Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

BI-succesfactoren: the wisdom of crowds?

07 mei 2008 - 11:33OpinieData & AI

Wat zijn de succesfactoren van business intelligence? Wat maakt het ene traject een groot succes en het andere een trieste mislukking? Het zou mooi zijn als ik het antwoord zou hebben op deze vragen (42?). Helaas heb ik dat niet, maar ik heb wel een aantal ideeën die ik graag met jullie wil delen. Daarnaast ben ik juist ook zeer benieuwd naar jullie ervaringen. Wat voor successen heb je gezien of gedaan die je wilt delen?

De ontwerp- of startfase

Denk bij het ontwerpen van een business intelligence-omgeving in doelgroepen en gebruik.
• Doelgroepen: Sommige gebruikers zoals managers hebben vaak behoefte aan high level dashboards met weinig details maar andere gebruikers zoals analisten willen juist veel details en krachtige analysetools. Iedere doelgroep heeft recht op haar eigen omgeving in vorm, functie en frequentie.
• Gebruik: Er moet een mix zijn van snelle (ad hoc) en structurele (wat langere termijn) oplossingen voor de gebruikers van de bi-omgeving.

De bouw- of realisatiefase

Goede bi-specialisten zijn een schaars goed, maar wel cruciaal voor het succes van de bi-omgeving.
• Bezuinig niet op kwaliteit. Zorg hierbij voor een mix tussen echte ‘hardcore'-techneuten maar juist ook businessarchitecten of bi-visionairs.
• Om de kosten toch beheersbaar te houden is een deel van de werkzaamheden goed te outsourcen of rightshoren. Denk hierbij aan de technische realisatie (bouw) maar ook beheer.

De implementatiefase

Stop niet als het af is. Nadat de bi-omgeving technisch gerealiseerd is, begint pas het echte werk!
• De bi-afdeling moet de gebruiker proactief gaan ondersteunen bij het dagelijkse werk. Belangrijke succesfactor daarbij is het organiseren in een BI Competence Center. Deze moet door een mix van it- en businesscomponenten zorgdragen voor het optimale gebruik van bi binnen de organisatie.
• Hier gaat het niet meer zozeer om high level sponsorship (wat wel voor de opstartfase geldt), maar juist om thought leadership vanaf de werkvloer.

De grootste kans op succes in de bi-dienstverlening ontstaat bij een juiste mix van cruciale elementen. Welke dat zijn wordt vaak situationeel bepaald, maar er zijn ongetwijfeld ook generieke. Hierboven heb ik een eerste voorzet gegeven. Ik geef het stokje graag door aan de volgende.

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Trek AI uit de experimenteerfase

    Een gids over AI als strategisch instrument en op welke manier je écht waarde toevoegt aan je organisatie.

    5 reacties op “BI-succesfactoren: the wisdom of crowds?”

    1. Frank Snieder schreef:
      8 mei 2008 om 10:59

      Nog enkele niet technische factoren:
      Borging in de business organisatie
      * Sponsorship op een zo hoog mogelijk niveau
      * Visonair tav het nut van informatie voor de business
      * Toegepaste oplossingen die zichtbaar bijdragen
      * Verplichte winkelnering

      Beheersfase
      * Flexibele, dynamische, betrokken en pro-actieve business support
      * Continue verbeteren
      * Teasers, om te laten zien wat er allemaal kan
      * Bewaken/verbeteren concept, en kwaliteit van uitbreidingen

      Ontwerp
      * Aanpasbaar
      * Uitbreidbaar
      * Methodisch
      * Beheerbaar

      Login om te reageren
    2. Johan schreef:
      17 mei 2008 om 12:03

      ik denk dat de meeste spannende fase de 3e is (implementatie) en dan met name wat er gebeurt als je als externe leverancier bent vertrokken. Ontwerp en bouw is prima te scopen en in hapklare brokken onder te verdelen.
      Vooral als er geen BICC of vergelijkbare functie bestaat, zullen de gebruikers die actief bij de realisatie betrokken zijn geweest, een ambassador rol moeten krijgen, en hier ook voor vrijgemaakt moeten worden.
      Anders kan het zomaar gebeuren dat je na 6 maanden terugkomt en de hele toepassing minder gebruikt wordt dan vooraf ingeschat.

      Login om te reageren
    3. Freddy Holwerda schreef:
      21 mei 2008 om 10:03

      In aansluiting op een blog van Frank Buytendijk, http://tinyurl.com/4byle5, zou ik willen stellen dat BI veel succesvoller zou worden als we ophouden te stigmatiseren en te spreken in termen van ‘hardcore’-techneuten. Hoewel onze opleidingsinstituten vijftien jaar geleden al inzagen dat techniek en business steeds meer geintegreerd raken, lijkt de scheiding tussen technisch en functioneel zich binnen de beroepsgroep alleen maar verder te polariseren. En zoals in alle gevallen gaat dat direct ten koste van het uiteindelijk te bereiken doel, in dit geval een goed ingericht en goed ondersteund Business Intelligence proces.

      Login om te reageren
    4. Jorgen schreef:
      16 juni 2008 om 20:48

      Freddy, het is juist mijn bedoeling om NIET te stigmatiseren maar WEL te erkennen dat een goed ingericht en ondersteund BI proces zowel technisch als business georienteerde BI-ers nodig heeft. BEIDEN zijn van belang voor het leveren van kwaliteit. Jammer dat je het zo niet begrepen hebt.

      Login om te reageren
    5. Ivo van der Heijden schreef:
      9 juli 2008 om 10:37

      De bedrijven die ik het meest succesvol hoor praten over hun BI oplossingen, hebben vaak de winst/besparing heel duidelijk op het netvlies. Het is naar mijn idee niet van zelfsprekend dat de business case een directe bijdrage levert aan het succes van een organisatie, omdat de business case te algemeen is.

      Geld verdienen omdat producten efficienter verpakt worden, of omdat een logistieke optimalisatie leidt tot minder voorraden, etc. Die directe kijk op het rendement van BI maakt wat mij betreft het succes van BI.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    investeringen overname
    Cloud & Infrastructuur

    Kort: Rhadamanthys is ontmanteld, investeringen in Cleverbase en Picnic (en meer)

    Cloud & Infrastructuur

    Nieuw datacenter Google in Winschoten geopend

    datalek
    Security & Awareness

    WhatsApp-datalek grootste en makkelijkste ooit

    Security & Awareness

    Fraude als realiteitscheck voor verantwoord ai-gebruik

    Data & AI

    Spoelstra Spreekt: Gokje

    admin luie hacker
    Security & Awareness

    Kort: Luie hacker start met ‘admin’, ai-platform voor notarissen (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs