Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Belcompany lager in de markt met Telefoonkopen.nl

25 mei 2008 - 22:084 minuten leestijdActueelCloud & Infrastructuur

De overname van de winkels van het te begraven mobiele merk Orange dwingt retailconcern Macintosh om haar centrale merk Belcompany te herpositioneren. Telefoonkopen.nl wordt volgens de moeder de prijsvechter en eerste partij waar de winkelketen de webwinkel volgt.

Met 29 winkels door heel Nederland komt Orange als winkelketen terug onder de naam Telefoonkopen.nl vanaf 1 juli 2008. Het wordt een discountketen met ‘allerscherpste aanbiedingen’ voor mobiele telefonie. De winkels zijn overgenomen door Macintosh van T-Mobile dateen flink aantal Orange-winkels verkocht.

Dat was verrassend. In januari nog liet T-Mobile enthousiast weten begonnen te zijn aan het overbrengen van de Orange-winkels in de eigen stijl: "De eerste omgebouwde winkels gaan open in Amsterdam (Kinkerstraat) en Emmen, gevolgd door Amsterdam (Bijlmerplein), Goes, Groningen, Sittard en Rotterdam (Beursplein)."

Toen had T-Mobile circa 110 winkels, waarvan 45 T-Mobile winkels van eigen makelij plus 65 overgenomen Orange shops. Eind april opende T-Mobile naar eigen zeggen haar 79ste winkel, in Veenendaal, zonder gewag te maken van verkoop van Orange-winkels. Dat staat ook niet bij de persberichten. Belcompany maakte met de bekendmaking van de komst van Telefoonkopen.nl terloops de overname van de winkels bekend.

Telefoonkopen.nl is gevestigd in Alkmaar, Alphen ad Rijn, Amersfoort, Amsterdam Buikslotermeer
Amsterdam Kalverstraat, Apeldoorn, Arnhem, Breda, Delft, Eindhoven Woensel, Enschede, Hengelo, Hilversum, Hoofddorp, Hoogeveen, Hoorn, Leeuwarden, Leiden, Leidschendam, Maastricht, Nijmegen, Roosendaal, Utrecht (Lange Elisabethstraat), Veenendaal, Venlo, Vlaardingen, Zaandam, Zeist, Zwolle

Voor het eerst, zegt Macintosh, komt er een winkelketen die ondergeschikt is aan de webshop. "Dat is uniek in Nederland. Zoiets is er nog niet: de winkelketen is altijd leidend en de webshop ondersteunend", aldus Belcompany.

Wat dat nu exact betekent, is nog niet helemaal duidelijk. "De winkels worden servicepunten, steunpunten voor de klanten van de webshop. Ze krijgen daar advies en worden geholpen met problemen." Kost dat extra geld na de aankoop? "Nee."

Telefoonkopen.nl is al online. In de kleuren van Kruidvat.nl (geen familie) en ook met de eenvoud van de webwinkel van de drogist met online warenhuisaspiraties, maar dan nog verder doorgevoerd. De homepage toont nu groot vier heldere aanbiedingen voor toestellen.

De centrale van Telefoonkopen.nl in Veenendaal heeft een (gewoon vast) telefoonnummer dat direct bereikbaar is, ook om online orders te annuleren. Op de webshop geldt ook de teruggeefgarantie van zeven dagen.

In Veenendaal zit ook Belcompany zelf, die het beheer voert over Telefoonkopen.nl. Is er interne concurrentie met de 170 Nederlandse winkels van Belcompany? "Telefoonkopen.nl snoept niet van de Belcompany-omzet af nu. Belcompany zal zich meer en meer richten op de kwaliteit van het advies en zich herpositioneren", aldus de woordvoerder.

Telefoonkopen.nl zal zich, afgaand op de woorden van Belcompany, vooral aan de onderkant van de markt begeven. Zoals Kruidvat dat als drogisterij doet. "Inderdaad, en Belcompany zal meer dan nu het geval is op de bovenkant van de markt gericht worden."

Met een nieuw team van 180 medewerkers (125 fte’s) gaat de nieuwe winkelketen zich profileren met, behalve mobiele telefoons, straks ook internetaansluitingen en tv-abonnementen. BelCompany en Telefoonkopen.nl kopen samen in

Macintosh spreekt in het recent uitgebrachte jaarverslag over 2007 van een ‘nieuwe generatie telecomwinkels’. De omzet van 2007 bedroeg 320 miljoen euro, samen met Halfords. De brutowinst bedroeg 18 miljoen euro, 6 procent van de omzet slechts. De omzet van Belcompany daalde ook licht ten opzichte van 2006. Met Telefoonkopen.nl wil Belcompany beter gericht zijn op de vervangingsmarkt waar het meer en meer om prijs en laagdrempelige service zal draaien.

Amerikaans onderzoek dat slechts 10 procent van de Amerikaanse telefoonkopers zegt dat internet een beslissende invloed had op de aankoop. Zwaarwegende invloeden kwamen, in deze volgorde, van verkoper/expert (59 procent), winkel(46 procent) en internet (39 procent).

Wel ruim 40 procent zei prijsvoordeel te behalen door online oriëntatie, maar slechts 12 procent koopt de telefoon ook online. Amerikaanse telefoonkoper ziet een attractief telefoontje in een winkel, kijkt online verder (76 procent) en stapt na het bezoek aan de vergelijkingsites op het web (59 procent) toch naar een winkel (78 procent). Ook zegt 48 procent dat het zoeken via internet hen op een ander model/merk bracht dan oorspronkelijk in gedachten was.

Het model van Telefoonkopen wijkt daar, in de nu naar voren gebracht theorie, van af: online kopen wordt als standaard gezien, de winkels zijn er voor ‘service’.

 

 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs