Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Vlam in de pan van it-servicemanagement

08 januari 2018 - 12:433 minuten leestijdMagazineWerkplek & Beheer
drs. Jan van Bon
drs. Jan van Bon

Na een periode van rust is it-servicemanagement (itsm) plotseling weer sterk in beweging gekomen. In de eerste plaats treden er eindelijk veranderingen op in de red ocean van de frameworks en best practices. ITIL domineert al decennia het speelveld waar jaarlijks miljarden in worden verdiend. Daar is dus wat te halen. Enkele nieuwkomers hebben het echter duidelijk niet gehaald: It4it is met veel geweld aangekondigd, gesteund door onder andere HP, OPEN Group en Shell, maar het is niet van de grond gekomen. Van SIAM heeft u wellicht zelfs nog nooit van gehóórd.

Agile-methodes, zoals DevOps en scrum, timmeren daarentegen fors aan de weg met sexy kreten als ‘continuous delivery’. Dat gebruikers elke dag nieuwe softwareversies om hun oren krijgen en worden gebruikt als proefkonijn, houdt de groei van deze werkwijzen blijkbaar niet tegen.
Een stillere nieuwkomer is IT-CMF (IT Capability Maturity Framework) van het Innovation Value Institute. Met een forse financiële injectie van de Ierse overheid kruipt dit framework
stilletjes via de top van grote bedrijven de markt van de digital enterprise binnen. Wees alert! IT-CMF wordt gesteund door een andere nieuwkomer, Itwnet, een nieuw community-platform voor de digitale expert.

Dat alles is koren op de molen van de grote aanbieders en de grote gebruikersorganisaties in de it. Aan de andere kant van het spectrum, in de blue ocean van principes en methodes, is echter een begin gemaakt met het overhevelen van itsm-kennis naar facilitair beheer, en het steunen van de organisaties die nog steeds veel achterstand hebben. Dat gebeurt met de universeel servicemanagement (usm)-methode, beheerd door de Stichting Survuz. Usm is een door kennis gedreven initiatief dat aansluit op de forse toename van (multidisciplinaire) shared service centers. Voor zulke fusieorganisaties is een eenvoudig leerbare, methodische aanpak onontbeerlijk om de bloedgroepen te laten samensmelten en de business te ontzorgen.

ITIL

ITIL laat het intussen afweten. Na 2011 was het lang stil. Beheerder Axelos gooide echter de knuppel in het hoenderhok door de examenmarkt op te blazen en alle omzet per 1 januari 2018 aan één examenpartij te gunnen. Dat kon natuurlijk niet zonder gevolgen blijven. In oktober werd VeriSM aangekondigd. Hoewel de auteurs keihard ontkennen dat het ITIL naar de kroon steekt, lijkt er eindelijk een strijd ontbrand om de heerschappij in itsm.

Axelos kon niet achterblijven en kondigde prompt aan dat er in 2018 een nieuwe ITIL-versie uitkomt. En als dan stiefkind ISO20000 ook nog aankondigt dat er een versie 2018 op de plank ligt, dan is één ding duidelijk: saai wordt 2018 niet.

(Deze bijdrage is afkomstig uit Computable Magazine, editie 01/2018.)

Meer over

ITIL

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Staat Digitale Connectiviteit Bouw- en Installatiebranche

    Connectiviteit is de kern van veel processen en van strategisch belang voor de toekomst. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Thomas Blankvoort nieuwe directeur Pink Elephant Nederland  

    ActueelOverheid

    Fujitsu it-partner lekke kantoorautomatisering OM

    Handen
    ActueelWerkplek & Beheer

    Shock Media neemt hostingprovider LinQhost over

    ActueelSoftware & Development

    Terughoudend beeld halfjaarcijfers SAP, KPN, Randstad, ASM en CM.com

    injectie dollar investering kapitaal
    ActueelWerkplek & Beheer

    Inforcer opent Amsterdams kantoor en haalt 35 miljoen op

    ActueelWerkplek & Beheer

    BBTG neemt OGD ict-diensten over

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs