Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Vijf tips om van een break-fix-bedrijf een msp te maken

25 mei 2018 - 13:303 minuten leestijdChannelData & AI

De stap van break-fix-bedrijf naar managed service provider (msp) lijkt groot. Maar als u goed kijkt, is het er ook eentje die het overwegen echt waard is. Managed service providers kunnen namelijk rekenen op een stabielere omzetstroom dan de gemiddelde break-fix-dienstverlener. Verder zijn er mogelijkheden tot beter timemanagement en wordt het makkelijker om te groeien.

Maar hoe maakt u de transitie van break-fix naar een eigentijds managed services-model? Met onderstaande tips helpen ik u op weg en leest u hoe u de marges verbetert en kunt werken aan klantbehoud.

1. Stel de business boven technologie.
Het leveren van technologieën als managed service vereist een ingrijpende wijziging van de dagelijkse bedrijfsvoering. Als msp bent u verantwoordelijk voor de proactieve monitoring en het up-to-date houden van de technologieën achter uw services. Wanneer u dus oplossingen voor klanten evalueert, is het belangrijk om goed te kijken naar de toegevoegde waarde ervan. Het is erg belangrijk dat het product nu en in de toekomst goed wordt ondersteund. Daarnaast is het van belang om te bepalen of de leverancier het concept managed service begrijpt en werkt met een uitgebalanceerd partnerprogramma.

2. Werk aan een prijsstrategie.
Het ontwikkelen van een prijsstrategie kan voor een msp lastig zijn. De maandelijkse tarieven worden veelal bepaald op basis van device, gigabyte of gebruiker. Maar soms is het beter om te kijken naar de eigen kosten en de marges die u wilt behalen. De tarieven zouden daarop gebaseerd moeten zijn. Bied bijvoorbeeld drie keuzes, waarvan de middelste optie de meest winstgevende is. De psychologie leert dat de meeste mensen kiezen voor die optie. Supportkosten kunnen van klant tot klant sterk uiteenlopen, afhankelijk van hun specifieke wensen en eisen. Denk aan technologie die een klant al in gebruik heeft. Als deze nog niet end of life is, is aparte support nodig en zal een klant minder snel bereid zijn om te upgraden.

3. Vind de klanten die bij jou passen.
In de praktijk betekent dit, dat bestaande break-fix-klanten omgezet moeten worden of dat er nieuwe business gegenereerd moet worden. Het omzetten van break-fix-klanten naar een managed services-model kan lastig zijn en u kunt hierbij aan verschillende benaderingen denken. U kunt bijvoorbeeld uw msp-activiteiten scheiden van het break-fix-werk en daar een volledig nieuw bedrijf van maken. Of u kunt een langzame transitie maken van break-fix naar msp, waarbij u de medewerkers de tijd geeft om zich aan te passen. Begin bijvoorbeeld met het toevoegen van msp-componenten als e-mailfiltering, back-up en disaster recovery, en monitoring.

4. Ontwikkel een msp-cultuur.
Voor een startende msp is het een van de grootste uitdagingen om het juiste personeel te vinden. Veel engineers zijn gewend aan de break-fix-wereld en hebben misschien moeite met het msp-model. Het leveren van managed services vraagt om proactiviteit, waar break-fix reactief is. Het is belangrijk om naar mensen te zoeken, van wie de persoonlijkheid en opvatting bij uw organisatie passen. Deze eigenschappen zijn niet aan te leren, terwijl bepaalde skills dat wel zijn.  

5. Gebruik zelf de diensten die je levert.
Var’s en nieuwe msp’s lijken vaak op de schoenmaker die zijn eigen kinderen op versleten schoenen laat lopen. Doe het anders en gebruik dezelfde geavanceerde technologie die u inzet voor uw klanten. Alleen als ju exact weet wat u verkoopt, dan pas kunt u klanten echt van goed advies voorzien, wat op de langere termijn meer business kan opleveren.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    ciso
    ActueelSecurity & Awareness

    Nova Advisor Agent: gamechanger voor ciso of ai-hype?

    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrouwen, veiligheid en efficiëntie

    ActueelSecurity & Awareness

    Belang digitale soevereiniteit in Europese cybersecurity neemt toe

    OpinieData & AI

    Agentic ai is geen buzzwoord, het is een gamechanger

    Start
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Vergunning voor datacenter EvoSwitch, piepjonge Perry haalt 1,6 miljoen op (en meer)

    Handen, samenwerken, fusie
    ActueelOverheid

    Meer regie en samenwerking bij digitalisering overheid

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs