Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Privacy gegevens delen social media

Nederlander ruilt privacy voor gratis online dienst

25 januari 2016 - 11:04ActueelInnovatie & TransformatieVodafone
Robin van Wees
Robin van Wees

Van alle Europeanen zijn Nederlanders het meest bereid om persoonlijke gegevens te verstrekken in ruil voor gratis diensten (50 procent). Ondanks dit zijn Nederlanders, in vergelijking met andere Europeanen, toch relatief goed geïnformeerd over het gebruik van persoonlijke gegevens door bedrijven en instellingen.

De helft van de Nederlanders is dus bereid om hun gegevens in te leveren in ruil voor gratis online diensten, terwijl driekwart van de Spanjaarden en Italianen (66 procent) liever betaalt dan dat ze hun gegevens inleveren. Frankrijk volgt Nederland op de voet met 48 procent. De gegevens komen uit onderzoek naar big data in Europa dat in opdracht van Vodafone is uitgevoerd door TNS. Er zijn achtduizend Europeanen ondervraagd in acht verschillende landen, waaronder Nederland.

Volgens de onderzoekers zijn Nederlanders zeer bereid om persoonlijke gegevens te verstrekken en goed geïnformeerd over de verzameling en het gebruik van die data door bedrijven. Italianen en Engelsen zijn daarvan het minst  op de hoogte.

‘Het onderzoek toont aan dat Europeanen bereid zijn hun gegevens te delen, zolang organisaties een duidelijke uitleg hebben over hoe en waarom ze gegevens willen analyseren’, aldus Dr. David Deissner, Director Strategy and Programmes bij Vodafone.

Privacy

Op de vraag wat organisaties kunnen doen om het vertrouwen van gebruikers te vergoten bij het beheren en beschermen van gegevens, zeggen Nederlanders dat bedrijven transparant moeten zijn (73 procent) en begrijpelijke taal moeten gebruiken (61 procent). Verder vinden Nederlanders dat het de mogelijkheid moet bieden om persoonlijke privacy instellingen te veranderen (55 procent) en dat er een certificering door een onafhankelijk test instituut moet zijn (48 procent).

Meer over

Privacy

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AchtergrondSecurity & Awareness

    ‘Privacyfilter voorkomt afkijken’

    Privacy
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    ‘Privacy als integraal onderdeel van security’

    Computable.nl
    ActueelOverheid

    D66 organiseert debat over privacy en ICT

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nederland tweede in digitale EU-index

    ActueelData & AI

    DDMA: impact privacywet groter dan cookiewet

    OpinieData & AI

    Elke dag is Data Privacy-Dag

    4 reacties op “Nederlander ruilt privacy voor gratis online dienst”

    1. Richard schreef:
      25 januari 2016 om 12:11

      Nederland is een veilig land en mensen die beschermd opgroeien zijn altijd minder bevreest en goed van vertrouwen. Dat noemen we ook wel naief.
      En deze mensen zijn ook het meest verrast en verontwaardigd door misbruik ervan, terwijl voorvechters van privacy roepen “zie je wel, daar waren we al bang voor”.
      Zoals met veel dingen loopt de VS vaak enkele jaren voorop of wat ons te wachten staat, ziektekostenverzekeringen die vrij zijn om je te mogen weigeren op basis van (dubieuze) risicoprofielen (je moeder is te dik, je koopt teveel snoep in de supermarkt), en keer op keer een baan wordt geweigerd omdat je 20 jaar geleden een keer bent opgepakt bij een ruzie, waarbij je onschuldig bent verklaard, maar je bent er toch mee besmet. Ze kiezen liever iemand die niet in aanraking is geweest met justitie. De buurman die kan zien wat je verdient en wat je voor je auto hebt betaald, en zo zijn er nog vele voorbeelden. Dit is de realiteit in de VS en zal ook onze realiteit zijn voor de toekomst.

      Login om te reageren
    2. Jos Schoemaker schreef:
      25 januari 2016 om 13:09

      Bij de Nationale Alert Centrale kunnen wij bovenstaande bevindingen bevestigen. Wij ervaren dat 1 op de 6 bezoekers van onze homepage bereid is zich in te schrijven en veel informatie achter te laten. Het is van groot belang dat je duidelijk aangeeft waar je de informatie voor gebruikt (uitsluitend ten dienste van de gebruiker) en vanzelfsprekend aan de hoogste privacy eisen voldoet. Gebruikers laten bij ons detail informatie achter over hun uitgaven, contracten en abonnementen. Een “instant reward” bieden wij niet, wel een langdurige service om je huishoudadministratie overzichtelijk en inzichtelijk te maken. De “reward” zit in overzichten en alerts voor afloop van contacten en abonnementen inclusief aanbiedingen om eventueel te verlengen of over te stappen. Het spreekt voor zich dat dit vertrouwen nooit geschaad kan worden.

      Login om te reageren
    3. Peter schreef:
      25 januari 2016 om 23:34

      Als er creaps of creapy websites om persoonlijke gegevens vragen die absoluut niet nodig zijn stuur ik altijd even een berichtje naar een digitale burgerrechten beweging. En vaak sturen zij het dan door naar de Commissie Bescherming Privacy gegevens.

      Login om te reageren
    4. Jurgen schreef:
      29 januari 2016 om 14:17

      @Peter

      En al wat vernomen?
      Hou ze aan het werk hé en hou ons (zeker) op de hoogte.

      Jaaaa… jongen/meisje, met Peter valt niet te spotten, …beware.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs