Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Veel werkgevers monitoren hun thuiswerkers

09 april 2021 - 15:39ActueelSecurity & AwarenessCNV Vakmensen
Alfred Monterie
Alfred Monterie

Ten minste een op de acht Nederlandse thuiswerkers wordt via bedrijfssoftware op de vingers gekeken. Hun werkgever controleert of ze wel aan de slag zijn. Dit blijkt uit onderzoek van de vakbond CNV bij 1.200 thuiswerkers.

Volgens CNV-voorzitter Piet Fortuin kan het werkelijke aantal werkgevers dat hun thuiswerkend personeel controleert, veel groter zijn. Want niet iedereen kent zijn bedrijfssoftware goed. Mogelijk ontgaat het sommige mensen.

De vakbond ziet met name bij mensen die voor callcenters werken, veel monitoring op afstand. Monitoring van werknemers is niet verboden, mits aan een aantal voorwaarden is voldaan. Zo moet er een legitieme reden voor zijn die de belangen en rechten van het personeel, zoals hun privacy, overstijgt. Ook dient het personeel steeds op de hoogte te worden gebracht. Heimelijke controle mag uitsluitend als er een ernstig vermoeden van misbruik is.

Fortuin: ‘Monitoring is bovendien onnodig en ineffectief. Veel thuiswerkers zijn juist efficiënter en productiever dan op kantoor. Dit werkt vaak averechts en draagt veelal niet bij aan meer productiviteit.’ De vakbond bekijkt of juridisch stappen mogelijk zijn.

Meer over

Arbeidsvoorwaarden

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    AdvertorialSecurity & Awareness

    Thuiswerken en beveiliging bedrijfsdata een hoofdpijndossier? Welnee!

    ActueelCarrière

    Helft thuiswerkers kent technische problemen

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Thuiswerken sluit én opent deur voor virussen

    e-mail
    ActueelCarrière

    Thuiswerkende ambtenaar communiceert onveilig

    ActueelCarrière

    Thuiswerk geen reden om personeel extra te monitoren

    OpinieGovernance & Privacy

    Vanuit crisis via rampenplan naar veerkrachtigheid

    4 reacties op “Veel werkgevers monitoren hun thuiswerkers”

    1. Brian Vermeer schreef:
      13 april 2021 om 08:19

      Eerlijk gezegd begrijp ik dit niet. Als je een werknemer niet vertrouwt, waarom heb je hem of haar dan aangenomen.
      Als je een werknemer daadwerkelijk wil controleren, kijk dan naar de output en de kwaliteit en stuur daar op. Bovendien, als je werkt met specialisten is het lastig te beoordelen wat en waarom deze mensen bepaalde dingen doen.

      Login om te reageren
    2. Pa Va Ke schreef:
      13 april 2021 om 10:08

      @Brian … omdat heel veel managers geleerd hebben te managen op basis van productiviteits-getallen en (nog steeds) niet willen begrijpen dat dat niet voor alle sectoren zo werkt.

      Login om te reageren
    3. Een oudlid schreef:
      13 april 2021 om 11:03

      De waarneming van de vakbond over callcenters is niet echt verrassend, de controle van medewerkers bij outbound callcenters komt doordat sommigen een nogal aggressieve verkoopmethode hebben. Verder is de privacy van klanten bij inbound callcenters niet altijd goed gewaarborgd, meneer van CNV vergeet even dat hierdoor het wantrouwen groeit en de heimelijke controles toenemen. Niet in de laatste plaats doordat de inhuur van personeel veranderd, studenten zijn niet de nieuwe leden van een vakbond.

      Login om te reageren
    4. Will Moonen schreef:
      14 april 2021 om 09:50

      Makkelijk schieten zo… de situatie van een call-center (min-of-meer) generaliseren naar iets wat voor alle beroepsgroepen van toepassing zou zijn. Om met die generalisatie vervolgens te impliceren dat productiviteitsmonitoring een slechte zaak is.

      “veel thuiswerkers zijn juist efficiënter en productiever dan op kantoor”
      Waaruit blijkt dat dan? En als mensen thuis inderdaad dezelfde hoeveelheid (meer?) werk verzet krijgen als op kantoor, wat is dan precies het probleem met die productiviteitsmonitoring? Die gaat dat dan toch laten zien?

      Of andersom dan? Wat als je als werkgever op enig moment veel dingen mis ziet gaan zonder concrete aanwijzingen over mogelijke oorzaken. Wat heeft zo iemand dan voor opties om te onderzoeken wat er aan de hand is?

      Met in het verlengde de situatie rondom call-center medewerkers: ik heb van dichtbij meegemaakt dat call-center medewerkers in een thuiswerksituatie structureel minstens 30% minder belletjes per dag(!) deden dan wanneer ze op kantoor waren. En nu? Als in: hoe ga je er dan achter kunnen komen wat er precies aan de hand is? Zonder te verzanden in allerhande “welles-nietes”-discussies en dito wazige “ja-maar”-argumenten?

      “Als je een werknemer niet vertrouwt, waarom heb je hem of haar dan aangenomen”
      Das inderdaad een valide vraag. Maar andersom is die net zo valide: wat als je als werknemer het vertrouwen in je schoot geworpen krijgt met een (vaste?) aanstelling? Maar de hoeveelheid werk wat je verzet blijft substantieel achter bij wat gesteld is tijdens de sollicatiegesprekken? Of erger nog – blijft substantieel achter in vergelijking met de periode voor de vaste aanstelling? Wat dan?

      Kom op hey… tuurlijk zullen er situaties zijn die niet kloppen. Maar hoe dan ook – zoals de waard is vertrouwd ie zijn gasten… en dat werkt in een werkgever/werknemer-relatie altijd twee kanten op; inclusief alle bijvangsten!

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs