Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Digitale middelen doen hele bedrijf opbloeien

20 februari 2019 - 13:343 minuten leestijdOpinieData & AI
Eva Heffernan
Eva Heffernan

Deze driedelige reeks belicht de ontwikkelingen die op stapel staan in het technologielandschap. Technologische ontwikkelingen zoals ai en machine learning zijn vaak gericht op marketing, sales en productontwikkeling, maar bieden ook tal van mogelijkheden voor intern management en personeel. Dit derde en laatste deel behandelt de manier waarop digitale middelen positief bijdragen aan de bedrijfscultuur en ontwikkeling van werknemers.

  • Hr heeft een nieuwe aanpak nodig

Het is belangrijk dat bedrijfsleiders de rol van nieuwe technologieën begrijpen en programma’s ontwikkelen voor vaardigheden die binnen organisaties nodig zijn. Dit vereist dat bedrijven verder kijken dan de traditionele onderwijsmiddelen en nieuwe benaderingen zoeken voor omscholing van de bestaande beroepsbevolking. Het is belangrijk dat bedrijven hun personeel de juiste opleidingen aanbieden, maar even belangrijk is hoe ze dit doen. Idealiter zou iedereen constant moeten leren, in zowel privé- als professionele leven.

  • Investeren in de zoektocht naar talent is noodzaak, maar biedt ook kansen

Naast dat bedrijven het juiste doen voor hun werknemers, hebben ze ook een andere reden om deel te nemen aan initiatieven voor personeelsontwikkeling: hun eigen concurrentiepositie. Naarmate de vraag naar vaardigheden voor technologie oploopt, zal ook de strijd om talent toenemen. Volgens een onderzoek van Future of Workforce Development is ruim de helft van de recruitmentmanagers van mening dat ai hun concurrentie met andere bedrijven voor gekwalificeerde werknemers zal vergroten. Het spreekt dan ook voor zich dat 65 procent van de recruitmentmanagers gelooft dat ontwikkelingsprogramma’s voor werknemers het bedrijf klaarstoomt en voorbereid op de digitale toekomst. Bovendien is nog eens iets meer dan zestig procent van de deze managers van mening dat ontwikkelingsprogramma’s het aantrekken van talent zal verbeteren.

  • Voorspellende analyses worden van groot belang voor de betrokkenheid van werknemers

Betrokkenheid van medewerkers is moeilijk te meten en bij te houden. Verschillende factoren beïnvloeden het betrokkenheidsniveau van een werknemer, zoals de balans tussen privé en werk. Met de toename van werken op afstand en een verlies van enkele fysieke contactpunten, wordt het traceren en verbeteren van betrokkenheid alleen maar complexer.
Met nieuwe technologieën die tot stand zijn gebracht door ontwikkelingen op het gebied van cloud, unified communications en data-analyse, zullen organisaties echter opnieuw kunnen onderzoeken hoe een creatieve cultuur in een bedrijf strategisch is op te bouwen. In 2019 zullen organisaties de mogelijkheid hebben om steeds meer data te gebruiken voor het analyseren en voorspellen van engagement-trends, die vervolgens positief zullen bijdragen aan de bedrijfscultuur en sentiment van werknemers.

Nieuwe fase

Waar de term big data een aantal jaar geleden nog vraagtekens opriep, wordt data in 2019 door steeds meer bedrijven slim toegepast. Augmented analytics zorgt voor een interessante samenwerking tussen mens en machine en rijke interactie tussen bedrijven en klanten. Plannen omtrent digitale transformatie zijn voor veel bedrijven langzamerhand werkelijkheid. In de volgende fase wordt er enerzijds meer aandacht besteed aan de organisatie van datateams en anderzijds besteden bedrijven steeds meer aandacht aan verantwoordelijk omgaan met de data van consumenten als de ontwikkeling van algoritmes. Ook wordt het in deze nieuwe fase steeds meer duidelijk dat digitaal talent lastig te vinden is en je als bedrijf jouw hr en bedrijfscultuur moet veranderen om digitaal talent aan te trekken en jouw werknemers bij je te houden.

Auteur Eva Heffernan is country leader Nederland bij Salesforce.

Meer over

Kunstmatige intelligentie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    OpinieData & AI

    De volgende stap voor ai en machine learning

    OpinieGovernance & Privacy

    Samenbrengen data leidt tot digitale transformatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs