Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

De kijk van Van Eijk: Diarree

09 november 2009 - 10:27OpinieCloud & Infrastructuur
Peter van Eijk
Peter van Eijk

Hoe krijgen we betere it-dienstverlening? Dienstverlening die door gebruikers en opdrachtgevers als goed wordt ervaren, en die de leveranciers van die diensten bevredigend werk oplevert, zonder slapeloze nachten of stress?

Afgelopen week was ik op het Tooling Event, en als je het aan de leveranciers van beheertools vraagt, zeggen die: implementeer onze tool! Ja, zo ken ik er nog een, wij van WC-eend adviseren: WC-eend!

Wat die tools moeten doen is het ondersteunen van procesmatig werk. Maar welke processen dan? Daar zijn weer andere conferenties voor, waar een diarree van procesmodellen over je wordt uitgestort, met bijbehorende implementatiemethodieken en blikken consultants.

Het event was best een succes. De standhouders waren tevreden, er waren genoeg bezoekers, en ook die waren tevreden. Ik ga zelf volgend jaar ook weer, maar vooral om met oude en nieuwe bekenden te praten. Want het knagende gevoel bleef. Hoe gaan we nu werkelijk verbeteren? Al die tools en modellen dienen alleen maar om de onmacht te verbloemen. Het onvermogen dat we ervaren om goed samen te werken aan betere it dienstverlening.

Aan de spullen ligt het niet meer. Die zijn inmiddels goed genoeg. De tijd van de onverwachte blauwe schermen en onvoorstelbaar kreupele software ligt grotendeels achter ons.
Wat ons in de weg staat in de samenwerking zijn bijvoorbeeld diensten met een onduidelijke kwaliteit, of zelfs een onduidelijke definitie. Wat blijken we nu werkelijk te leveren? En aan wie? En als we al geen duidelijke diensten hebben, hoe kunnen we dan duidelijke eigenaren van die diensten hebben? En als er niemand eigenaar van de dienst wil zijn, wie moet er dan zorgen voor het invullen van de juiste competenties, of zelfs maar het vaststellen van wat die competenties zouden moeten zijn?

Kortom, ik ben op zoek. Op zoek naar een richting, en een betere manier om samen te werken, zodat we betere it krijgen. En als het even kan ook een betere nachtrust.

Meer over

Consulting

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    7 reacties op “De kijk van Van Eijk: Diarree”

    1. Niels Malotaux schreef:
      9 november 2009 om 11:37

      Met het stellen van de vraag ben je al halverwege de oplossing.

      Zolang je de vragen blijft stellen zonder er iets aan te doen, zit je gevangen in de ‘check’-fase van de plan-do-check-act of deming-cyclus.

      Door te bepalen wat je er aan kunt gaan doen, daar het belangrijkste uit te kiezen (overgaan naar de ‘act’-fase) en vervolgens te zorgen dat dat gebeurt, kun je genoemde zaken een voor een oplossen.

      De problemen zijn niet het echte probleem. We zijn prima in staat om problemen op te lossen. Dat doen we immers iedere dag. Het echte probleem is dat we er niet iets aan doen.

      Login om te reageren
    2. Steven Visser schreef:
      9 november 2009 om 13:20

      In het streven om ict-diensten te leveren volgens contract of SLA maken we gebruik van heel wat meetinstrumenten om te bepalen of we aan onze technische verplichtingen voldoen, en daar zijn we inmiddels best goed in… Maar toch nog zoveel mensen ontevreden, de uitdaging zit in het in kaart brengen van de eigenlijke verwachtingen die niet in het door ‘inkoop’ gemaakte contract staan en het inzichtelijk maken van de percepties hierover. Ook hier zijn tools en processen voor, want je moet er wel wat voor doen.

      Login om te reageren
    3. hypocriticus schreef:
      9 november 2009 om 15:30

      Waarom is altijd de vraag. Genoeg bedrijven die decennia-oude systemen nog steeds gebruiken, omdat ‘het het doet’, niet te converteren is of uit kostenoogpunt.

      Er wordt zoveel gereorganiseerd, gemigreerd, geconverteerd, opgeschaald, uitgebreid, iets in clouds gestopt… Waarom (daar is ie weer) is er geen enkel voorbeeld van een bedrijf dat met een [voor middellange termijn] eenmalige grote inrichting en bouwen klaar is, en hoogstens wat content/functionele updates nodig heeft?

      Login om te reageren
    4. XMLFREAK schreef:
      10 november 2009 om 16:08

      @hypocriticus, dit lijkt me evident!

      We werken volgens het Angelsaksisch Model,
      “Bij een onderneming die volgens dit model bestuurd wordt heeft de directie als voornaamste taak de financiele belangen van de aandeelhouders te behartigen door een zo hoog mogelijke winst te genereren.”

      En al die mistigheid rondom ICT helpt mee om dat te bereiken.

      De zeer gerespecteerde spreker op IT-Dienstverlening gebied “Bart Stofberg” geeft aan dat dit een van de oorzaken is, en hij progageert het omdenken naar het Rijnlands model.

      Ik heb het geluk gehad dat ik zijn boek “gestolde wijsheid” heb kunnen lezen.Ik geloof en hecht waarde aan zijn stellingen.

      Login om te reageren
    5. Gast schreef:
      10 november 2009 om 21:13

      Kijk eens naar open source. Een learning curve, maar als je die eenmaal overwonnen hebt, vind ik het een prettige werkwijze. En ik heb weer een betere nachtrust. 😉

      Login om te reageren
    6. Gast schreef:
      10 november 2009 om 21:30

      In toevoeging tot mijn reactie hierboven:

      Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

      Best of breed heeft voordelen in mijn ervaring. Het kaf van het koren scheiden. Alle onzinnige crap weg laten.

      Bijvoorbeeld door code meer te zien als een taal zoals Frans, Nederlands, Esperanto.

      Wereldwijd werk je aan hetzelfde.

      Login om te reageren
    7. Frank vd Lecq schreef:
      11 november 2009 om 08:51

      Kan me nog heel goed herinneren dat ik als consultant was ingehuurd om een brainstormsessie te leiden. Onderwerp: Servicedesk SLA’s. Het bedrijf was daar al maanden nee bezig en wilde de haalbaarheid van hun plannen toetsen. Bij een eerste inventarisatie van de ideeen vlogen de committed response times, underpinning contracts en preventative escalations me om de oren.

      Om het in perspectief te kunnen zien, vroeg ik welke gebruikers om die werkelijk messcherpe SLA’s hadden gevraagd, en waarom. Stilte. Gebruikers bleek niets gevraagd, er werd louter op basis van aannames gepraat. Een korte interviewronde bracht aan het licht dat de gebruikers eigenlijk wel tevreden waren met de dienstverlening. De ondersteuning tijdens de lunchpauze kon wel wat beter, en dat was in vijftien minuten gefikst door roosters naast elkaar te leggen en de afspraken op het prikbord te hangen. SLA = project werd afgeblazen. Moest de IT-manager wel gaan verzinnen wat hij met het gereserveerde budget van drie ton moest gaan doen.

      Moraal: soms zoeken IT-afdelingen, met de beste bedoelingen overigens, problemen op die niet bestaan. En als de pogingen om om die problemen dan op te lossen voor complexiteit en beheerlast zorgen, heb je je eigen self-fulfilling prophecy gecreerd. De oplossing klinkt als een open deur: communicatie. Je moet niet over mensen praten, maar met mensen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs