Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Internet wint aan betrouwbaarheid als nieuwsbron

03 februari 2005 - 08:28ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable/Computer Idee
Redactie Computable/Computer Idee

Het bedrijf Edelman voert jaarlijks een onderzoek uit naar het vertrouwen van opinie-leiders in overheden, bedrijfsleven, media en non-gouvermentele organisaties (NGO's). De laatste cijfers wijzen uit dat internet in Europa duidelijk aan invloed wint als betrouwbare nieuwsbron.

Edelman omschrijft een opinie-leider als volgt: leeftijd tussen 35-64 jaar, hoger opgeleid met een jaarlijks bruto inkomen van 60.000 euro of meer (in de VS 75.000 dollar). Ze hebben daarnaast een aantoonbare interesse in de media, de economie en politieke aangelegenheden.

 

Deze categorie mensen stelt volgens het onderzoek de geloofwaardigheid van vrienden en familie hoger dan die van kranten. Europese opinieleiders geven met 52 procent aan dat radio als meest betrouwbare informatiebron wordt ervaren, met 51 procent op de voet gevolgd door artikelen in zakenbladen. Vrienden en familie scoren 43 procent en dagbladen slechts 34 procent. 

In alle onderzochte landen is het vertrouwen in technologische en elektronische bedrijven hoger dan in andere bedrijven (Microsoft, Samsung, Sony, IBM, et cetera).


Het laatste jaar is in Europa de populariteit van het Internet als een “primaire mediabron voor geloofwaardige informatie” toegenomen van 9 naar 13 procent. Het Internet is op dit moment, na de televisie en kranten, de derde mediabron waar opinie-leiders als eerste naar kijken voor betrouwbare informatie.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Eenderde volwassen Nederlanders gebruikt geen Internet

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TCP/IP-uitvinders krijgen Turing-prijs

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs