstoringen door gebruikers veroorzaakt wordt toch iets om over na te denken.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrou...

    In een tijd waarin gemeenten geconfronteerd worden met groeiende verwachtingen van burgers, toenemende wet- en regelgeving en druk op budgetten,...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs