Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

SAP stelt prijsverhoging onderhoudstarief uit

01 december 2009 - 20:58ActueelGovernance & PrivacySAP

De Duitse softwareleverancier SAP stelt de beslissing over een prijsverhoging van het onderhoudstarief voorlopig uit. Het bedrijf zegt dat het begin 2010 een beslissing neemt over de invoering van een nieuw en duurder prijsmodel voor het onderhoud van de bedrijfssoftware. Momenteel wordt onderzocht of het nieuwe onderhoudsmodel, zoals SAP belooft, voor toegevoegde waarde zorgt. Daarvoor is meer tijd nodig. Pas daarna wordt besloten of het nieuwe onderhoudmodel wordt ingevoerd.

De Vereniging van Nederlandse SAP gebruiker (VNSG) vindt het uitstel van de invoering van het nieuwe onderhoudsmodel een goede zet. Directeur Rob van der Marck: ‘We zien bij de onderzochte bedrijven daadwerkelijk toegevoegde waarde, maar tegelijkertijd constateren we dat de kwaliteit van het onderzoek moet worden verbeterd om op basis van statistische gegevens conclusies te trekken die voor alle klanten wereldwijd relevant zijn.’

In april 2009 kwamen SAP-gebruikers en de leverancier na maandenlange onderhandelingen overeen om de resultaten van het nieuwe onderhoudsprogramma te meten. De internationale gebruikersvereniging SUGEN stelde samen met leverancier prestatienormen op. Daarbij gaat het om de bedrijfscontinuïteit (business continuity), de verbetering van de bedrijfsprocessen (business process improvement), bescherming van investeringen (protection of investment) en de totale operationele kosten (total cost of operations). De prestatienormen worden wereldwijd bij honderd bedrijven gemeten. Wanneer prestatienormen in enig jaar niet worden gehaald, wordt de daaropvolgende verhoging van de onderhoudsprijs uitgesteld.

Kritiek

In juli 2008 besloot SAP het onderhoudsprogramma dat bestond uit drie verschillende overeenkomsten: Standard Support, Enterprise Support en Maxattention te standaardiseren. Dat leidde vooral tot kritiek onder gebruikers van het laagste onderhoudstarief omdat de uitgaven voor hen de komende vier jaren zouden stijgen van 17 procent naar 22 procent van de licentiekosten. Volgens de leverancier biedt het gestandaardiseerde onderhoudsmodel voordelen zoals ondersteuning buiten kantooruren, extra adviesdiensten en een lagere total cost of ownership (tco)

 

Meer over

Softwarebeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Een echte geïntegreerde AI oplossing

    Efficiëntie door een geïntegreerde AI oplossing met Mobile XL Mobile XL helpt organisaties bij het toepassen van AI binnen hun...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    GitHub Copilot
    Governance & Privacy

    Kort: AP gaat handhaven op cookies, Xebia weer GitHub-winnaar (en meer)

    ai-agent
    Data & AI

    Wie is aansprakelijk voor de ai-agent? Big Tech ruziet er al over

    Risico, risk
    Governance & Privacy

    Nexperia, staatsingrijpen en contractrisico’s voor ict-leveranciers

    hack
    Security & Awareness

    Hack na hack, dag in dag uit

    Data & AI

    Aansprakelijkheid van de ai-agent

    soevereiniteit
    Governance & Privacy

    ICC vervangt Microsoft-werkplekken en gaat voor soevereiniteit

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs