Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Carrierebeurs

Nederlandse werknemer betreurt loopbaankeuze

26 mei 2008 - 09:20ActueelCarrière
Marjolein van Loenen
Marjolein van Loenen

Bijna de helft van de werknemers in Nederland zegt als hij het mocht overdoen een heel andere studie zou kiezen na zijn schoolperiode. Een op de vijf mensen zegt de verkeerde carrière te hebben gekozen. Dit blijkt uit een onderzoek van Kelly Services.

Het onderzoek van Kelly Services geeft de meningen weer van meer dan 115.000 mensen in 33 landen, inclusief Nederland, met betrekking tot educatie. In Nederland geeft 57 procent van de respondenten aan tevreden te zijn met de carrièrekeuze die ooit gemaakt is, 20 procent geeft juist het tegenovergestelde aan en 23 procent zegt nog te twijfelen over de juistheid van de keuze.

Sharon Montsanto, marketing manager Benelux bij Kelly Services, vindt het belangrijk dat je niet overdreven reageert of valse verwachtingen hebt als je nadenkt over je loopbaan. "Het is tegenwoordig normaal voor de meeste werknemers om een aantal keer te switchen in je loopbaan. Het is dus goed mogelijk dat iemand die ontevreden is met zijn carrière een positieve verandering daarin aanbrengt."

Geld houdt de meeste werknemers tegen om het over een andere boeg te gooien. Ook tijd en gezin zijn belangrijke obstakels voor carrièreverandering, meent Montsanto. "Natuurlijk reageren mensen positiever als ze meer carrièredoelen hebben gerealiseerd. Er zijn maar weinig onder ons die niet wensen dat ze harder hadden gewerkt op school, de hogeschool of de universiteit."

Uit dit onderzoek blijkt dat er ook veel mensen zijn die twijfelen aan hun carrièrekeuze. Helaas voor werkgevers stelt Montsanto: "Jammer genoeg blijkt dat wanneer iemand ontdekt dat hij de verkeerde (carrière)keuze heeft gemaakt, die persoon lang niet zo productief is, als in het beroep van zijn keuze."

Belangrijkste onderzoeksresultaten

  • 63 procent had, achteraf gezien, graag verder gestudeerd
  • 46 procent had liever een totaal andere studie gevolgd
  • 20 procent zegt de verkeerde carrièrekeuze te hebben gemaakt
  • 23 procent twijfelt hierover
  • 38 procent zegt dat het onderwijs geen goede voorbereiding is op het beroepsleven
  • 25 procent zegt dat het vervolgonderwijs geen goede voorbereiding is op het beroepsleven
  • 43 procent van alle Nederlandse respondenten vindt de kwaliteit van het onderwijs goed

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    ICT’er vindt flexwerken belangrijk

    ActueelCarrière

    Recessie heeft geen invloed op loyaliteit ICT’er

    5 reacties op “Nederlandse werknemer betreurt loopbaankeuze”

    1. Mark Peter schreef:
      26 mei 2008 om 11:14

      Ja, ik ook, ik was veel liever CEO bij Microsoft Nederland, maar ja, die baan is al vergeven …

      Login om te reageren
    2. whatelse schreef:
      26 mei 2008 om 13:02

      Ja ik was liever rijk geboren maar ja…….dat ik arm ben getrouwd is mijn eigen schuld

      Login om te reageren
    3. Don van Riet mgt cons ICT schreef:
      27 mei 2008 om 14:38

      Zelf behoor ik tot een andere generatie dan de meeste bezoekers van deze site. Hoewel mijn toenmalige keuze tot een technische studie aan de universiteit ooit gebaseerd was op een hobby (lees electrotechniek), moet ik zeggen dat een stukje “academische bagage” en het toenmalige, wat breder ingestelde middelbare onderwijs toch een prima basis vormden voor mijn hele verdere arbeidzame leven. Maar dan wel met de aantekening dat dit alleen maar zo was door regelmatige scholing in allerlei nieuwe zaken.

      Daarom kon ik de tweede helft ervan ook prima in marketing en business development actief zijn. Aanvangsonderwijs, van welk niveau dan ook, legt je bestaan niet voor de rest van je leven vast. Overigens: bijna had ik die start verknoeid door me aan de TU te weinig in te spannen, ik ging niet meer voor de hogere cijfers. Gelukkig kreeg ik een tweede kans. Dat is gelijk ook mijn enige zorgpunt voor nu, de huidige zesjes cultuur bij vele nu studerenden vind ik jammer.

      Login om te reageren
    4. Mark schreef:
      20 maart 2010 om 16:23

      Ook ik heb de verkeerde keus gemaakt. Ik koos voor een technische studie omdat ik bedrijfskunde te makkelijk vond. (technische informatica heeft overigens ook veel bedrijfskundige vakken)

      Ergens leefde bij mij het idee dat ik het beste de moeilijkste studie kon doen die voor mij nog haalbaar was.

      Uiteindelijk hebben de jongens die de ‘makkelijke weg’ kozen nu wel betere (en vooral leukere) banen.

      Ik heb er veel voor over om bijv. een switch te maken naar functioneel ontwerper of projectmanager (ik weet uit ervaring dat ik daar veel beter in ben dan mijn huidige werk) maar krijg het gewoon niet voor elkaar.

      Dat is heel wat anders dan ‘liever CEO van Microsoft zijn’.

      Login om te reageren
    5. Jan schreef:
      20 maart 2010 om 20:45

      Als ik het over mocht doen had ik liever medicijnen gestudeert dan een technische studie. Je ziet toch dat het hard werken is met weinig waardering (zowel persoonlijk als geldelijk). Bovendien krijg je met een studie medicijnen de kans andere mensen goed te helpen. Dat kan in de ICT niet, je moet altijd gaan voor lage kwaliteit (India, China, Servie, etc.).

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs