Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Yakult meet promotiecampagnes

29 juni 2007 - 09:24AchtergrondData & AISpotfire
Kim Loohuis
Kim Loohuis

Miljoenen mensen in 26 landen geloven dat ze door het drinken van gefermenteerde melk met goede bacteriën langer en gezonder zullen leven. Yakult noemt zijn snel groeiende afzetmarkt, de probiotische markt. Het drankje bevat een gezondheidsbevorderend micro-organisme dat de darmwerking en de weerstand van de mens bevordert.

Net als iedere andere producent wilde Yakult weten hoe consumenten reageren op promoties en advertenties, om zo de verkoop van het drankje in Nederland te stimuleren. Probleem daarbij was dat in Nederland de productgerelateerde data in verschillende formaten werden verzameld en opgeslagen.

Zo gebruikt Yakult gescande data van supermarkten die door ACNielsen worden verzorgd in een eigen formaat. Met deze data worden de verkopen afgezet tegen die van concurrenten. Daarnaast worden er data vergaard uit de eigen opslagcentra van waaruit producten naar de Nederlandse distributiecentra worden verscheept. Data uit consumentenpanels worden door onderzoeksbureaus vergaard en er komen nog gegevens uit andere bronnen. Het is een immens karwei om al deze data te combineren in Excel. Er werd dus werd gezocht naar een manier om de informatie te integreren en de analyses en rapporten te verbeteren.

Winkelwagentje

Yakult schafte DecisionSite van Spotfire aan, waar de beschikbare data in geladen worden. Het pakket helpt onder meer de salesmanager inzicht te geven in de klanten van Yakult en de promoties die de consumenten ervan moet overtuigen om de zeven flesjes gefermenteerde melk in hun winkelwagentje te zetten. Met behulp van grafieken en kaarten van Nederland is snel inzicht te krijgen in verkoopcijfers. Het is zelfs mogelijk om deze cijfers uit te splitsen naar mannen of vrouwen en naar klanten die de normale variant of juist de light-versie kopen. "Onze communicatie naar de klant is verbeterd", laat Yakult weten.

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    grens België - Nederland
    ActueelData & AI

    Ai in de Benelux: veel strategie, weinig uitvoering

    Jacob Spoelstra argwanend
    OpinieData & AI

    Spoelstra Spreekt: Veel te laat

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    ActueelCarrière

    Kort: Brunel viert 50ste verjaardag, Wortell wint gunning veiligheidsregio (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: reorganisatie bij TomTom, investeringen in ai betaalt zich snel uit (en meer)

    ActueelData & AI

    EU breidt ai-platform uit met marktplaats en tools voor gen-ai

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs