Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Low-end VR wint het van dure high-end VR’

25 februari 2016 - 12:13OpinieSoftware & Development
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Virtual reality krijgt een schisma tussen dure high-end en mobiele low-end, waarbij laatstgenoemde in het voordeel is. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

Virtual reality (vr) is hot, ook op de telecomconferentie MWC (Mobile World Congres). Daar heeft Samsung zijn nieuwste Galaxy S-smartphones onthuld, compleet met vr-show voor alle aanwezigen. De paar honderd (of zelfs duizend?) toeschouwers vonden een complete Gear VR-headset (met daarin het vorige S-topmodel) op hun klapstoeltjes in de grote zaal. De Gears zaten vast met kabels maar dat was alleen om diefstal te voorkomen.

De normale vrijheid van de Gear geldt niet voor vr-headsets zoals de Vive van HTC en Valve en de Oculus Rift van Facebook. Die cyberbrillen hebben niet alleen een datakabel maar ook een krachtige pc nodig. Daarmee zetten ze een betere virtuele omgeving neer, maar beperken ze zichzelf wel qua markt en omarming. Goedkopere en vooral ‘zelfstandige’ vr-brillen stevenen af op een grotere toekomst, wat ook 
Google erkent. Net zoals het gemak van mobiel internetgebruik compenseerde voor de relatief lage kwaliteit van vroege smartphoneschermen. Net zoals Blu-Ray-schijven het afleggen tegen het gemak van een flexibele videodienst als Netflix. Low-end maar ‘vrije’ vr wint het van high-end, tethered vr. Wat vind jij?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Europese beurzen voor grensverleggend UvA-onderzoek in it

    AchtergrondSoftware & Development

    License to bill

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    ActueelSoftware & Development

    Europese tech hongert naar Navo-orders

    ActueelOverheid

    Gemeente Breda verruilt Centric voor Unit4

    ActueelSoftware & Development

    Kort: Elastique op Sri Lankaans avontuur, Panasonic helpt The AA, Main koopt Carwise-duo (en meer)

    2 reacties op “‘Low-end VR wint het van dure high-end VR’”

    1. Anne Lanting schreef:
      26 februari 2016 om 12:24

      Helemaal mee eens. Daarnaast is het door onder andere de cardboard en de gear vr eenvoudig om mee aan de slag te gaan.

      Login om te reageren
    2. Urwin schreef:
      26 februari 2016 om 20:16

      In het bezit van de dk1, 2, GearVR innovator edition en consumer version. Al een aantal jaren vele VR experiences gezien. Mobile VR zal waarschijnlijk mede door het gemak en prijs een groter doelgroep bereiken. Het is mobile dus grafische en technische limieten ten op
      zichte van een Oculus, Htc, PsVR etc. Voor ontwikkelaars dus interessant en ieder platform heeft content nodig om succes te hebben. High end komt met een prijskaartje maar zelfs daar is een markt voor. Met de komst van mixed reality (Hololens, Magicleap, MetaVR etc..) acht ik de kansen erg groot dat het eerder geaccepteerd zal worden door een veel groter doelgroep. Dat VR en mixed reality the next big thing is vrij duidelijk. Al om al leuke vooruitzichten en heel blij dit te kunnen ervaren. Het is geen wedstrijd maar een journey naar ooglenzen met AI robotics toepassingen 🙂

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs