Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Accuraat voorraadbeheer voor Asics

29 juni 2007 - 09:10AchtergrondData & AIBusiness Objects
Kim Loohuis
Kim Loohuis

Sportartikelenproducent Asics levert zijn producten over de gehele wereld. Winkels moeten van tevoren goed kunnen inschatten welke vraag er in een bepaald seizoen voor een bepaald product ontstaat. Daarnaast moet de informatie over de lopende verkopen en de voorraden zo zijn dat de winkels de consumenten snel en flexibel van de juiste producten kan voorzien. Asics gebruikt hiervoor de software van BI-leverancier Business Objects.

Twee keer per jaar plaatst de lokale verkooporganisatie een inkooporder bij de productieafdeling van Asics in Azië. Vervolgens wordt er een partij schoenen geleverd aan deze landelijke verkooppunten, die ze doorleveren aan de lokale winkeliers. Als blijkt dat er van een bepaald product te weinig is besteld, wordt er een nabestelling gedaan. Deze nabestellingen worden gebundeld door het Europese hoofdkantoor in Hoofddorp, voordat ze doorgestuurd worden naar de Japanse fabriek. Het duurt dan zo'n vier tot vijf maanden voordat de nabestelling bij de winkelier aankomt. Goed vooraf inschatten is dus het parool.

Het orderproces wordt sinds 2002 ondersteund door een Navision erp-systeem, maar het rapportageproces bleef tijdrovend en niet gebruikersvriendelijk. En juist deze rapportages zijn essentieel voor Asics om snel op de marktvraag in te spelen. Zo baseert de ontwikkelafdeling zijn voorspelling op het actuele inzicht in de orderstatus en de distributieafdeling doet dat voor zijn leveringsplanning. Daarom besloot Asics om de verkoop- en orderprocessen te centraliseren. De Europese it-organisatie in Hoofddorp was zich er al snel van bewust dat de gewenste centralisatie niet was door te voeren met het huidige rapportagesysteem.

Verschillende regio’s

De alternatieven moesten aan drie eisen voldoen. De nieuwe rapportagetool moest gefaseerd kunnen worden uitgerold naar vier Europese regio's. Daarnaast moest het nieuwe instrument centraal kunnen worden aangeboden door de Europese it-afdeling aan de verschillende regio's. Tot slot moest het nieuwe systeem vooral eenvoudig in het gebruik zijn. Uiteindelijk werd er gekozen voor de implementatie van Business Objects XI door Kadenza, specialist op BI-gebied.

Inmiddels werken de Benelux, Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland en Spanje met het systeem. De uitlevertijden aan winkeliers is nu sterk verkort en de verkoopafdeling kan nu gedetailleerde analyses en vergelijkingen maken tussen de verschillende landen, zelfs tot op het niveau van het schoentype. Verleden jaar is het systeem in vier vervolgstappen uitgebreid en in de tweede helft van dit jaar wordt er nog een managementdashboard in gebruik genomen.

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    OpinieSecurity & Awareness

    Kan ai einde maken aan tekort aan vaardigheden in soc?

    ActueelData & AI

    Handelsoorlog zet druk op technologiesector, maar biedt ook kansen

    Vrouwe Justitia
    ActueelCarrière

    Collectieve rechtszaak tegen Workday voor leeftijdsdiscriminatie door ai

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelCarrière

    Kort: Ernst-Jan Stigter directeur Sopra Steria Nederland, nepmails namens de NCSC (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs