Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Bi is geen technologie

12 augustus 2004 - 22:004 minuten leestijdOpinieData & AI
Jeroen Coenen
Jeroen Coenen

Ter afsluiting van de discussie over olap en bi met Jeroen Hovinga, marketing manager Proclarity, reageer ik op zijn laatste ingezonden stuk (‘Intelligente bi-keuze’, Computable, 7 mei 2004, p. 37). De stellingen dat “Coenen het niet begrijpt” en dat mijn reactie “alles zegt over de manier waarop Business Objects naar de wereld kijkt” deden mij toch even de wenkbrauwen fronsen.

Even de feiten. Business Objects is wereldwijd de grootste bi-leverancier (business intelligence) in zowel omzet als marktaandeel. We hebben wereldwijd de meeste klanten en de meeste medewerkers in ‘engineering’ en ‘services’. We zijn wereldwijd nummer 1 als het gaat om partnerschappen. Naast strategische allianties met onder meer SAP, Microsoft en Peoplesoft zijn er allianties met alle systeemintegrators en draait de bi-software ingebed in vrijwel elk bedrijf op basis van de meer dan vierhonderd oem-partnerschappen. We groeien harder dan de concurrentie en dat heeft ook in Nederland geresulteerd in de nummer 1-positie. Een opmerking dat wij niet begrijpen hoe de bi-wereld in elkaar zit vind ik daarom ietwat kortzichtig.
Hovinga ziet bi en olap als twee verbonden technologieën, maar bi is geen technologie. ‘Bedrijfsintelligentie’ is een proces en olap is een technologie die je kunt inzetten in dit proces. In mijn reactie op Hovinga’s eerste artikel gaf ik slechts aan dat volgens Business Objects de kracht van bi ligt in de combinatie van een olap- en een adhoc-omgeving, waardoor bedrijven met één systeem zowel olap als adhoc queries en analyses kunnen uitvoeren. Een dergelijke hybride analyse-omgeving is cruciaal in de hedendaagse informatie-analyse als je één versie van de waarheid wilt creëren.

Grenzen vervagen

Wat is de basis van ons succes? Voor een groot deel is dat het feit dat we de bi-wereld niet zo zwart-wit zien als sommige andere leveranciers. Wij pleiten voor één uniforme front-end oplossing, onafhankelijk van de gekozen databasetechnologieën, relationeel of multidimensionaal. Kortom, de wereld is niet alleen maar vierkant. Dat het heel lang heeft geduurd voordat men inzag dat de aarde rond was in plaats van plat sterkt ons in deze opvatting.
Ik moet Hovinga op één punt gelijk geven: het gebied van de traditionele rapportagetechnieken. Het klopt dat de oorsprong van Business Objects én van het onlangs door ons overgenomen Crystal Decisions in deze hoek ligt. Gelukkig maar, want volgens Gartner en IDC ligt de grootste informatiebehoefte op dit moment in de hoek van de traditionele rapportagetechnieken. De analisten zien dit als een sterk groeiende markt. Gebruikers willen gewoonweg hun dagelijkse informatiebehoefte kunnen vervullen met veelal eenvoudige rapportages aangevuld met adhoc vragen. Dat partijen als Microsoft dit strijdtoneel betreden heeft alles te maken met deze marktsituatie.
Overigens vervagen de grenzen tussen rolap, molap en holap steeds verder. De databaseleveranciers doen hun uiterste best om te komen tot hybride oplossingen, de eerdergenoemde combinatie van een olap en adhoc-omgeving, waardoor zowel olap als adhoc queries en analyses kunnen worden uitgevoerd. Denk aan Oracle met zijn Oracle 9i olap-oplossing, de voormalige Express-technologieën die naadloos in de relationele omgeving geïntegreerd zijn. Inmiddels is volgens Gartner en IDC in zo’n 30 procent van de gevallen olap onderdeel van de totale bi-oplossing.

Rationalisatie

Hovinga stelt dat Business Objects zijn klanten dwingt tot een kostbare combinatie van technologieën om gebruikers de gewenste functionaliteit te bieden. Integendeel, onze klanten zijn vrij in hun technologische keuze. Wij faciliteren deze keuzes; dat is juist de kracht van onze open bi-oplossing.
Vervolgens beweert Hovinga dat de bi-implementaties van Proclarity vaak niet meer hoeven te kosten aan licenties en onderhoud dan enkel de jaarlijkse onderhoudskosten van de traditionele bi-oplossingen van andere leveranciers. Ik heb de indruk dat hier appels met peren worden vergeleken. Niet voor niets vindt momenteel bij veel organisaties een rationalisatieslag plaats van bi-tools, waarbij één geïntegreerde bi-oplossing hoog op de agenda staat. Deze trend heeft alles te maken met de ervaringen van bedrijven met verschillende deeloplossingen van diverse bi-leveranciers, waarbij de totale eigendomskosten uiteindelijk vele malen hoger blijken te liggen. Ik nodig Hovinga uit om een van onze ‘Future of bi’-workshops bij te wonen om eens wat uitgebreider in te gaan op de toekomst van bi.< BR> 
Discussie gesloten, red.

 
Jeroen Coenen, marketing manager Business Objects Nederland

Meer over

Business IntelligenceECMOLAP

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: reorganisatie bij TomTom, investeringen in ai betaalt zich snel uit (en meer)

    ActueelData & AI

    EU breidt ai-platform uit met marktplaats en tools voor gen-ai

    ActueelData & AI

    Fundament onder Groningse ai-fabriek

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    ActueelData & AI

    Europese beurzen voor grensverleggend UvA-onderzoek in it

    Jacob Spoelstra verwarrend
    OpinieData & AI

    Spoelstra Spreekt: Betrouwbare informatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs