Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Dropshipping: kans of kansloos?

20 april 20213 minuten leestijdCloud & Infrastructuur

Waar het aantal fysieke verkooppunten in rap tempo is afgenomen, schieten webwinkels als paddenstoelen uit de grond. Vooral dropshipping-webshops zijn razend populair. Zeker onder startende webwinkeliers. Tegelijkertijd is er geen segment dat zo onder vuur ligt als deze webshops. Hoe maak je in deze tijd nog een succes van dropshipping?

Ondernemers die werken met dropshipping komen regelmatig negatief in het nieuws. Ze zouden hun producten voor een veelvoud van de inkoopprijs verkopen en hun leverbelofte niet nakomen. Vaak gaat dit over ondernemers die hun assortiment samenstellen met artikelen van AliExpress en zo snel rijk denken te worden. Er zijn zelfs initiatieven – zoals Ali versus de rest – om deze webwinkels te ‘ontmaskeren’.

Ondernemers die op bovenstaande manier dropshippen zijn vaak maar een korte periode succesvol. Zet je het echter in als aanvulling op je reguliere assortiment, dan biedt dit vaak kansen voor de langere termijn. Dropshipping is in de basis namelijk een heel mooie en laagdrempelige manier om je assortiment uit te breiden en nieuwe markten te verkennen.

Geen voorraad, geen verzending, geen gedoe?

Vergeleken met het oprichten van een reguliere webwinkel, waarbij je zelf een voorraad moet aanleggen en verantwoordelijk bent voor de orderverwerking, lijkt het ideaal. Je schiet de bestelling in bij de producent, groothandel of leverancier en deze partij zorgt ervoor dat het product bij de eindklant terechtkomt.

Dit klinkt als een gouden bedrijfsformule. Toch zitten er nog wel wat haken en ogen aan het concept. Om te beginnen blijf je als webwinkelier verantwoordelijk voor het logistieke traject, ondanks dat je er geen invloed op hebt. Vertraagde leveringen, pakketjes die onderweg beschadigd raken, producten die nooit aankomen, het valt allemaal onder jouw verantwoordelijkheid.

Daarnaast is de consument wettelijk beschermd bij online aankopen, waardoor jij verplicht bent om je klant retourrecht te bieden. Ook wanneer het inkoopkanaal geen retouren accepteert of alleen tegen hoge verzendkosten. Een ander struikelblok is dat de leverancier zijn producten ook via andere webwinkeliers zal verkopen, wat nadelig is voor je concurrentiepositie.

Zo maak je van dropshipping een succes

Of het een succes wordt of eindigt in een fiasco hangt voor een groot deel samen met de kwaliteit van de leverancier. Naast een gedegen onderzoek naar de kwaliteit van de producten is het verstandig om ook de dienstverlening grondig te checken. 

Worden de orders op tijd verstuurd, hoe komt de bestelling aan en word je op de hoogte gehouden? Bij Aziatische leveranciers gaat dit vaak slecht. Bij Europese spelers, op dropshippers.nl vind je er al een heleboel, speelt dit een minder grote rol.

Er zijn ondernemers die hun gehele bedrijf bouwen rondom dropshipping, waarmee je erg afhankelijk wordt van je leverancier(s). Het werkt over het algemeen beter als je het inzet om je assortiment uit te breiden. Bijvoorbeeld als je (nog) niet weet welke producten zullen aanslaan bij jouw doelgroep. Ook is het een fijne methode voor artikelen die je niet zo vaak verkoopt, maar wel wilt aanbieden.

Verdiep je eens in Europese dropship-leveranciers

Naast de prijs-kwaliteitverhouding is de levertijd één van de grootste struikelblokken bij dropshipping. Door samen te werken met een Europese leverancier voorkom je dat jouw klanten wekenlang op hun bestelling moeten wachten. Bovendien heb je de bevestiging dat de producten voldoen aan de Europese veiligheidsnormen, wat een must is als je hier wilt verkopen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs