Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Univé start proef met schoorsteensensoren

04 december 2019 - 15:13ActueelCloud & Infrastructuur
Cees Visser
Cees Visser

Twintig Nederlandse huishoudens met een openhaard of kachel krijgen deze maand slimme schoorsteensensoren geplaatst. De prototypen gaan van december tot het einde van het stookseizoen in april het stookgedrag registeren.

De proef, bedoeld om veilig stookgedrag te bevorderen en schoorsteenbranden te voorkomen, is een initiatief van verzekeringsmaatschappij Univé. Het tweede doel is om data te verzamelen, op basis waarvan in de toekomst realtime-stookadvies is te geven.

De sensor bevindt zich in de schoorsteen en meet tijdens het stoken de temperatuur binnen het rookkanaal. Ook moet de sensor (in de toekomst) een actueel beeld geven over de hoeveelheid afzetting creosoot, een brandbare teerlaag van onverbrande deeltjes aan de binnenkant van de schoorsteen, die bepalend is voor het risico op een schoorsteenbrand.

Lindy Borgman, innovatiemanager bij Univé, legt uit dat je met een woonverzekering natuurlijk verzekerd bent voor brandschade, maar dat een dergelijk incident traumatisch en levensgevaarlijk is. ‘Daarom willen we onze leden helpen om brand te voorkomen en gevolgen van brand te beperken. En in het komende decennium wordt de rol van innovatieve oplossingen als deze steeds belangrijker voor preventie.’

Univé wil naar de situatie waarin iedere gebruiker dankzij de sensor via de smartphone verneemt wanneer te vochtig hout wordt gebruikt, de luchttoevoer moet worden aangepast of wanneer het tijd is om de schoorsteen te vegen. ‘Aanvullende data over het weer zou daarbovenop nog weergericht advies om wel, niet of eventueel op een andere manier te stoken mogelijk moeten maken’, aldus Borgman.

Brandweer

Elk jaar rukt Brandweer Nederland ruim tweeduizend keer uit om een schoorsteenbrand te blussen. Volgens de blusdienst zijn roken, koken en stoken de meest voorkomende oorzaken van een woningbrand. Dat laatstgenoemde een groot risico vormt, weten veel openhaard- en kachelstokers in Nederland niet, zo laat onderzoek van Univé zien. Uit de studie blijkt bovendien dat veel Nederlanders hiervoor slechte voorzorgsmaatregelen treffen.

Meer over

Smartphones

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Brandwondencentra delen data via Philips VitalHealth

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs