Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Mobiel bankieren via gsm-toestel ware beproeving

30 augustus 2001 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Sytse van der Schaaf
Sytse van der Schaaf

De actie van de Postbank, waarbij een half miljoen spaarders gratis een gsm-toestel ontvangen om er mobiel mee te bankieren, heeft veel tumult veroorzaakt. Het is de eerste grootschalige proef met mobiele diensten op basis van wap. De Postbank heeft gekozen voor gsm-telefonie, terwijl deskundigen wap via gprs-toestellen meer kans geven.

Geert Kolthof, vice president mobiel internet bij CMG, heeft de pers de plank nogal eens mis zien slaan bij het verslaan van de Postbank-actie. "Volgens de Volkskrant was wap niks en zou gprs veel beter zijn", zegt Kolthof. Dit terwijl volgens de specialist in mobiele diensten de twee niet met elkaar te vergelijken zijn. Wap is bedoeld om informatie op mobiele telefoons weer te geven. Gprs is een communicatieprotocol waarmee de informatie van en naar het mobieltje verstuurd wordt.
De Postbank heeft met de actie zijn nek uitgestoken, aldus Kolthof. Hij voorspelt dat de huidige actie, al wordt daar vooral negatief op gereageerd, op termijn in een versnelde acceptatie van wap-technologie resulteert. Het grootste probleem bij wap op een gsm-toestel is de noodzaak tot inbellen om de wap-diensten te bereiken. Dit kost op zijn minst dertig seconden. Bij gprs zijn telefoontoestellen altijd aan internet gekoppeld, waardoor mobiel internet een stuk prettiger wordt, aldus Kolthof.

Verademing

Ook Klaas Wierenga noemt wap-diensten over een gprs-netwerk een verademing vergeleken bij gsm-telefonie. Wierenga is innovatiemanager bij Surfnet en Gigaport, en projectleider van een gprs-proef op de Technische Universiteit Eindhoven. Op de campus is door Libertel en Ericsson een speciale zendmast voor het netwerk opgesteld, die de meeste van de ruim honderd gebruikers met een gprs-telefoontoestel bedient. Een aantal daarvan doet technisch onderzoek met dit netwerk, waaronder een proef met robotbesturing via gprs. De rest gebruikt het toestel om altijd online te zijn.
Bij gprs schiet internetinformatie binnen twee seconden in het scherm, aldus Wierenga. In Eindhoven hebben gebruikers een bandbreedte van 30 kbps ter beschikking; drie keer zoveel als bij gsm-telefonie. Bij de TU Eindhoven is alleen een koppeling met de Exchange-server gemaakt, waardoor e-mail mobiel bereikbaar is. Er worden geen andere diensten getest. Wierenga is niet enthousiast over wap. De eerste versie noemt hij krakkemikkig en hij laakt het feit dat wap veel online informatie onbereikbaar maakt; alleen door de aanbieder juist gecodeerde informatie is op te vragen. Dit is een zeer beperkt deel van internet. Voor een gesloten toepassing als het mobiel bankieren acht hij het protocol wel geschikt.
 
 
Postbank
Om misbruik te voorkomen stelde de Postbank als eis dat de half miljoen mobieltjes voor 1 september aangemeld dienden te zijn. Niet voor die datum geactiveerde telefoons zouden de gebruiker driehonderd gulden kosten. Na protesten onder andere door de Consumentenbond is deze termijn verlengd tot 1 december. Ontevreden bezitters van de mobiele telefoon kunnen het apparaat terugsturen.
Het aanmelden voor mobiel bankieren verloopt nog niet vlekkeloos. Netwerkstoringen en downtime van de centrale servers wegens onderhoud zorgen er soms voor dat consumenten zich niet kunnen aanmelden, luidt de verklaring van de Postbank. Op dit moment bestaat het mobiel bankieren uit het opvragen van saldo- en koersinformatie en het overboeken van geld naar een giro- of bankrekening. In de toekomst komen er meer mogelijkheden.
De Rabobank vindt de Postbank-dienst op basis van gsm niet klantvriendelijk genoeg. Volgens een woordvoerder wacht de Rabobank totdat gprs landelijk is ingevoerd. Op termijn kunnen honderdduizenden klanten bankieren via een gprs-mobieltje. ABN Amro zegt de mogelijkheden van mobiel bankieren te onderzoeken.

Meer over

GPRSGSM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    Vrouwe Justitia
    ActueelCloud & Infrastructuur

    VMware haalt bakzeil bij Haagse rechter om Rijkswaterstaat

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: PQR lijft E-Storage in, Fox-IT en Xerox it-partners van de Navo-top (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs