Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Werven via vacaturesite minder effectief

08 mei 2008 - 09:26ActueelCarrière

Zomaar een personeelsadvertentie op een vacaturesite plaatsen en er dan maar het beste van hopen, werk niet. Werkgevers moeten hun potentiële personeelsleden volgen op internet, zegt Marcel Vogels, managing partner bij onderzoeksbureau MeMo2.

Werkgevers die ict’ers willen werven, kunnen dat maar beter niet proberen via een vacaturesite. Vooral de passieve werkzoekende zou via jobboards onvindbaar zijn. Dat blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau MeMo2.

Vooral ict’ers die actief op zoek zijn naar een baan schrijven zich in op vacaturesites, zeggen de onderzoekers. Volgens de onderzoeksresultaten gaat het daarbij om iets minder dan een kwart van de werkzoekenden. Het percentage passieve banenjagers daarentegen zou met 51 procent een stuk hoger liggen. De overgebleven potentiële werknemers zoeken op een andere manier.

Marcel Vogels, managing partner bij MeMo2, denkt daarom dat werkgevers hun online wervingsmethode moeten veranderen. "Werkgevers zullen hun potentiële werknemers moeten volgen naar de plaatsen op het web die zij regelmatig bezoeken", aldus Vogels. "En dat zijn niet de jobboards."

Volgens de gegevens van MeMo2 worden vooral websites als Nu.nl, Hyves, LinkedIn en Tweakers veel bezocht door latent zoekende ict’ers. Daarbij kan het onderscheid worden gemaakt dat jonge startende ict’ers een voorkeur hebben voor Hyves terwijl meer ervaren krachten vaker LinkedIn bezoeken. Ook worden sommige categorieën van de vraag- en aanbodpagina’s van Marktplaats frequent door ict’ers bezocht.

Vogels denkt daarom dat werkgevers online reclametechnologie moeten inzetten die interessante vacatures in beeld te brengt als een ict’er een van zijn favoriete sites bezoekt. "In de praktijk zien we dat die aanpak effect heeft en het wordt ook door ons onderzoek bevestigd", zegt de managing partner. "Zeventig procent van de ict’ers is in de eerste plaats geïnteresseerd in de inhoud van de functie. Pas later kijkt men naar zaken als werkgever en vestigingsplaats."

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Ai-toepassingen krijgen vaart in 2026 

    Carrière

    Kort: Nieuwe KPN-cao mét reservistenregeling, Philips koopt Spectrawave (en meer)

    ai shiny bait lokkertje
    Data & AI

    Kort: Consument vertrouwt ai minder maar gebruikt het meer, glasvezelexamens van FttX Certificering (en meer)

    Carrière

    Ondernemingskamer: Gerard Sanderink voerde jarenlang wanbeleid bij Centric

    Data & AI

    Hoe ai de keten van Royal FloraHolland verbetert

    Innovatie & Transformatie

    Stop niet bij taalmodel (maar breng je enterprise-ai naar volgende fase)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs