Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
CMS

Contentmigratie: simpel of complex?

12 april 2016 - 10:23OpinieData & AI
Ron van Wieringen
Ron van Wieringen

Een modern cms lijkt verraderlijk veel op een tekstverwerker. Maar schijn bedriegt. Een professioneel enterprise content management systeem heeft ‘onder de motorkap’ een heel arsenaal aan mogelijkheden om content te structureren en te rubriceren, die een tekstverwerker niet heeft. Sterker nog: de kerntaken van een cms waar het gaat om hergebruik van content, labeling, seo en dergelijke, hebben niets met tekstverwerking te maken.

Vrijwel alle redacties verkijken zich hierop, doordat een modern cms zo gebruiksvriendelijk is en eruitziet als Word. Er wordt voortvarend gestart met intikken van content, waarna inhaalslagen volgen om trefwoorden te bedenken, deze te groeperen, redactionele afspraken te maken en dingen toch maar weer anders of opnieuw te doen. Ik maak nauwelijks projecten mee waarbij de contentmigratie meevalt of waarbij niet halverwege een herstructureringsslag van de ingevoerde content nodig is.

Wat ik daarentegen wel steeds vaker meemaak, is een verzoek om de oude content ‘even snel en automatisch’ te migreren naar het nieuwe systeem, onder de aanname dat de beide systemen toch ongeveer hetzelfde zullen zijn. Uiteraard kan de content vaak automatisch worden overgenomen, maar het complexe denkwerk dat hoort bij een content-architectuur kun je daarmee niet automatiseren. Er zal nog steeds een duizendtal kleine beslissinkjes moeten worden genomen om alles logisch, bruikbaar geordend en voldoende modulair te bewaren.

Drie maanden erbij

Een paar dagen geleden nog: we hadden in de projectgroep van een groot project een discussie over de planning. De redacteur die verantwoordelijk was voor de content-invoer, ging uit van een week of drie voor het intikken van de content. Puur op gevoel, omdat het systeem zo gebruiksvriendelijk is. Er was een whiteboard vol met Venn-diagrammen nodig om hem te doen inzien dat contentstrategie meer is dan een paginaboompje, een titeltje en een plaatje. En vooral dat het iets is waar je vooraf heel erg goed over moet nadenken.

Kortom, een modern cms is net als een perfect uitgevoerde trapeze-act: het ziet er wel simpel uit, maar dat komt niet doordat het ook simpel is. Die schijnbare eenvoud verbergt een enorme hoeveelheid vakwerk, denkwerk en handwerk. De enige verstandige oplossing is om op tijd met een consultant om tafel te gaan die al vaker met dit bijltje gehakt heeft en je kan begeleiden in het opzetten van een doordachte contentstrategie.

Meer over

CMSConsultingECMSEO

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Storagebeheer management
    OpinieData & AI

    Vraag naar Europese storage stijgt

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nederlandse bedrijven nog niet kansloos om EU-gelden cloud en ai  

    OpinieSecurity & Awareness

    Kan ai einde maken aan tekort aan vaardigheden in soc?

    ActueelData & AI

    Handelsoorlog zet druk op technologiesector, maar biedt ook kansen

    Vrouwe Justitia
    ActueelCarrière

    Collectieve rechtszaak tegen Workday voor leeftijdsdiscriminatie door ai

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs