Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Telefoon van de baas brengt vrije tijd in gevaar

25 juli 2007 - 15:15ActueelCarrière
Rian van Heur
Rian van Heur

Ict’ers lopen niet meer warm voor auto’s, laptops of telefoons. Sterker nog, een telefoon krijgen ze liever niet van hun baas. Met een mobiel van de zaak op zak voelen zij zich verplicht permanent klaar te staan voor de klant.

Een ict'er wil geen communicatiegadgets meer. Hij voelt zich namelijk gedwongen spoedverzoeken van klanten op te lossen in zijn vrije tijd. Dat blijkt uit het jaarlijkse ict-arbeidsvoorwaardenonderzoek van CRF 'Top ICT Werkgevers'.

Ramon de Meijer, manager bij recruitmentbureau Michael Page IT, merkt dit echter helemaal niet. "Ik merk wel dat mensen steeds vaker de telefoon uitzetten. Maar het is geen trigger om wel of niet voor een baan te kiezen."

Jeroen Diederik, directeur van detacheringsbureau E'liantie, herkent de uitkomsten van het onderzoek ook niet. "Een telefoon hoort, net als een auto of notebook bij de standaard uitrusting. Het is zeker niet meer de doorslaggevende factor." Volgens CRF heeft 80 procent een telefoon, auto of laptop van de zaak.

Flexibiliteit 
Tweederde van de ict-professionals geeft aan liever zijn eigen uren in te kunnen delen dan een auto op kosten van de zaak te rijden. "De jonge vader wil zijn tijd flexibel kunnen indelen", zegt De Meijer. Maar zowel De Meijer als Diederik merken dat uitdagend werk en opleidingsmogelijkheden belangrijk zijn voor een ict'er.

Ook salaris is een belangrijke factor. De Meijer: "Uit allerlei onderzoeken blijkt dan dat het niet zo is, maar als een ict'er kan kiezen uit drie uitdagende functies, dan kiest hij voor die functie waar hij het meeste verdient."

Meer vrouwen
Volgens CRF neemt de helft van de ict-werkgevers ook maatregelen om meer vrouwen aan te trekken. Ook Diederik krijgt regelmatig de vraag of hij een vrouw weet die de functie kan invullen. "Volgens de werkgever versterkt het de balans man/vrouw in het team." De Meijer: "De wens is er wel, maar het is heel lastig om daar specifiek op te werven."

Maarten van Duijne van CRF vindt het wel belangrijk dat werkgevers meer moeite doen om vrouwen te werven: "Dat is slim aangezien de sector met een groot tekort aan arbeidskrachten kampt."

Meer over

Laptops

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Ict-directeuren minst tevreden met hun werk

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Bedrijven werven steeds creatiever

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Bedrijven werven medewerkers op de beurs

    Eén reactie op “Telefoon van de baas brengt vrije tijd in gevaar”

    1. Mister M schreef:
      26 juli 2007 om 20:41

      Weer zo’n onderzoek waarbij, als je het navraagt in de praktijk, blijkt dat het theoretisch gezwets is. Waarom krijgen die onderzoeken toch altijd zo’n aandacht? Gebrek aan echt nieuws en/of een drang om nieuws te creen?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs